Rečnik franšizinga i biznisa
franšiza
Izraz franšiza izvorno označava pravo ili privilegiju i upotrebljava se u raznim oblastima.
U ekonomiji, franšiza je u osnovi trgovačko udruživanje u kome se poslovni koncept koji uspešno deluje na nekom terenu, klonira/presađuje na neki drugi, po principu "ključ u ruke".
Franšiza predstavlja model poslovanja u kojem jedna kompanija (poslovni sistem) prodaje (ili pravilnije rečeno iznajmljuje na određeno vreme) pravo korišćenja svog brenda i načina poslovanja drugoj kompaniji (ili licu), a koja mu zauzvrat plaća franšizne naknade. Franšizne naknade mogu biti dogovorene tako da budu novčane ili procentualne, kao deo ostvarenog prihoda. Odnosi ovih dveju strana se definišu ugovorom - franšizom. Kompanija koja "daje" franšizu naziva se Davalac, a ona koja "prima" (iznajmljuje, kupuje) - Primalac franšize.
Kolokvijalno, pojam franšiza koristimo da i opišemo ili nazovemo i sam posao koji obavljaju davalac i primalac.
Više na ABC sekciji našeg portala.