Rečnik franšizinga i biznisa
Ugovor o franšizingu
Ugovor o franzšizingu je ugovor autonomnog trgovačkog prava oblikovan u ugovornoj praksi i judikature SAD-a, a u Evropi izričiti propisi o tom ugovoru doneseni su samo u Evropskoj uniji. Ugovor o franšizingu je u Pravo EU-a jedan od primera grupnih izuzeća od zabrana prava konkurencije pod uslovom da sadrži odredbe predviđene propisima i Uredbom o izuzeću.
Predmet ugovora o franšizingu je ustupanje prava iskorišćavanja franšize u zamenu za direktnu ili posrednu finansijsku naknadu. Tim ugovorom jedna strana, davalac franšize, ustupa drugoj strani, primaocu franšize, prava iskorišćavanja franšize u svrhu marketinga, prodaje određenih vrsta robe i / ili usluga.
Franšiza je tipizirana po sadržaju i sastoji se od više ustupanja prava i davanja usluga koji moraju u svakom ugovoru biti kumulativno ispunjeni. To su: ustupanje isključivih prava prodaje robe i / ili usluga na ugovornom području, isključivog prava iskorištavanja robnog ili uslužnog žiga, uzorka, modela, prava iskorištavanja poslovnog knov-hov, trajno obavljanje usluga tehničke i komercijalne pomoći, savetovanja i nadzora kao kontrole kvaliteta.
Primalac franšize obavezuje se da će primenjivati i iskorištavati ustupljena prava u skladu s ugovorom i uputstvima sadržanim u priručniku i na druge načine, plaćati ugovorenu naknadu i da neće ustupljena prava iskorištavati izvan ugovornog područja. Naknada za franšizu ugovara se u obliku pristupnine u srazmeri sa uslugama i prenesenim znanjem obavljenim radi početka poslovanja i tržišnom vrednošću franšize i u obliku naknade za franšizing.
Naknada za franšizing plaća se obročno za trajanja ugovornog odnosa, u odnosu odmerenom prema procentu ostvarenog ukupnog prometa ili dela prometa primaoca franšize. Ugovorne obaveze su davaoca franšize ove: ustupanje isključivih prava prodaje robe i / ili usluga primaocu franšize na ugovornom području, obaveza da neće drugima davati ista ili slična prava ili sam obavljati delatnosti na ugovornom području.
Ugovorno područje određeno je geografski kao grad, mesto, deo naselja ili područja. Primalac franšize obavezuje se da će u svoje ime i za svoj račun prodavati isključivo robu davaoca franšize ili obavljati usluge u poslovnoj jedinici utvrđenoj u ugovoru. Primalac franšize je pravno samostalna osoba ali u svojoj preduzetničkoj inicijativi ograničena ugovorom o franšizingu. Primalac franšize obavezuje se da će iskorišćavati sva prava ustupljena ugovorom samo u određenoj poslovnoj jedinici, da neće prodavati niti tražiti potrošače robe i usluga izvan ugovornog područja, da se neće angažovati u sličnom načinu poslovanja izvan ugovornog područja i da će uložiti najbolje napore u prodaji robe i usluga koji su predmet ugovora.
Obaveza je primaoca franšize i čuvanje sadržaja ustupljenog know-how kao poslovne tajne, primena know-how bez odstupanja, prihvatanje svih naknadnih dopuna i izmena know-how. Davalac franšize prenosi know-how obrazovanjem zaposlenih pre početka otvaranja poslovne jedinice i za vreme trajanja ugovora. Ugovor o franšizingu je ugovor trajne prirode sklopljen za vreme od dve do deset godina, najduže u trajanju zakonske zaštite ustupljenih prava industrijske svojine (žiga). Najkraće vreme trajanja ugovora je vreme u kojem primalac franšize može amortizovati ulaganja u poslovnu jedinicu koja je bila uslov sklapanja ugovora.