Tržište diktira poslovne modele
Bojan Mitić
Kompanija BJN, primalac master franšize turskog modnog brenda Tudors za zemlje ovog regiona, počela je nedavno da daje i pojedinačne (single-unit) franšize. Prva takva Tudors radnja otvorena je u centru Vršca. Međutim, u želji da brend što bolje pozicioniraju, Bojan Mitić, vlasnik kompanije BJN, kaže da su spremni da ponude različite poslovne modele kako bi koncept u bilo kojoj sredini bio uspešan. Mitić otkriva i šta ih je motivisalo da daju pojedinačnu franšizu, kako prilagođavaju poslovni model tržištu, može li Tudors opstati u manjim gradovima i kakve partnere traže.
Do sada ste sve modne brendove iz svog portfelja razvijali samostalno. Zašto ste počeli da dajete single-unit franšize za brend Tudors, šta vas je motivisalo na taj potez?
Tudors je u Srbiji postao „brend broj jedan“ u segmentu košulja, sa više od 200.000 prodatih komada u poslednjih godinu dana. To ni jedan drugi brend nije uspeo u kategoriji muških košulja i aksesoara u tom periodu. Kao novi brend, brzo smo primećeni, kupci nas uvek pozitivno komentarišu, a sa poštovanjem i konkurentni brendovi. S tim u vezi imali smo i dosta upita, iz Beograda i drugih gradova – ljudi su se raspitivali o mogućnostima prodaje, veleprodaje, pa i single-unit franšize jer su prepoznali odličan koncept radnje, kvalitet proizvoda i pristupačnost cena kao ključ uspeha.
U organizacionom smislu, Tudors je brend koji funkcioniše kao „tourbillon” mehanizam, i to nam daje prostora da testiramo razne poslovne modele. Da pojasnim, kompanija BJN je vlasnik master franšize za brend Tudors. Naš cilj je da u regionu, a kasnije i u Evropi, postavimo brend na način na koji smo to uradili u Srbiji i Crnoj Gori. Trudimo se da vidimo dalje, da razmišljamo o vrednostima brenda, važnosti koncepta, načinu izlaganja, dinamičnosti prodaje, i samoj svesti kupaca, više nego samo o prodaji. Održivi razvoj brenda Tudors je daleko važniji od jednokratnih i brzih profita. S tim u vezi, tražimo i najbolji tim saradnika i partnera i spremni smo da širimo Tudors porodicu na načine koji su u skladu sa Tudors porodičnim vrednostima.
Kakvi su, stoga, sve poslovni modeli na raspolaganju, šta podrazumeva franšizni model i kakve partnere tražite?
Reč je zaista samo o biznis modelu, i radije bih i sam pojam „franšiza“ zamenio bilo kojim oblikom poslovnog modela koji dovodi do uspeha. Situacija na tržištu zahteva od nas da se ne držimo striktno pravila već da budemo prilagodljivi, budni i brzi, i da pored profesionalizma, imamo malo i amaterske energije kako bismo bolje razumeli i potrebe i želje kupaca – koje moramo da ispunimo da bismo kupce zadržali – očekivanja zaposlenih, kao i lična zadovoljstva koja su ključ motivacije u radu sa kupcima. Naravno, u ovaj „paket“ ulazi i organizacija posla, pravovremeno donošenje odluka, očekivanja naših saradnika i partnera i, najzad, održivost i napredovanje.
Partneri brenda bi trebalo da prihvate ovakav poslovni model i veruju u Tudors. Lokacija i finansije su u drugom planu, jer, pre svega, mi prodajemo Tudors proizvode i jedino kroz zajednički interes možemo doći do uspeha. Uspeh nije u pravilima koja postoje na papiru, a ne funkcionišu u praksi, niti u visini zakupa lokacije ili investicije u enterijer. Drigim rečima, opcija je – biti uspešan sa novom prilikom – ili je uopšte ne razmatrati.
Kako je došlo do saradnje sa partnerom iz Vršca?
Radnja u Vršcu je otvorena 1. aprila ove godine, u strogom centru grada, u prostorijama Robnih kuća Beograd. Primalac franšize je preduzetnik iz Vršca koji je uvideo prednosti Tudorsa u odnosu na druge brendove, kao i potencijal tržišta. Prethodno je i sam često kupovao u našim radnjima u Beogradu, i bio oduševljen kvalitetom proizvoda, ponudom, cenom i svim ostalim elementima koji čine Tudors uspešnim.
Srbija nema mnogo velikih gradova, je li to brend i za manje gradove?
Tudors radnje u Srbiji postoje u Beogradu, Nišu, Novom Sadu, Kraljevu, Kragujevcu, Užicu, Leskovcu i Vršcu. Sve radnje su otvorene u prethodnih 20 meseci. Mi nastavljamo dalje sa širenjem mreže, a pažljivom analizom ćemo videti gde, u kojim sredinama i sa kakvim partnerima naš biznis model može da bude uspešan.
A hoćete li single-unit franšizu širiti i u ostalim zemljama regiona?
Bićemo uspešni i u regionu.
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se
Nova modna franšiza
Postovani BJN, Nedavno sam saznala za brend "GOOSE",koji u svom programu ima prelepu deciju garderobu,koja nema u mom gradu.Izmedju ostalog Vam je u planu da jedan ovakav...