Promenama do boljeg poslovanja
Kada su Splićani Nenad Lampalov i Joško Brakus počeli da razmišljaju o franšizingu iza sebe su imali 20 godina iskustva u trgovini, dve prodavnice zdrave hrane pretežno u rinfuzu, ali i želju da posao prošire pod jedinstvenim brendom. Tako su postavili temelj za franšizni koncept „Refužo“ – prodavnicu u kojoj se može kupiti više od 100 vrsta žitarica, semenki, mahunarki, suvog voća, hladno ceđenih ulja, lekovitog bilja, pravog domaćeg meda, organske hrane, začina i dodataka ishrani – sve to u rinfuzu, po znatno povoljnijim cenama.
Foto: Refužo, Franšizna prodavnica u Splitu
Franšizing je ipak, kako kažu, za njih bio „strana teritorija“ koju nisu hteli da osvajaju na prečac. Obratili su se savetnicima, saznali kako bi njihova kompanija „Eko-stil“ mogla da postane davalac franšize, „zavrnuli rukave“ i sve vreme bili spremni da koncept „zatežu“ i testiraju godinama. Sredinom maja 2014. godine u Splitu su otvorili prvu, demo-franšizu, koja je samo potvrdila ono što su već i sami iskusili – zainteresovanost za ovu vrstu trgovine bilo je zaista veliko. Sada su, međutim, mogli sopstveno iskustvo i znanje povezati sa iskustvom i učincima nezavisnog preduzetnika – primaoca franšize – i tako sa većom izvesnošću ući u razvoj mreže.
Kada su, godinu dana kasnije, odlučili da potraže nove franšizne partnere, tempo razvoja je, i sami priznaju, bio vrlo intenzivan. Za tri meseca, tokom oktobra, novembra i decembra 2015. godine, otvorene su četiri franšizne prodavnice – dve u Kaštelima i po jedna u Splitu i Omišu. Sa dve sopstvene i pet franšiznih radnji, Nenad i Joško su uvideli da će sistem, u određenoj meri, morati da prilagode potrebama mreže – mnogo brže nego što su to predviđali.
Foto: Refužo, Hladno ceđena ulja
Sistem koji teži efikasnosti mora i da se razvija
Prema onome kako je franšizni model kreiran, primaoci „Refužo“ franšize u okviru franšiznog paketa dobijaju i preporučenu, odobrenu listu dobavljača i proizvoda. To, sa jedne strane, garantuje ujednačenost ponude na nivou čitavog sistema, a sa druge, svakom primaocu daje mogućnost izbora unutar zadatog okvira, kao i prilagođavanje ponude.
U praksi, međutim, primaocima nije bilo lako sarađivati i komunicirati s velikim brojem dobavljača. Veći se deo njih, zapravo, više oslanjao na izričite savete davalaca franšize kada je u pitanju asortiman robe. Takođe, usled većeg broja partnera, bilo je upitno i koliko su davaoci franšize mogli da se posvete svakom primaocu i sa njima rade na optimizaciji ponude. Nenad i Joško su shvatili da moraju znatno pojednostaviti sistem nabavke.
Početkom 2016. godine su počeli da grade centralno skladište u koje bi se „slivala“ sva roba dobavljača, a potom distribuirala primaocima franšize. Početkom marta, kada je skladište zvanično otvoreno, „Eko-stil“ je postao „stopostotni“ dobavljač i jedini direktni snabdevač robe za postojeće primaoce „Refužo“ franšize.
– Imali smo ideju kako bi to bila značajna logistička olakšica za sve strane! Ne samo što bismo rasteretili naše primatelje franšize, već – što sada uviđamo – i naše dobavljače i proizvođače hrane s kojima dugi niz godina uspješno surađujemo. Kako smo izgradnjom veleprodajnog objekta preuzeli proces opskrbljivanja za sve naše primatelje franšize, dobavljači sada svoju robu dostavljaju samo na jednu adresu. Mislim da ne treba posebno naglašavati koliko se uštedi samo na tome što dobavljači robu ne moraju dostavljati na nekoliko različitih mjesta. Najbolje je što ćemo te uštede moći iskoristiti za pokrivanje troškova veleprodaje, što znači da primatelji financijski neće osjetiti velike promjene već će osjetiti samo logističko poboljšanje – objašnjava Lampalov.
Druga, ne manje važna olakšica, jeste i to što se efikasnije kontroliše zaliha robe kod primalaca franšize. Na taj način, ističe Lampalov, primaoci mogu da ponude i one proizvode koji su specifični te se prodaju u manjim količinama. – Svaka optimizacija donosi uštedu – kaže Lampalov i dodaje da su se na ovaj potez odlučili jer su, prema planu razvoja, svi primaoci franšize iz okoline Splita, pa su sigurni da neće biti teško organizovati veleprodaju na regionalnom nivou. Franšizu će i nadalje, ističe Lampalov, razvijati regionalno, u mestima oko Splita.
Osim uvođenja veleprodaje kao značajne novine, evolucija sistema se odvija i u svakodnevnom poslovanju. Uporedno s trgovinom, u „Refužu“ su razvili i sopstvenu proizvodnju zdravog integralnog hleba i peciva bez aditiva, belog brašna i loših masnoća. – Ova ideja postoji otkako smo počeli razvijati frašizu, i proizvodi iz tzv. „dnevnog asortimana“ se već nalaze u ponudi svih naših primatelja franšize, istina, još uvijek u skromnim količinama... Ova vrsta proizvoda, smatramo, dodatno će privući kupce koji se žele hraniti kvalitetnije, a sada će imati razloga da dolaze u „Refužo“ svaki dan – dodaje Lampalov.
POGLEDAJTE ČLANKE
Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među kompanijama koje su se našle na NIN TOP 500 listi najvećih preduzeća u Srbiji ima 18 sistema koji posluju i u franšizingu. Polovina tih kompanija se nalazi među prvih 100.
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com