Od franšize do zajedničkog ulaganja
Urša Murn, Sportina
Sportina Group posluje više od 20 godina kao specijalizovan modni retailer. Prisutni su na sedam regionalnih tržišta sa više od 269 prodajnih mesta i zastupaju više od 80 robnih marki svih cenovnih razreda odeće i obuće. Sa većinom imaju franšizne ugovore. O odnosu sa brendovima koje zastupaju, mogućnosti dolaska Burger King-a i Coffeeshop-a u Srbiju, potencijalu da se multibrend ranje XYZ šire franšizno razgovaramo sa Uršom Murn, generalnom direktorkom odeljenja za brendove Sportina grupe.
Čiju sve franšizu iz oblasti mode poseduje kompanija Sportina i za koja tržišta?
Franšizne brendove predstavljamo tržištu kroz dva glavna cenovna nivoa. U višem cenovnom razredu se nalaze Burberry, Boss , Emporio Armani, G- Star, Armani Jeans, u srednjem i nižem razredu su Orsay, Pimkie, Bata, Parfois, Six. Iskustvo koje smo stekli u modnom biznisu doprinelo je uspostavljanju još bliže saradnje sa značajnim evropskim brendovima kao što su Tom Tailor iz Hamburga i Tally Weijl iz Ciriha. Konkretno, naša saradnja sa brendovima sa kojima smo prvo sklopili franšizne ugovore, od novembra 2010. je postala intenzivnija, tako da se oni više ne šire kao franšize, jer smo sa tim kompanijama pokrenuli joint venture (JV) firme. Preko ovog koncepta, koji omogućava tešnju saradnju, poslednjih godina smo povećali broj Tom Tailor, odnosno Tally Weijl radnji u regionu. Trenutno imamo 98 prodajnih mesta, 60 radnji pod brendom Tom Tailor i 38 pod brendom Tally Weijl.
Možete li nam reći nešto više o detaljima odnosa sa davaocima franšize?
Detalji ugovora o franšizama razlikuju se od poslovne politike robnih marki sa kojima sarađujemo. Prema vlasnicima brendova nastupamo sa željom i namerom da ekskluzivno predstavljamo robne marke u celom regionu gde smo prisutni. Sportina ima regionalnu infrastrukturu i poželjan je partner za svaki značajniji brend koji želi da radi na ovom tržištu.
Modne kompanije se većinom odlučuju da na ovdašnjem tržištu nastupe kao franšize. Zbog čega?
Kompanije znaju da će najbolje doprineti razvoju svoje robne marke ako pronađu profesionalne partnere koji dobro poznaju specifičnosti lokalnih tržišta, u ovom slučaju, tržišta na Balkanu. I Sportina, kao predstavnik brenda na regionalnim tržištima, tesno sarađuje sa vlasnikom franšize, a na tržište pravilno prenosi filozofiju brenda. Zato, kao svoju prednost, upravo ističemo poznavanje lokalnih tržišta. Kada je reč o našem premium segmentu, franšize otvaramo u glavnim gradovima i to su naše flag-ship trgovine za ključne robne marke u premium segmentu. To nam omogućava da robnu marku predstavimo tržištu na najbolji mogući način.Da li i Vaše multibrend radnje XYZ planirate da širite franšizno?
XYZ je naš koncept velikih radnji. U proseku, jedna takva radnja ima oko 2.000 kvadrata prodajnog prostora. Jedan deo je odvojen za franšizne „radnje-u-radnji“ koje predstavljaju brendove Armani Collezioni, Burberry, Boss, Polo Ralph Lauren i druge. U drugom, multibrend delu predstavljamo i brojne aktuelne robne marke premium segmenta, kao što su Salvatore Ferragamo, Jimmy Choo, Ice Iceberg, Just Cavalli, Tommy Hilfiger i drugi. Imamo pripremljen model koji bi omogućio da XYZ koncept proširimo na nova tržišta u obliku franšize, ali se za sada još uvek nismo odlučili na taj potez.
Kako birate kompanije čije ćete franšize uzeti?
Sportina Group ima jako dobru buying ekipu, koja stalno putuje i prati svetske trendove. Na osnovu njihovih informacija biramo određene robne marke, počinjemo pregovore i analiziramo koliko je neka robna marka zanimljiva za naš koncept poslovanja, odnosno razvoja.
Kakav je odnos sa kompanijama Burger King i Coffeeshop?
Odnos sa Burger King-om i Coffeshop-om je specifičan i ove dve franšize nisu uključene u sistem Sportine Group, ali naš razvojni menadžment je aktivan u razvijanju ovih franšiza za naša tržišta, jer vidimo velik potencijal za oba brenda.
Coffeshop lokal u Sloveniji; Moguć ulazak i na tržišta Srbije i Hrvatske |
Da li bi se u skorijoj budućnosti mogao očekivati dolazak tih brendova i na srpsko, odnosno hrvatsko tržište?
Otvaranje franšize je kompleksan projekat, kojem prethodi više faza pripreme. Prvo treba analizirati tržište, proučiti sve mogućnosti za razvoj određenog brenda, naći adekvatne lokacije. U ovom trenutku možemo reći da bi nam ulazak na srpsko, odnosno hrvatsko tržište, generalno bio zanimljiv.
Svakako, tržište Hrvatske analiziramo odvojeno od tržišta Srbije, pošto će od leta sledeće godine, kada Hrvatska uđe u EU, poslovanje i protok robe biti u velikoj meri pojednostavljen.
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se
Nova modna franšiza
Postovani BJN, Nedavno sam saznala za brend "GOOSE",koji u svom programu ima prelepu deciju garderobu,koja nema u mom gradu.Izmedju ostalog Vam je u planu da jedan ovakav...