Snažno u franšizing

Kada je u oktobru ove godine belgijsko-brazilski pivarski gigant Anheuser-Busch InBev kupio svog najvećeg konkurenta SABMiller, i u južnoafričkoj punionici Coca-Cole došlo je do „komešanja“. Ovom akvizicijom, naime, AB InBev je „nasledio“ i SABMiller-ovih 54,5% udela u kompaniji Coca-Cola Beverages Africa (CCBA), najvećoj punionici Coca-Colinih napitaka na afričkom kontinentu, koju su do tada, kao joint venture, držala tri partnera – matična The Coca-Cola Company, južnoafrički Gutsche Family Investments i britansko-južnoafrički pivar SABMiller.
Coca-Cola je odmah po akviziciji najavila da će iskoristiti pravo preče kupovine i ušla u pregovore sa najvećim proizvođačem piva na svetu, sada većinskim vlasnikom punionice CCBA. Brže nego što se očekivalo, ovih je dana, u zajedničkom saopštenju, objavljeno da je postignut dogovor „koji zadovoljava interese obe strane“ –po kojem je Coca-Cola otkupila udeo AB InBeva u južnoafričkoj punionici za 3,15 milijardi dolara.
Na taj način, Coca-Cola Beverages Africa ostaje najveća punionica na afričkom kontinentu, sa značajnim prostorom za rast, ali i već razrađenom distributivnom mrežom u zemljama Istočne i Južne Afrike – što uključuje Južnoafričku Republiku, Keniju, Ugandu, Tanzaniju, Namibiju, Etiopiju, Mozambik, Ganu, Komore i Majot. Iako se ovim dogovorom AB InBev zadržao na „pristojnoj distanci“ od tržišta bezalkoholnih pića u Africi, ne treba zaboraviti da, s druge strane, u Latinskoj Americi blisko sarađuje u poslovima punjenja s kompanijom PepsiCo, najvećim Coca-Colinim rivalom – što donekle objašnjava i opravdava želju američkog diva da ovaj segment poslovanja u Africi zadrži pod svojom kontrolom.
Zanimljivo je da je dogovor između Coca-Cole i AB InBeva uključio i kupovinu AB InBevovog poslovanja s punjenjem na teritorijama koje do sada CCBA nije pokrivala u Africi – među njima su Zambija, Zimbabve, Svazilend, Lesoto i Bocvana, ali i zemlje Srednje Amerike – El Salvador i Honduras. Cena za ovu transakciju još nije objavljena.
Sa novim teritorijama na kojima tek treba uspostaviti poslovanje, Coca-Cola dobija nov – ali vrlo poznat izazov. Naime, shodno uvreženoj praksi, Coca-Cola uglavnom poslove punjenja i distribucije svojih napitaka prepušta franšiznim partnerima. Prema ovom modelu poslovanja, poznatom i kao „Coca-Cola sistem“, matična kompanija je fokusirana na globalni marketing, inovacije i prodaju sirupa (koncentrata) za napitke nezavisnim punionicama, dok su punionice, kao Coca-Colini franšizni partneri, zadužene za punjenje, pakovanje, skladištenje, distribuciju i prodaju na tačno određenim teritorijama. U ovom trenutku, za Coca-Colu radi više od 270 kompanija širom sveta.
Nema sumnje da će isti sistem biti primenjen i u najnovijem slučaju, a kako je već najavljeno, poslovanje u pomenutim zemljama Afrike i Srednje Amerike do daljnjeg će voditi matična kompanija – sve dok se ne pronađu pogodni franšizni partneri. Pregovori sa zainteresovanima su u toku, a prema prvim najavama, među njima bi se mogli naći i postojeći franšizni partneri – Coca-Cola European Partners, Coca-Cola Icecek ili Coca-Cola Hellenic – potonja, zadužena za 28 zemalja na tri kontinenta, pokriva, između ostalih, i teritorije Srbije, Crne Gore, Bosne i Hecegovine, Slovenije, Hrvatske i Makedonije.
Na matičnom tržištu, u Severnoj Americi, Coca-Cola takođe planira da do kraja 2017. proda 39 svojih postrojenja i prepusti čak dve trećine teritorije franšiznim partnerima. Samo u poslednjih nekoliko meseci, Coca-Cola je potpisala šest ugovora i završila četiri transakcije – potvrda da će proces potpunog prelaska na franšizing biti okončan do kraja sledeće godine. Istu strategiju, Coca-Cola će preneti i na trenutno najperspektivnije tržište – Kinu, gde bi proces prelaska na franšizng trebalo da bude završen najkasnije do 2020. godine.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com