Na vrhu bez iznenađenja

Lanci brze usluge McDonald’s (1), KFC (2) i Burger King (3) ove godine, i upravo ovim redom, „otvaraju“ listu najuspešnijih franšiza na svetu (Top 100 Global Franchises). Za McDonald’s, ovo je druga godina zaredom kako je na samom vrhu liste, potvrđujući da su sistemske promene u poslovanju – od povećanja udela franšiznih jedinica, pojednostavljenog menija do brige o kvalitetu hrane – konačno urodile plodom. Visoke pozicije na listi, navodi se u izveštaju konsultantske kuće FranchiseDirect, prva tri američka brenda zaslužila su najviše zahvaljujući rezultatima koje su postigli – van matičnog tržišta. I dok se u Americi, kao većina tradicionalnih lanaca brze usluge, bore za rast prodaje i širenje mreže, na inostranim tržištima, trend širenja se i dalje odvija poželjnim tempom, što je, kako pokazuje i ova lista, presudno uticalo na ukupnu stabilnost i profitabilnost franšiznih sistema.
U top 10 i ove godine ponovo ulaze poznata imena – Subway (4), najveći lanac brze usluge na svetu, koji je krajem aprila otvorio i prvi restoran u Hrvatskoj; 7-Eleven (5), lanac mini-marketa, ujedno i najveći franšizni lanac na svetu po broju jedinica (gotovo 60.000 marketa širom sveta); rent-a-kar franšiza Hertz (6); lanac picerija Pizza Hut (7); kao i tri hotelska brenda – Marriott (8), Wyndham (9) i Hilton (10).
Sad se već može reći da tradicionalno, i bez velikih iznenađenja, najveći broj rangiranih sistema pripada gastronomiji i ugostiteljstvu – ove godine, ima ih čak 39. Dominiraju restorani brze usluge i picerije, a na listi se nalaze i brendovi koji franšizne partnere traže i u ovom regionu – Dairy Queen, Arby’s i Denny’s. Drugi po zastupljenosti su sistemi iz oblasti čišćenja (ima ih 12), a slede sistemi iz automobilskog sektora (šest), hotelijerstva (pet), kao i lepote i nege tela (pet). Uz činjenicu da je rangirano pet hotelskih franšiza, kuriozitet predstavlja to da su se sve našle u samom vrhu liste. Među njima i je najbolje kotirana evropska, odnosno, britanska franšiza InterContinental Hotels & Resorts (12).
Takođe, nije iznenađenje ni što većina franšiznih sistema potiče iz Sjedinjenih Američkih Država – ove ih godine ima 80. Amerika je i najveće tržište franšiza na svetu i zemlja u kojoj se franšizing razvija gotovo 100 godina. Dok u drugim delovima sveta ovaj model poslovanja uzima maha tek u poslednjih nekoliko decenija, u Americi franšizing predstavlja pouzdan način širenja biznisa, sa preciznom regulativom i procedurama. Međutim, upravo zbog veličine, stepena razvijenosti i broja franšiznih sistema, na tržištu u SAD vlada izuzetno oštra konkurencija. Procenjuje se da u Americi posluje više od 700.000 franšiznih jedinica. Za kompanije iz drugih zemalja koje razmišljaju o ulasku na ovo tržište, stepen kompeticije i broj konkurenata svakako ovu odluku čine još težom.
Na taj korak se prošle godine odlučila švedska franšiza Husse (88), poznata po kućnoj dostavi hrane za pse i mačke. Husse je i jedan od 20 franšiznih sistema koji su dospeli na listu 100 najuspešnijih, a da ne potiču iz SAD. Već godinama unazad, Husse je i jedina franšiza iz svoje branše koja ulazi na ovu listu. Švedski sistem danas ima više od 1.100 primalaca franšize u više od 40 zemalja, a franšiznu mrežu razvija i u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji i Makedoniji.
Osim pomenutog britanskog InterContinental-a i švedskog Husse-a, među najuspešnije svetske franšize ove godine ušli su i brendovi iz Francuske (Carrefour, Casino, Auchan, Europcar, Yves Rocher, Paris Baguette), Japana (Kumon), Španije (Dia, No+Vello, Naturhouse, Pressto), Kanade (Yogen Fruz, H&R Block, Tim Hortons, Pita Pit, Tutor Doctor), Nemačke (Vom Fass) i Australije (Cartridge World).
FranchiseDirect prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže, stepena međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises objavljuje se od 2009. godine.
POGLEDAJTE ČLANKE

Husse ulazi na tržište Albanije. Za razvoj posla i franšizne mreže biće zadužena kompanija Milexim Pet Food, aktuelni primalac master franšize brenda Husse za tržišta Srbije i Crne Gore.
Rast prodaje i kupaca, ali i širenje franšizne mreže, obeležili su prethodnu godinu poslovanja franšiznog sistema Husse u Bosni i Hercegovini. Dobri rezultati nisu izostali ni tokom karantina usled pandemije koronavirusa.
Kako je Husse „pobedio“ pandemiju, zašto je ovo dobar posao za porodicu bez previše kapitala i kakvu podršku mogu dobiti od sistema, govori Saša Milutinović, primalac master franšize za Srbiju i Crnu Goru
Primaoci franšize brenda Husse iz Adriatik regiona održali su nedavno sastanak u Beogradu i razmenili iskustva. U planu je nastavak ovakvih okupljanja.
Zahvaljujući kvalitetu proizvoda, usluzi i posvećenosti primalaca franšize, brend Husse je nedavno proglašen za „omiljeni brend“ vlasnika kućnih ljubimaca.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.