Kutak za bolje poslovanje
Svetlana Maksić
Davne 1991. Svetlana Maksić je otvorila knjižaru u Mladenovcu. U početku je to bila, kako i sama kaže, klasična knjižara. Vrlo brzo su, međutim, shvatili da od klasične knjižare „ne može da se živi“, zbog čega su postepeno proširivali ponudu. U početku su prodavali i ramove, figurice, ukrasne šolje, lampe, satove, a zatim su dodali i muške i ženske modne detalje poput torbi i ešarpi.
– Tržište je diktiralo potrebu da se asortiman proširi stvarima koje su se uklapale u našu knjižaru. Kada smo proširili asortiman, zaključili smo da bi nam se uz sve to uklapao i nakit. Dugo smo razmišljali koji nakit da prodajemo. Obišli smo nekoliko veleprodaja, ali nismo našli ništa što nam se dopalo i što nam je odgovaralo. S jedne strane, nismo želeli najjeftiniji nakit, nešto što može da se nađe na pijaci ili tezgama na ulici. Tražili smo, ipak, nešto drugačije. Jedan od naših dobavljača nam je predložio „Dve šmizle“. Videli smo da je reč o jedinstvenom nakitu, pa smo i mi odlučili da budemo jedinstveni u gradu i pre četiri godine, postali primaoci ove franšize – govori Svetlana Maksić kako je došlo do saradnje sa franšiznim konceptom „Dve šmizle“.
U njihovoj knjižari „Maks“ nalazi se 12 vitrina s nakitom „Dve šmizle“. – O franšizingu nismo znali ništa, ali nam je Milica Gavrilović, vlasnica koncepta, sve lepo objasnila, a ugovor jasno definiše obaveze obe strane i za sada odlično sarađujemo – kaže Svetlana.
Ona dodaje da vremena jesu teška, ali da će svaka žena kojoj je stalo do izgleda, sebi priuštiti nešto jedinstveno. – Tržište pokazuje da se najlošije prolazi sa osrednjim stvarima, zato smo mi birali kvalitet, po pristupačnoj ceni – dodaje ona.
Franšizni korner za bolju prodaju
Franšizni korner „Dve šmizle“ preporučivala je i svojim kolegama koji se bave sličnom delatnošću kao i ona, kao i onima u čiju delatnost bi se uklopio ovaj koncept. Svetlana Maksić smatra da svako ko ima radnju u kojoj prodaje torbe, ešarpe ili knjižaru, može da asortiman proširi i nakitom.
Milica Gavrilović, vlasnica koncepta „Dve šmizle“, kaže da je današnje vreme naročito izazovno za preduzetnike i da je često potencijalnim partnerima bolje ponuditi manje zahtevniji format – kao što je franšizni korner. – Ekonomska situacija u celom našem regionu nije sjajna. Stoga, mislimo da je sada vreme da oni koji imaju kompatibilne biznise i koji posluju u manjim mestima prošire svoj asortiman, što mogu da učine dodavanjem franšiznog kornera „Dve šmizle“. Nakit je posebno pogodan za butike ženske garderobe koja je u skladu sa modnim trendovima. Veća je verovatnoća da će se uz neku garderobu kupiti i nakit, a i obratno. Nakit se, pored toga, može prodavati i u parfimerijama ili tašnerskim radnjama – kaže Milica Gavrilović.
Traži se bogat asortiman
Jedna od preduzetnica koja je poslušala savet Svetlane Maksić bila je Natalija Vujović iz Gornjeg Milanovca. Naime, supružnici Natalija i Milan Vujović su pokrenuli privatni biznis davne 1989. Opredelili su se za veleprodaju kancelarijskog materijala. Nakon nekoliko godina odlučili su da u svom lokalu pokrenu i maloprodaju – knjižaru, čiji su asortiman vremenom proširivali. Danas se u knjižari „Original“ u Gornjem Milanovcu prodaje kompletan kancelarijski materijal, školski program, poslovna i putna galanterija, a pre tri godine, svoj kutak dobio i nakit „Dve šmizle“.
– Po preporuci prijateljice Svetlane iz Mladenovca i mi smo se pre tri godine odlučili da imamo franšizni korner „Dve šmizle“. Mislim da se nakit uklapa u našu raznovrsnu ponudu, jer smo već imali poslovnu galanteriju, u okviru koje smo, osim aktovki, prodavali i druge vrste tašni, šalove, kišobrane. Napravili smo dobar potez, nismo se pokajali – kaže Natalija Vujović.
Ona dodaje da je u današnje vreme jako teško opstati sa jednom vrstom robe i da treba proširivati asortiman onim što jeste kompatibilno postojećem. – U našoj knjižari se nalaze tri vitrine sa nakitom „Dve šmizle“ – kaže Natalija.
U knjižari rade i njene dve ćerke Mina i Marina, koje su prošle obuku pre nego što su počele da prodaju nakit.
– Reč je ipak o nakitu koji je napravljen i od poludragog kamenja i kristala i mislim da je jako korisno što se primalac franšize upoznaje sa svim tim detaljima, jer samo tako može da na najbolji mogući način prestavi nakit kupcu. Nama nakit jeste sporedan asortiman, ali jako zanimljiv posao – dodaje Natalija.
Mi smo se pre tri godine odlučili da imamo franšizni korner „Dve šmizle“. Mislim da se nakit uklapa u našu raznovrsnu ponudu.
Natalija Vujović
Preduzetnik kao Sizif
Biti preduzetnik u današnje vreme je, prema njenom mišljenju, Sizifov posao. Pravila, kaže, postoje, ali je više reč o kvazi pravilima nego o onima koja se zaista poštuju. – Ukoliko radite korektno i pošteno, zaista je teško opstati, naročito u malom mestu. Uprkos tome, mi smo zdrava firma, nemamo blokade i naš bonitet je dobar, ali jako dugo radimo i borimo se da opstanemo kvalitetnim proizvodima – kaže Natalija.
Svetlana Maksić se slaže sa Natalijom i kaže da troškovi strogo moraju da se kontrolišu, kao i da se često balansira sa cenama proizvoda kako bi se pronašla upravo ona koja je najprihvatljivija za potrošače. – Kada podižemo kredite, vodimo računa da ih možemo isplatiti i da se ne prezadužimo. Velika je besparica i ljudi nisu u prilici da olako troše novce – kaže ona.
Ističe da je posebno teško početnicima. Ona je pre nešto više od godinu dana sa ćerkom Katarinom i sinom Stefanom otvorila još jednu firmu „Maks Fit“ koja se bavi uvozom čokolade bez šećera i glutena. – Pokrenuli smo novi posao koji pomažemo prvom firmom, strogo vodeći računa da ne ugrozimo njeno poslovanje. Da ne ostvarujemo prihode od prve firme, druga bi prilično teško funkcionisala, zato mislim da je početnicima najteže – kaže Svetlana.
Poslovanje u malom mestu, kako kaže, ima svoje prednosti i mane. – Prednost je što svi ljudi mogu da vas upoznaju i ako vas zavole zbog proizvoda, pristupa i usluge, onda su vaši stalni kupci. S druge strane, to je i mač sa dve oštrice, jer se u malom mestu loš glas brzo pronese. Zato mi vodimo računa o svemu, ceni, da prodavci budu nasmejani, da budemo uvek predusretljivi. Zbog toga, verujem i da opstajemo – kaže Svetlana Maksić.
Nove franšize za „Dve šmizle“
Vlasnica koncepta Milica Gavrilović dodaje da nastavljaju da šire franšiznu mrežu kako u Srbiji tako i u zemljama regiona. – Imali smo dosta upita iz Slovenije i Hrvatske, ali je realizacija, za sada, izostala. Ljudi su veoma oprezni. Ipak, uskoro nas čeka otvaranje radnje u jednoj evropskoj zemlji, čemu se posebno radujemo – kaže ona.
POGLEDAJTE ČLANKE
U maloj radionici All Nut već devet godina se ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljiva i drugog voća. Osim prodavnice u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi mogla da se širi i u drugim zemljama regiona.
Milica Luković je pre više od godinu dana otvorila prodavnicu nakita i modnih dodataka „Brosh“ u Beogradu. Šta je uočila, i naučila, radeći kao primalac franšize i preduzetnik?
Oxette, grčki brend nakita, satova i drugih modnih dodataka, posluje nešto više od godinu dana u Beogradu, a franšiza je sada dostupna i za druge gradove Srbije.
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
Prodavnica nakita, modnih dodataka i asesoara Brosh otvorena je nedavno u tržnom centru Aviv u Pančevu. Reč je o novoj franšiznoj radnji.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja u Srbiji. O planovima, saradnji sa lokalnim dobavljačima i navikama potrošača razgovaramo sa Tomašem Rogačem.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
POPULARNO NA FORUMU
Od ideje do parfimerije
Interesuje me da otvorim par
Refan parfimerija i u Srbiji
Poštovani, htela bih da kontaktiram radnju Refan u Pančevu, te Vas ljubazno molim za telefon.
Fransiza ili distribucija
Pozdrav! Da li je bolje poceti kao distributer novog brenda parfema ili otvoriti njihovu fransizu?
Refan parfimerija i u Srbiji
Kako da kontaktiram prodavnicu u Pancevu...ostavite telefon
Omiljeni francuski brend
Koja je ulazna naknada za franšizu kompanije Yves Rocher?
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com