Najbolje franšize? Bez iznenađenja

Ovogodišnja lista potvrđuje da je dominacija gastro franšiza neprokosnovena – rangirano je čak 40 sistema, pri čemu velika većina potiče iz Sjedinjenih Američkih Država.
Četvrtak
22.02.2018.
Portal FranchiseDirect.com predstavlja listu 100 najuspešnijih franšiza na svetu. Prva tri mesta, kao i prošle godine, zauzimaju isti brendovi.
 

Ovo je jubilarno izdanje godišnje liste TOP 100 Global Franchises, koju, sada već 10. put, priređuje i objavljuje portal FranchiseDirect.com. Prati se više od 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a u fokusu su prvenstveno kompanije koje franšiznu mrežu šire van granica matičnog tržišta i koje posluju bar u dve zemlje. Na to kako će biti rangirane, utiču brojni faktori, među njima i broj poslovnih jedinica, visina prihoda, broj godina u franšizingu, stepen stabilnosti, rasta mreže i međunarodne ekspanzije, ali i kriterijumi koji prevazilaze proste brojke – tako se, recimo, u obzir uzima da li davalac franšize pomaže svojim budućim primaocima u pronalaženju izvora finansiranja, kao i koliko sistemi ulažu u razvoj lokalne zajednice preko dobrotvornih programa i donacija.

Kada se sve sabere i oduzme, ove godine je sam vrh liste ostao rezervisan za franšizne sisteme koji su tu bili i prošle godine: McDonald’s (1), KFC (2) i Burger King (3), što i ne dolazi kao veliko iznenađenje. Gastronomske franšize su, opšte uzev, i najbrojnije i najrasprostranjenije, kao što su lanci brze usluge oduvek bili primeri efikasnog franšizinga. Međutim, ovako visoke pozicije brendova koji su se do pre nekoliko godina suočavali s ozbiljnim padom prodaje i sasvim novom konkurencijom (fast-casual restorani), zaista potvrđuje da se radi o iskusnim i snažnim sistemima – sistemima koji su bili spremni i na drastične promene. S dolaskom zahtevnijih potrošača, većina ovih lanaca je počela da radi na poboljšanju kvaliteta menija i usluge. U poslednje tri godine, pak, jedna od ključnih novina koja je redefinisala odnos između brenda i današnjih potrošača bilo je uvođenje moderne tehnologije – od samouslužnih kioska, preko aplikacija za naručivanje i dostavu hrane do plaćanja putem mobilnog telefona.

Ovogodišnja lista potvrđuje i da je dominacija gastro franšiza neprokosnovena – rangirano je čak 40 sistema, pri čemu velika većina, sasvim očekivano, potiče iz Sjedinjenih Američkih Država. Drugi po zastupljenosti su sistemi iz oblasti auto-opreme i auto-usluga (12 brendova), a slede sistemi koji nude usluge čišćenja (7 brendova), a potom i trgovinski lanci, fitnes koncepti i hoteli (po 6 brendova).

Kao i prethodnih godina, najviše rangiranih franšiza potiče sa najrazvijenijeg franšiznog tržišta – Sjedinjenih Američkih Država. Ove ih godine ima 80. Franšizing se, međutim, poslednjih decenija zavidnom tempom razvija u svim delovima sveta, stoga ne čudi što među najuspešnije franšize na svetu, već godinama unazad, ulaze i sistemi iz Evrope i Azije – ove godine su to franšize iz Velike Britanije (InterContinental), Francuske (Carrefour, Europecar, Casino, Auchan), Španije (Dia, Naturhouse, Lizarran, No+Vello, 100 Montaditos), Švedske (Husse), Nemačke (Engel & Völkers 89), Japana (Kumon), Južne Koreje (Paris Baguette, Eye Level Learning Centre), a iznenađujuće veliki broj brendova, ove je godine „dala“ i Kanada (Weed Man, Yogen Fruz, Pita Pit, Tim Hortons, H&R Blocks).

Deset najuspešnijih:

1. McDonald’s (restorani brze usluge; burgeri)
2. KFC (restorani brze usluge; piletina)
3. Burger King (restorani brze usluge; burgeri)
4. Pizza Hut (restorani brze usluge; pica)
5. 7- Eleven (lanac supermarketa)
6. Marriott International (hotelijerstvo)
7. RE/MAX (nekretnine)
8. Dunkin’ Donuts (restorani brze usluge; kafa, krofne, burgeri)
9. InterContinental Hotels and Resorts (hotelijerstvo)
10. Subway (restorani brze usluge; sendviči)

TOP 100 Global Franchises 2018 možete pronaći ovde.