Brend koji osvaja
Na makedonskom tržištu već punih 20 godina posluje i razvija se maloprodajna mreža brenda Sara Fashion – brenda koji je postao sinonim i nezaobilazna „destinacija“ za kupovinu čarapa, donjeg veša, kupaćih kostima ili modnih dodataka. Ovaj brend, u vlasništvu porodične kompanije De-Ta, još pre deset godina je razvio i ponudio franšizu, što čak i u današnjim uslovima predstavlja pravi kuriozitet. U ovom trenutku, Sara Fashion ima 25 franšiznih prodavnica na domaćem tržištu, a spada i među retke makedonske kompanije koje su uspele da poslovanje prošire u inostranstvo.
Iz potrebe do franšize
Kada su 2009. krenuli u franšizni razvoj, jedan od prvih primalaca ove franšize bio je Đorđi Zorzić iz Kavadaraca, grada sa juga Severne Makedonije.
Za Saru Fashion, priča nam ovaj preduzetnik, zainteresovao se posle jednog „internog“ istraživanja tržišta. Razmišljajući, naime, o pokretanju privatnog posla, Zorzić se raspitivao za kojim to brendovima postoji potražnja, a koji još uvek nisu bili zastupljeni na lokalnom tržištu. Tako se i izdvojila Sara Fashion. – Proizvodi ovog brenda bili su tada, i još uvek su, vrlo traženi na našem tržištu. Međutim, iako je potražnja bila velika, tih proizvoda nije bilo u dovoljnoj meri. Upravo iz želje da proširimo asortiman i zadovoljimo potrebe potrošača, rodila se i želja da uzmemo franšizu. Radnja je otvorena 2009. godine u Kavadarcima – priča nam Zorzić.
Pre nego što je počeo da sarađuje s kompanijom De-Ta, Zorzić je, pak, bio zaposlen u jednoj fabrici. Radio je s velikim brojem radnika i upravo kroz razgovore sa kolegama je dobio ključne informacije i ideju za posao. – Shvatio sam koliko su ljudima potrebni upravo proizvodi koje Sara Fashion nudi – donji veš, pidžame, čarape, hulahopke, kupaći kostimi, i to saznanje mi je bilo ključno kada sam odlučio da pokrenem sopstvenu priču i biznis – objašnjava Zorzić. Odluka o ulasku u preduzetništvo morala je, kako kaže, biti opravdana stvarnim potrebama i dobrim razlozima.
Kako do uspešne poslovne priče?
Prvi korak u saradnji, kao i kod svih franšiza ovog tipa, bilo je uređenje enterijera prodavnice prema standardima Sara Fashion sistema. Davalac franšize je, kaže Zorzić, pomogao pri izboru i sortiranju asortimana, kao i po pitanju marketinga i promocije radnje. Od tada pa do danas, ovo partnerstvo se gradi na maksimalnom poverenju, iskrenosti i velikom profesionalizmu, ističe Zorzić. Najjača potvrda ovih reči sigurno je i činjenica da Zorzić danas vodi čak pet Sara Fashion prodavnica.
Međutim, da bi posao bio profitabilan na duže staze, bilo je potrebno ispuniti nekoliko uslova.
– Jedan od najvažnijih za ovaj posao, a verujem i za sve ostale biznise koji su vezani za prodaju, jeste dobra lokacija – napominje Zorzić. Kada je otvarao prvu radnju još 2009. godine, posebnu pažnju je upravo posvetio odabiru lokacije. – Potrudili smo se da naša prva radnja bude otvorena na vrlo frekventnom mestu, što je i bilo presudno za uspeh – kaže Zorzić.
– Pored toga, mi smo našu radnju u potpunosti opremili po zahtevima franšize. Završne pripreme su trajale gotovo mesec dana. Pomoć koju smo od davaoca dobili na početku u vezi s asortimanom, oglašavanjem i promocijom, u istoj se meri održava i danas. Davalac je uvek tu da nam pomogne oko narudžbi, kolekcija i sortiranja, obuke naših prodavaca, organizovanja akcija i promocija, medijskog oglašavanja i mnogih drugih aktivnosti koje su od velike koristi za primaoca franšize – kaže Zorzić.
Zato ni danas ne moraju preterano da brinu o pravovremenoj proceni potražnje i potreba kupaca, budući da se time bavi franšizna menadžerka kompanije Sara Fashion. – Za određivanje i kontrolu asortimana i količina proizvoda, zadužena je koleginica Violeta Jargić koja radi s primaocima franšize. Njeno dugogodišnje iskustvo daje joj nepogrešivu moć da proceni potrebe svake pojedinačne radnje. Kako se broj naših prodajnih mesta povećavao, tako se i procena asortimana i količina proizvoda pravila s velikom pažnjom i zato svaki artikal u našoj ponudi ima svoje mesto – ukazuje Zorzić još jednom na podršku koju dobija „iz centrale“.
Zna, međutim, da nijedan biznis nije „sigurna opklada“ te da za najbolje rezulatate preduzetnik mora da se neprestano daje i trudi – čak i kad se radi o uhodanim i dokazanim sistemima kao što je franšiza. – Ključni preduslovi za uspeh jesu ogromno lično zalaganje, odgovornost, poštenje i inovativnost. Međutim, smatram da će uspeh doći sam po sebi ako čovek voli ono što radi. Rezultati u tom slučaju ne mogu izostati. Sve što sam do sada postigao radeći kao primalac Sara Fashion franšize donelo mi je veliko zadovoljstvo i pregršt pozitivnih iskustava – sumira Zorzić.
Upravo to iskustvo, koje je sticao prethodnih deset godina, daje mu danas za pravo da posavetuje i druge ljude koji razmišljaju o uzimanju franšize. Ko god se odluči za taj put ulaska u preduzetništvo, neće pogrešiti, kaže Zorzić, bitno je samo da ne zaboravi ono najvažnije. – Uz naporan rad, dobri rezultati brzo dođu. Od ovog posla se, inače, može lepo živeti, a potencijal za prodaju konstantno raste – dodaje on.
Vetar u leđa
Ipak, svaki početak je težak. Da bi ostao na pravom putu, svakom je preduzetniku potrebno dati „malo vetra u leđa“. Za primaoce franšize, tu je davalac. Violeta Jargić, kao direktni predstavnik franšiznog sistema Sara Fashion, kaže da su svojim primaocima „ucrtali put koji samo treba da slede“. – Oni dobijaju jasne smernice za vođenje biznisa. U suštini, imaju pred sobom uspostavljen sistem koji samo treba slediti. A preuzeti proveren sistem poslovanja znači eliminisati rizike s kojima bi se ljudi inače sretali da su posao pokretali sami. Pored toga, mi, kao davaoci franšize, kontrolišemo, usmeravamo i trudimo se da se primaoci franšize pridržavaju smernica i standarda našeg brenda. Znamo, zapravo, da se potrošači osećaju sigurno kad kupuju proizvode poznatih brendova i kompanija u koje imaju poverenja, kao što je Sara Fashion – kaže Jargić.
Može li se od ovog posla dobro živeti i šta treba da očekuju potencijalni primaoci franšize? Violeta Jargić kaže da pristupanje franšiznom sistemu Sara Fashion podrazumeva da će partneri dobiti istinsku mogućnost da rastu zajedno s brendom. – O tome možda najbolje svedoče naši primaoci koji su otvorili i vode nekoliko prodajnih mesta. Kompanija je, uz to, usvojila strategiju intenzivnog širenja na tržišta regiona i time smo trenutno zaokupljeni. Otvaramo prodavnicu na Kosovu, u Srbiji već imamo svoje radnje i jednu franšizu, a imamo i ponude za saradnju iz Albanije i Grčke. Poželjni partneri su svi ljudi koji žele da stvaraju, jer stvaranje je deo procesa koji vodi ka uspehu sve dok ste iskreno i u potpunosti predani ostvarenju planova i postavljenih ciljeva – zaključuje Violeta Jargić.
POGLEDAJTE ČLANKE
Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Čarapa biznis čuva
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se