Skriveni heroji

Konsultantska kuća Delloite je 2011. sprovela istraživanje i targetirala deset zemalja koje će do 2016. biti najčešća „meta“ svetskih maloprodavaca. Među "skrivenim herojima" se našla i - Srbija.
Skoro dve godine kasnije, dramatičnih promena u sektoru trgovine u Srbiji - još nema, ali daleko je 2016. Doduše, ima bar pomaka: nemačka Schwartz Group obezbedila je nekoliko lokacija za svoje supermarkete Lidl, ali temelji još uvek nisu udareni ni na jednoj od njih.
Takođe, nedavno su dolazak - izjavama - najavili i francuski trgovci - Casino i Carrefour.
– Srbija može postati ključno tržište mimo Bugarske za CBM Bugarska - izjavio je Christian Charitat (Kristijan Čaritat), izvršni direktor CBM Bulgaria (deo kompanije CM Balkan) u intervjuu koji je početkom januara dao za SENews, a na koju upućuju i iz same francuske kompanije kada smo ih upitali za komentar o navodima da ulaze na tržište Srbije. Naime, u domaćim medijima su se tokom januara pojavile spekulacije o tome da hrvatski Agrokor pregovara o prodaji svog lanca u Srbiji (Idea) francuskom trgovcu. Opet, Christian Charitat u pomenutom intervjuu napominje da bi francuski trgovac u Srbiji "mogao primeniti istu stragiju kao u Bugarskoj" te da će na tržište ući otvaranjem velikog hipermarketa u Beogradu. Carrefour inače u okruženju (JI Evropa) posluje putem franšize čiji je ekskluzivni primalac CM Balkans (o čemu smo već pisali).
Što se Casina tiče - najave su potekle od investicione grupe Sodibal, koja je, po izjavama svojih čelnika, partner kompanije Casino za Balkan. Oni svoj ulazak najavljuju već za ovu godinu.
A dok nas zaista ne uhvate radari svetskih trgovaca, srpskim tržištem nastaviće da dominira jedan strani lanac i regionalni „igrači“. Najveće tržišno učešće ima belgijski Delhaize koji je upravo 2011. (u godini kada je rađeno istraživanje „Skriveni heroji“) preuzeo domaći lanac Delta maxi. Drugi značajni trgovci, mada sa značajno manjim učešćem, jesu nemački Metro (ovde Metro Cash&Carry), francuski Intermarche (sa brendom Interex), kao i regionalne kompanije Mercator i Agrokor.
Strani lanci, kako se navodi u analizi Deloitte-a, smatraju da na srpskom tržištu postoji značajan politički rizik, ali i da su vlasnici trgovina snažno povezani sa vlastima. Ipak, što se više zemlja približava Evropskoj uniji, biće sve atraktivnija stranim investitorima.
Pored Srbije na toj listi nalaze se Alžir, Kazahstan, Kenija, Maroko, Nigerija, Pakistan, Peru, Vijetnam i Južnoafrička Republika. Dakle, polovinu od deset „skrivenih heroja“ čine afričke zemlje. Objašnjenje je jednostavno. Jedan od najvećih svetskih trgovaca Walmart ušao je 2010. na tržište Južnoafričke Republike preuzevši većinski udeo vlasništva lokalnog trgovca Massmart, koji je prisutan na tržištima 13 zemalja „crnog“ kontinenta. Sada, kada je najveći maloprodajni lanac ušao u igru, realno je očekivati da i drugi iskoriste priliku za ulaganje na novo tržište.
Sve pobrojane zemlje imaju brzorastuće ekonomije, srednja klasa se sve više opredeljuje za brendirane proizvode i kupovinu u modernim trgovinama. Tradicionalne forme trgovine su, ipak, još uvek dominantne, a dobar deo prometa obavi se u „sivoj“ zoni. Međutim, sve je više pokazatelja koji potvrđuju da će se tgovina ovih zemalja u narednom periodu brzo razvijati i karakterisaće je prisustvo svetskih lanaca i veliki broj jakih lokalnih „igrača“. Najuspešniji trgovci se već izdvajaju po tome što nude i uvoznu robu koju je teško pronaći u drugim radnjama, i lokalne proizvode koje domaće stanovništvo voli.
Alžir
Očekuje da će trgovina u Alžiru do 2016. godine, kako u prehrambenom, tako i u neprehrambenom sektoru, postići dvocifreni rast. Među značajnim trgovcima nalaze se Numidis, u sastavu kompanije Cevital, zatim Blanky, dok je francuski Carrefour sklopio partnerstvo sa alžirskom grupom Arcofina 2006. godine.
Kazahstan
Trgovina u ovoj zemlji od početka ovog veka ima snažan rast. Godišnje stope rasta kreću se oko 20 odsto. Najveći lokalni trgovac je SM Market. Kupovinom rivala Gross značajno je proširio svoju mrežu i postao još dominantniji. Među lokalnim trgovcima nalaze se Green, Magnum i Arzan. Od svetskih lanaca na tržištu posluje nemački Metro Cash&Carry. U neprehrambenom sektoru prisutno je nekoliko ritejlera i to kroz franšizu, a najpopularniji je GAP.
Kenija
Od svih zemalja podsaharske regije trgovina je najrazvijenija upravo u Keniji. Veliki deo prometa ostvari se u „sivoj“ zoni. Čak 90 odsto trgovine obavi se u tradicionalnim radnjama i na sivom tržištu, dok su moderni lanci prisutni samo u većim gradovima poput Najrobija. Trgovinski lanac Nakumatt je lider na tržištu.
Maroko
Najveći deo kupovine u Maroku obavlja se u manjim radnjama poput corner prodavnica, ali se u urbanim sredinama sve više primećuje trend odlazaka u hipermarkete. Otvaranje modernih trgovina uslovljeno je rastom turističkog sektora. Na tržištu je poslovao francuski lanac Auchan, kao joint venture sa lokalnom kompanijom ONA. Lokalna kompanija je, međutim, 2007. otkupila udeo partnera i postala jedini vlasnik lanca. ONA je trenutno lider na domaćem tržištu. Metro Group je svoje prodavnice prodao, takođe, lokalnom igraču Label’Vie, koji je tako postao značajan trgovac. Label’Vie je, pored toga, primalac franšize Carrfour-a za to tržište. Treći značajni lokalni „igrač“ je Hanouty.Nigerija
Većina trgovinskog prometa obavi se u malim prodavnicama, dok su moderne trgovine prisutne u većim gradovima poput Lagosa, Abuja... Shoprite je prvi moderni trgovac na tom tržištu, a u narednom periodu se očekuje dolazak novih igrača.Pakistan
I na ovom tržištu dominiraju male radnje, a dobar deo trgovine se obavi na „sivom tržištu“. Supermarketi su moderni formati kojih ima sve više. Od stranih trgovaca na tržištu je prisutan Metro. Prvo je poslovao direktno, a zatim je sklopio franšizni ugovor sa kompanijom Majid Al Futtaim. Na to tržište ušao je i Carrefour. Od lokalnih igrača izdvaja se USC (Utility Stores Corporation), koji širom zemlje ima hiljade malih „komšijskih“ radnji pod imenom Canteen Department Stores i K&N’s.
Peru
Ni tržište ove latinoameričke zemlje se ne razlikuje mnogo od ostalih – na njemu dominiraju male prodavnice i ulična prodaja, a dobar deo kupoprodaje se obavi u sivoj zoni. Moderna maloprodaja je smeštena mahom u Limi. Ipak, i u drugim delovima zemlje je sve više modernih supermarketa. Lideri na tržištu su Cencosud, Supermercados Peruanos i Falabella. Od internacionalnih kompanija, tu je holandski SHV Makro.
Južnoafrička Republika
Kada je Walmart, kupovinom udela u Massmart-u, ušao na južnoafričko tržište skrenuo je pažnju na tu zemlju. Sve do tada, domaći trgovci su dominirali tržištem. Lokalni „igrači“ su investirali i u druge afričke zemlje, pa se pretpostavlja da će se i svetski trgovci, koji uđu na ovo tržište, odatle širiti na druga tržišta „crnog“ kontinenta.
Vijetnam
Stanovnike Vijetnama sve više privlače moderne prodavnice, pa i prisustvo supermarketa i hipermarketa jača. Čini se da konkurencija ne manjka. Na tržištu, naime, posluju Casino, Metro Group, malezijski trgovac Parkson, Dairy Farm iz Hong Konga, južnokorejski Lotte Mart, japanski Family Mart, AEON’s Ministop.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com