Srbija, Alžir, Kazahstan, Kenija, Maroko, Nigerija, Pakistan, Peru, Vijetnam i Južnoafrička Republika biće u narednim godinama „meta“ svetskih trgovinskih lanaca, pokazuje istraživanje konsultantske kuće Deloitte.
Utorak
12.02.2013.
Srbija će se narednih godina naći u fokusu vodećih svetskih trgovaca, pokazuje istraživanje „Skriveni heroji – sledeća generacija tržišta maloprodaje“ konsultantske kuće Deloitte.
 

Konsultantska kuća Delloite je 2011. sprovela istraživanje i targetirala deset zemalja koje će do 2016. biti najčešća „meta“ svetskih maloprodavaca. Među "skrivenim herojima" se našla i - Srbija.
Skoro dve godine kasnije, dramatičnih promena u sektoru trgovine u Srbiji - još nema, ali daleko je 2016. Doduše, ima bar pomaka: nemačka Schwartz Group obezbedila je nekoliko lokacija za svoje supermarkete Lidl, ali temelji još uvek nisu udareni ni na jednoj od njih.

Takođe, nedavno su dolazak - izjavama - najavili i francuski trgovci - Casino i Carrefour.
Srbija može postati ključno tržište mimo Bugarske za CBM Bugarska - izjavio je Christian Charitat (Kristijan Čaritat), izvršni direktor CBM Bulgaria (deo kompanije CM Balkan) u intervjuu koji je početkom januara dao za SENews, a na koju upućuju i iz same francuske kompanije kada smo ih upitali za komentar o navodima da ulaze na tržište Srbije. Naime, u domaćim medijima su se tokom januara pojavile spekulacije o tome da hrvatski Agrokor pregovara o prodaji svog lanca u Srbiji (Idea) francuskom trgovcu. Opet, Christian Charitat u pomenutom intervjuu napominje da bi francuski trgovac u Srbiji "mogao primeniti istu stragiju kao u Bugarskoj" te da će na tržište ući otvaranjem velikog hipermarketa u Beogradu. Carrefour inače u okruženju (JI Evropa) posluje putem franšize čiji je ekskluzivni primalac CM Balkans (o čemu smo već pisali).

Što se Casina tiče - najave su potekle od investicione grupe Sodibal, koja je, po izjavama svojih čelnika, partner kompanije Casino za Balkan. Oni svoj ulazak najavljuju već za ovu godinu.

A dok nas zaista ne uhvate radari svetskih trgovaca, srpskim tržištem nastaviće da dominira jedan strani lanac i regionalni „igrači“. Najveće tržišno učešće ima belgijski Delhaize koji je upravo 2011. (u godini kada je rađeno istraživanje „Skriveni heroji“) preuzeo domaći lanac Delta maxi. Drugi značajni trgovci, mada sa značajno manjim učešćem, jesu nemački Metro (ovde Metro Cash&Carry), francuski Intermarche (sa brendom Interex), kao i regionalne kompanije Mercator i Agrokor.

Strani lanci, kako se navodi u analizi Deloitte-a, smatraju da na srpskom tržištu postoji značajan politički rizik, ali i da su vlasnici trgovina snažno povezani sa vlastima. Ipak, što se više zemlja približava Evropskoj uniji, biće sve atraktivnija stranim investitorima.

Pored Srbije na toj listi nalaze se Alžir, Kazahstan, Kenija, Maroko, Nigerija, Pakistan, Peru, Vijetnam i Južnoafrička Republika. Dakle, polovinu od deset „skrivenih heroja“ čine afričke zemlje. Objašnjenje je jednostavno. Jedan od najvećih svetskih trgovaca Walmart ušao je 2010. na tržište Južnoafričke Republike preuzevši većinski udeo vlasništva lokalnog trgovca Massmart, koji je prisutan na tržištima 13 zemalja „crnog“ kontinenta. Sada, kada je najveći maloprodajni lanac ušao u igru, realno je očekivati da i drugi iskoriste priliku za ulaganje na novo tržište.

Sve pobrojane zemlje imaju brzorastuće ekonomije, srednja klasa se sve više opredeljuje za brendirane proizvode i kupovinu u modernim trgovinama. Tradicionalne forme trgovine su, ipak, još uvek dominantne, a dobar deo prometa obavi se u „sivoj“ zoni. Međutim, sve je više pokazatelja koji potvrđuju da će se tgovina ovih zemalja u narednom periodu brzo razvijati i karakterisaće je prisustvo svetskih lanaca i veliki broj jakih lokalnih „igrača“. Najuspešniji trgovci se već izdvajaju po tome što nude i uvoznu robu koju je teško pronaći u drugim radnjama, i lokalne proizvode koje domaće stanovništvo voli.

Alžir

Očekuje da će trgovina u Alžiru do 2016. godine, kako u prehrambenom, tako i u neprehrambenom sektoru, postići dvocifreni rast. Među značajnim trgovcima nalaze se Numidis, u sastavu kompanije Cevital, zatim Blanky, dok je francuski Carrefour sklopio partnerstvo sa alžirskom grupom Arcofina 2006. godine.

Kazahstan

Trgovina u ovoj zemlji od početka ovog veka ima snažan rast. Godišnje stope rasta kreću se oko 20 odsto. Najveći lokalni trgovac je SM Market. Kupovinom rivala Gross značajno je proširio svoju mrežu i postao još dominantniji. Među lokalnim trgovcima nalaze se Green, Magnum i Arzan. Od svetskih lanaca na tržištu posluje nemački Metro Cash&Carry. U neprehrambenom sektoru prisutno je nekoliko ritejlera i to kroz franšizu, a najpopularniji je GAP.

Kenija

Od svih zemalja podsaharske regije trgovina je najrazvijenija upravo u Keniji. Veliki deo prometa ostvari se u „sivoj“ zoni. Čak 90 odsto trgovine obavi se u tradicionalnim radnjama i na sivom tržištu, dok su moderni lanci prisutni samo u većim gradovima poput Najrobija. Trgovinski lanac Nakumatt je lider na tržištu.

Maroko

Najveći deo kupovine u Maroku obavlja se u manjim radnjama poput corner prodavnica, ali se u urbanim sredinama sve više primećuje trend odlazaka u hipermarkete. Otvaranje modernih trgovina uslovljeno je rastom turističkog sektora. Na tržištu je poslovao francuski lanac Auchan, kao joint venture sa lokalnom kompanijom ONA. Lokalna kompanija je, međutim, 2007. otkupila udeo partnera i postala jedini vlasnik lanca. ONA je trenutno lider na domaćem tržištu. Metro Group je svoje prodavnice prodao, takođe, lokalnom igraču Label’Vie, koji je tako postao značajan trgovac. Label’Vie je, pored toga, primalac franšize Carrfour-a za to tržište. Treći značajni lokalni „igrač“ je Hanouty.

Nigerija

Većina trgovinskog prometa obavi se u malim prodavnicama, dok su moderne trgovine prisutne u većim gradovima poput Lagosa, Abuja... Shoprite je prvi moderni trgovac na tom tržištu, a u narednom periodu se očekuje dolazak novih igrača.

Pakistan

I na ovom tržištu dominiraju male radnje, a dobar deo trgovine se obavi na „sivom tržištu“. Supermarketi su moderni formati kojih ima sve više. Od stranih trgovaca na tržištu je prisutan Metro. Prvo je poslovao direktno, a zatim je sklopio franšizni ugovor sa kompanijom Majid Al Futtaim. Na to tržište ušao je i Carrefour. Od lokalnih igrača izdvaja se USC (Utility Stores Corporation), koji širom zemlje ima hiljade malih „komšijskih“ radnji pod imenom Canteen Department Stores i K&N’s.

Peru

Ni tržište ove latinoameričke zemlje se ne razlikuje mnogo od ostalih – na njemu dominiraju male prodavnice i ulična prodaja, a dobar deo kupoprodaje se obavi u sivoj zoni. Moderna maloprodaja je smeštena mahom u Limi. Ipak, i u drugim delovima zemlje je sve više modernih supermarketa. Lideri na tržištu su Cencosud, Supermercados Peruanos i Falabella. Od internacionalnih kompanija, tu je holandski SHV Makro.

Južnoafrička Republika

Kada je Walmart, kupovinom udela u Massmart-u, ušao na južnoafričko tržište skrenuo je pažnju na tu zemlju. Sve do tada, domaći trgovci su dominirali tržištem. Lokalni „igrači“ su investirali i u druge afričke zemlje, pa se pretpostavlja da će se i svetski trgovci, koji uđu na ovo tržište, odatle širiti na druga tržišta „crnog“ kontinenta.

Vijetnam

Stanovnike Vijetnama sve više privlače moderne prodavnice, pa i prisustvo supermarketa i hipermarketa jača. Čini se da konkurencija ne manjka. Na tržištu, naime, posluju Casino, Metro Group, malezijski trgovac Parkson, Dairy Farm iz Hong Konga, južnokorejski Lotte Mart, japanski Family Mart, AEON’s Ministop.


Vesna Lapčić
saradnik