Nije banka za svakoga
Trenutno, 15 banaka u Poljskoj širi svoje poslovanje franšizno: Alior Bank, Bank BPH, BNP Paribas, BZ WBK, Credit Agricole, Eurobank, Getin Noble Bank, Invest Bank, Meritum Bank, Multibank, Polbank (koju je kupio Raiffeisen), Pekao SA, PKO BP, Santander Consumer (bivši AIG) i mPunkt koji je osnovala kompanija Aspiro BRE Group.
Prema podacima za prošlu godinu, do 31. decembra 2012. na tržištu Poljske je radilo 2.949 franšiznih (partnerskih) jedinica, što je za 433 jedinice manje u odnosu na prethodnu, 2011. godinu. U izveštaj, međutim, nisu uključene 464 franšizne jedinice banke Monetia, koja više nije u vlasništvu banke DnB NORD.
Mali broj banaka još uvek širi svoju partnersku mrežu, a među njima su Alior Bank, Bank Zachodni WBK, Eurobank, Getin Noble Bank, Invest Bank, Meritum Bank i PKO BP. Primećuje se, međutim, da se poslednjih godina broj franšiznih jedinica konstantno smanjuje - od januara 2010. sa bankarskog tržišta je nestalo njih 1.130. Tako da, gledano po veličini tržišta, se može reći da se bankarski sektor vratio na nivo iz 2007. Ovo drastično „sužavanje“ franšizne mreže u velikoj meri je i posledica restrukturiranja banke PKO BP.
-- U prosperitetnim godinama, određene banke su razvijale franšiznu mrežu po veoma optimističnom scenariju -- otvarale su skupe objekte na top lokacijama, s visokim cenama zakupa i visokim početnim investicijama. Ne izneneđuje, stoga, potpuno raspuštanje franšizne mreže ING banke ili značajno smanjenje broja partnerskih poslovnica Polbanke -- ističe Mihal Višnjevski, direktor franšiznog konsaltinga u PROFIT system grupi. -- Međutim, u sistemima u kojima je poslovni model dobro osmišljen, primećujemo razvoj. Za to je neophodan širok asortiman proizvoda i usluga, niži nivo neophodnih investicija i niži troškovi poslovanja franšiznih jedinica.
Uspon i pad
U 2012. devet banaka je prijavilo rast, a osam banaka smanjenje broja franšiznih jedinica. Rast su zabeležile Alior Bank (+ 120), Invest Bank (+46), Meritum Bank (+42), Pekao SA (+19), Eurobank (+19), Bank Zachodni WBK (+13), Getin Noble Bank (+11), Santander Consumer (+4) i Multibank (+1). Najviše je, kao i prethodnih godina, izgubila banka PKO BP (-159). Sa manjim brojem franšiznih jedinica je završila i Polbanka, koju je preuzeo Reiffeisen (-109), a opadanje mreže su iskusile i Bank BPH (-15), BNP Paribas (-14) i Credit Agricole (-1). Negativan rezultat je imala i banka Aspiro, ali je odbila da otkrije broj ugašenih franšiznih podružnica. Prošle godine, na zvaničnom sajtu banke je objavljeno da ih ima 11, danas stoji da ih ima samo sedam.
Prošle godine su, takođe, s tržišta nestale i poslednje franšizne poslovnice ING banke, pošto je u aprilu 2011. banka potpuno odustala od razvoja franšizne mreže. Partnerske poslovnice su, s istekom poslednjeg ugovora 31. decembra 2012, sve pretvorene u sopstvene -- odnosno, poslovnice u direktnom vlasništvu banke. S tržišta je nestala i jedina franšizna jedicnia FM banke koja se u potpunosti povukla iz ove vrste razvoja, ili kako se navodi u zvaničnoj izjavi „odlučeno je da se privremeno obustavi širenje franšizne mreže“.
Realniji planovi
Dok su prethodnih godina banke rado najavljivale planove za otvaranje novih franšiznih poslovnica, u ovom trenutku već pokazuju određenu dozu opreza po tom pitanju. Za ovu godinu, banke su najavile da će biti otvoreno nešto više od dvesta franšiznih poslovnica -- što je znatno manje u odnosu na prethodne godine (do 700).
Najambicioznije planove za ovu godinu ima PKO BP banka (koja je, ne treba zaboraviti, i najviše poslovnica zatvorila), pošto planira da pokrene 100 novih franšiznih podružnica. Eurobank bi da otvori 30 novih partnerskih jedinica, po nešto izmenjenom planu -- franšizne jedinice bi dobili i veći gradovi (u kojima je do sada banka isključivo nastupala direktno), s novim vizuelnim identitetom. Takođe, 30 novih poslovnica planira da otvori i Getin Noble Bank -- vlasnik jedne od najvećih franšiznih mreža na tržištu Poljske (254 jedinice).
Zaključujemo da se tržište bankarskih franšiza značajno smanjilo -- banke ne žele da razvijaju ovaj vid poslovanja po svaku cenu. Primećujemo, takođe, da broj otvorenih poslovnica ne svedoči neminovno o kvalitetu sistema. Banke koje rade na tome da franšizne jedinice posluju uspešno, pomažu da franšizna mreža dobije na vrednosti i, samim tim, generiše mnogo veće prihode. Pored toga, bankari danas mnogo pažljivije biraju svoje primaoce franšiza -- vrednuje se već stečeno iskustvo i znanje u branši.
Franšizno bankarstvo, jednostavno, više ne može da bude za svakoga.
Izvor: Franchising.pl
Priredila:
POGLEDAJTE ČLANKE
Sve generalne agencije za ekskluzivno zastupanje, koje rade pod franšizom UNIQA osiguranja u Srbiji – posluju uspešno. Šta dovodi do ovakvih rezultata, govori Nikola Đukić, direktor Divizije za prodaju UNIQA osiguranja
PaySpot, platna institucija sa licencom Narodne banke Srbije za pružanje određenih vrsta platnih usluga, radi od maja 2016. godine. Danas, u svojoj mreži imaju 300 partnera koji platne usluge pružaju na oko 600 lokacija.
Sava Mihajlović, vlasnik Agencije G, šest godina je nosilac franšize Uniqa osiguranja. Za to vreme, otvorio je tri poslovnice.
Zašto se Paysera odlučila za franšizing, kakve partnere traže i šta nude u franšiznom paketu, objašnjava Liudas Kanapienis, direktor kompanije specijalizovane za elektronska plaćanja
Paysera nudi jednostavna i efikasna rešenja za elektronska plaćanja za klijente širom sveta. Kompanija sada traži i partnere koji bi posao razvijali u ovom regionu.
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Peta Uniqa franšiza
Sve čestitke Sonji i Bobanu koji su se pridružili porodici Uniqinih exluzivnih zastupnika.Svi smo u istom Uniqinom timu i trudićemo se da uvek budemo najbolji.Jasmina...
Preduzetnica s podrškom
Želela bih još jednom da se zahvalim Mihajlovićima koji su nam i kako kolege i kao porodica, u poslu i privatno uvek bili uzor kako treba raditi i organizovati porodicu i...
Preduzetnica s podrškom
Iako smo supruga i ja bili pokretači i vlasnici prve UNIQA franšize, veliko nam je zadovoljstvo što nas vredne kolege prate i svojim rezultatima ponekad prevazilaze. Sve...
Predanošću do franšize
Pre svega želimo dobrodošlicu agenciji BURIČIĆ TEAM u UNIQA osiguranje. Iskreno se nadam da ćemo zajedno ispuniti očekivanja davaoca franšize i uticati na povećanje...
Osigurani porodični biznis
Hvala Mihajlovićima na podršci da zaživi još jedna eksluzivna agencija,ovog puta prva u Beogradu -Putnik tim!!! Da nije bilo putovanja u Nicu i lepog druženja ko zna da li...
Rad, rad, ali i ljubav
obzirom da se radi o pravom timu, samo je pitanje za koliko će biti premašena očekivanja, a to nam svima puno znači.
Rad, rad, ali i ljubav
Znači ipak se može. Posao, uspeh a nadasve ljubav i porodica. Možda nam je ovo najava dolazećih svetlijih dana budućnosti. Lep primer mlađoj generaciji da uzme stvar u...
Rad, rad, ali i ljubav
Pravo je zadovoljstvo biti podrška 23 godine u poslu i 27 godine u privatnom životu Savi. Sigurna sam da postoje ljudi koji su vredni, pozitivni i vlasnici licence NBS za...