Prednost domaćeg terena

Ranko Mijatović
Kada su 2005. počeli da šire maloprodaju kroz franšizu, DIS je u prvoj godini imao 40 primalaca franšize, a danas, mreža obuhvata 428 primalaca koji poseduju 650 maloprodajnih franšiznih objekata. Njihovim stopama u poslednje vreme krenuli su i drugi trgovci, pa je konkurencija u širenju franšizne mreže sve oštrija. – Budući da mali trgovci mogu da opstanu samo kao deo većeg sistema, neminovno je da broj franšiznih radnji raste – kaže Ranko Mijatović, rukovodilac prodaje i franšize u kompaniji DIS.
Sve veći broj malih prodavaca teži da postane deo većeg sistema kroz model partnerskih radnji ili franšizu. Da li „mali“ uopšte mogu da opstanu samostalno na tržištu?
Veoma teško, jer ne mogu da se izbore za dobre cene kod proizvođača ili distributera. Samim tim, teško mogu da pariraju i konkurentima na tržištu. Malima je teže i da prate aktuelne trendove u sektoru trgovine i da ih implementiraju u svoje poslovanje. Ako nađu pravog partnera u poslovanju, zapravo postanu deo većeg sistema, ”mali” ne samo da mogu da opstanu, već mogu i da se razvijaju, uvećavaju broj svojih radnji i postanu lideri u svom regionu, što se u praksi već pokazalo da je moguće.
DIS je jedan od retkih velikih domaćih trgovinskih lanaca. Da li domaći lanci mogu da se bore sa stranom konkurencijom ili je neminovno da pre ili kasnije postanu deo nekog većeg, stranog sistema? I da li je razvoj franšiznog sistema jedan od odgovora, odnosno, načina opstanka?
Naravno da mogu. Strani konkurenti su već godinama na tržištu Srbije, a primer naše kompanije pokazuje da je moguć ne samo opstanak domaćih trgovaca, već i dobro poslovanje. Kompanija DIS iz godine u godinu beleži rast u poslovanju, kako po broju svojih maloprodajnih objekata, tako i po broju franšiznih, odnosno, partnerskih objekata. Poznavanje tržišta, navike potrošača i stečeno iskustvo na ovom tržištu daju nam prednost kao domaćem sistemu.
Koliko ste, kao domaći lanac, u prednosti u odnosu na strane trgovce koji su odnedavno takođe počeli da šire mrežu franšizno? Šta je pogodnost toga biti domaći sistem, a šta mana?
U dosadašnjem poslovanju, kompanija DIS sve vreme vodi računa o svojim primaocima farnšize. Model za koji se kompanija opredelila je partnerski odnos, gde je partnerima omogućeno da samostalno razvijaju posao, a istovremeno, kroz razne vidove podrške, poboljšaju svoje poslovanje.
Zašto bi neko trebalo da postane DIS partner? Šta time dobija?
Možemo reći da tu imamo prednost u odnosu na druge trgovačke kuće koje pokušavaju da naprave franšizni sistem. Ulaskom u partnerski odnos sa kompanijom DIS, tradicionalni kupci dobijaju sigurnost, a partneri podršku da budu konkurentni što se cena tiče. Pored toga, partneri imaju i priliku da sprovode posebne prodajne i reklamne akcije, postanu prepoznatljiviji kao deo uspešnog sistema, ali i da dobiju logističku podršku kompanije DIS.
Primaoci franšize prvo moraju da sarađuju sa DIS veleprodajom. Da li i Vi animirate potencijalne primaoce, to jest, predlažete im da postanu DIS partner, ili je inicijativa isključivo na njima?
Inicijativa je obostrana, kako od strane primalaca franšize, tako i od kompanije DIS. U početku je inicijativa bila više na nama, pošto smo pokušali da potencijalnim kupcima franšize predstavimo i približimo jedan nov koncept poslovanja. Vremenom je došlo do toga da primaoci iniciraju saradnju.
Primećujete li da konkurencija u davanju franšiza u trgovinskom sektoru raste? Kakvi su rezultati u kompaniji DIS i kakav je trend?
Razvijanje franšizne mreže nije lak i brz proces. Svi ćemo se složiti da je čokolada slatka, ali ne i da ju je lako napraviti. Naš model partnerstva traje od 2005. godine i jedini je koji je opstao na tržištu Srbije. Sa iskustvom, znanjem i zajedničkom sinergijom, broj primalaca franšize je iz godine u godinu sve veći.
Koliko je DIS-ov franšizni sistem strogo uređen?
Možemo reći da je sistem uređen sa jasno definisanim pravilima, pravima i obavezama za obe strane - a ne strog. Ne znači da će svaki kupac iz veleprodaje koji izrazi želju za franšizom, biti i deo nje. Sagledavanjem određenih činilaca u poslovanju, potencijalni kupac može postati DIS partner, pri čemu preuzima ugovorene obaveze. Nepoštovanjem tih obaveza DIS zadržava pravo da raskine saradnju.
Imali smo priliku da razgovaramo sa DIS partnerom iz Aranđelovca koji ima tri franšizne radnje. Da li je čest slučaj da DIS partneri imaju više trgovina ili je ipak veći broj onih koji imaju samo jednu radnju? Odnosno, da li su "mini sistemi unutar sistema" deo strategije, ili je strategija da je svako dobrodošao?
Svaki potencijalni kupac franšize je dobrodošao. Da li on ima više radnji ili jednu to nije presudno za ulazak u franšizu. Veliki broj naših partnera kroz zajedničko poslovanje godinama unazad je uvećavao broj svojih radnji, i sada su vodeće trgovine u svojim mestima, što samo potvrđuje da kompanija DIS ima ozbiljan pristup kojim neguje i razvija partnerske odnose sa primaocima franšize, kao što ste i sami naveli.
Nedavno su usvojene izmene Zakona o trgovini. Koje su, prema Vašem mišljenju, najznačajnije izmene koje bi trebalo da pospeše poslovanje u sektoru trgovine? Da li imate zamerki?
Kompanija DIS je uvek podržavala potrebne izmene u sektoru trgovine koje mogu da doprinesu većoj efikasnosti poslovanja.
Promet na malo je u decembru prošle godine u odnosu na godinu dana ranije bio u padu. Kakve su prognoze za ovu godinu? U kojim krajevima se najviše oseća pad kupovne moći?
U zavisnosti od stepena razvoja privrede i povećanja proizvodnje možemo da očekujemo i poboljšanje kupovne moći, samim tim i povećanje prometa. To je lančana reakcija, sistem spojenih sudova koji zahvata i odražava se na svaki deo potrošačkog društva. Stoga, prirodno je što su nerazvijeni krajevi ti koji osećaju najveći pad.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com