Zaljubljena u modu i umetnost

Oni koji su pokušali da pokrenu sopstveni posao u Bosni i Hercegovini kažu da je to ponekad ravno avanturizmu. Nataša Mullings, vlasnica franšizne radnje za prodaju nakita City Fashion Jewellery, potvrđuje da BiH ima vrlo komplikovano državno uređenje, što značajno otežava rad svim preduzetnicima. – Mislim da ovo ipak nikog ne iznenađuje. Kad znate šta se dešavalo 90-tih i koliko je zemlja bila razorena, ne čudi što je tempo razvoja i dalje sporiji nego u zemljama u našem okruženju. Samim tim, i naši izazovi su veći - objašnjava ona.
Ohrabruje, stoga, svaki novi pokušaj pokretanja sopstvenog posla, što je u julu prošle godine učinila i Nataša Mullings. Smatrala je da će joj, kao početniku u privatnom poslu, ipak, biti lakše i sigurnije ako uzme franšizu, jer je u tom slučaju poslovni model već osmišljen, a brend poznat.
- Mnogo je lakše kada radite sa brendom koji je na tržištu već postao prepoznatljiv po svom kvalitetu i dizajnu, kada vam iskusan tim pomaže da pravilno započnete posao - od izbora lokacije za radnju, preko izgleda radnje i načina izlaganja artikala, pa do obuke koja će vas pripremiti da izmenite ili popravite nakit po želji kupca – kaže Mullings.
Franšizni koncept poslovanja je, kako kaže, u poslednjih pet-šest godina sve zastupljeniji na tržištu Bosne i Hercegovine. Veći broj franšiza stigao je u vreme kad su otvoreni veliki tržni centri. I njena franšizna radnja smeštena je u jednom do vodećih tržnih centara u Sarajevu Alta Shopping Centru, koji se nalazi u samom gradskom jezgru, u neposrednoj blizini glavnih državnih institucija.
Sa franšiznim načinom poslovanja upoznala se radeći kao menadžer u franšiznim radnjama stranih brendova. Tu je, kako kaže, naučila mnogo o franšizama, uslovima, pravilima, ali i o trgovini uopšte. U poslovanju joj pomaže i to što je dugo radila kao prevodilac engleskog jezika u međunarodnim organizacijama. Radeći za strance, kako kaže, prihvatila je i počela da primenjuje „zapadnjački“ odnos prema poslu, njihovu radnu etiku i standarde koji su drugačiji od onih iz domaćeg okruženja.
- Mislim da mi je kombinacija ovih poslova pomogla da se oslobodim u poslovnom svetu, preuzmem rizik i započnem privatni biznis. Sve ovo je za mene bilo novo iskustvo, ali ujedno i veliki izazov. Danas, kao primalac franšize, po prvi put radim za sebe i osećaj je potpuno drugačiji. Ima više stresa i brige, ali sam i daleko više motivisana. Uživam u svakom radnom danu i novim izazovima – priznaje Mullings.
Mullings za sebe kaže da je zaljubljenik u modu i umetnost, stoga, nije neobično što je odlučila da uzme franšizu koja je na neki način povezana sa njenim afinitetima. – Volim nakit, posebno kad je unikatan i drugačiji. Pre nego što sam uzela franšizu City Fashion Jewellery, bila sam njihova stalna mušterija, kupovala sam i za sebe i za prijateljice. Svideo mi se njihov dizajn, jedinstven, originalan. I ta kombinacija različitih materijala i boja i spajanje naizgled nespojivog... Ja sam se uvek osećala posebnom i poželjnom kad bih nosila City Fashion Jewellery. Verujem da me je sve to indirektno i dovelo do odluke da uzmem CFJ franšizu – kaže Mullings.
Dodaje, međutim, da je odlučujući faktor za uzimanje CFJ franšize bilo i to što iza brenda stoje pouzdani i uspešni partneri. Takođe joj se svidelo to što samo ime brenda izaziva asocijaciju na glamurozan i unikatan nakit. U poslovanju joj najviše znači što, kako kaže, postoji uhodan sistem transporta i dostave robe, kao i što dobija preporuke i savete u vezi sa maloprodajom, cenom, izlaganjem robe, narudžbinama.
Mullings kaže da su reakcije na nakit pozitivne. Sarajkama se, kako kaže, dopada CFJ nakit, ali u njenu radnju često svraćaju i turisti iz zapadnih zemalja, Azije i zemalja Bliskog istoka. - Zadovoljni smo dosadašnjim rezultatima. Brend CFJ zaista izgleda svetski, i bez sumnje može da konkuriše svim sličnim brendovima modne bižuterije u svetu – dodaje ona.
Svesna je i da će ova godina, kako najavljuju i vodeći ekonomski stručnjaci, biti izuzetno teška, ali je „crna predviđanja“ ne plaše. Njen moto joj ne dozvoljava da bude pesimista: potrudi se da budeš prvi u svemu, koliko te god to truda stajalo.
- Istina, ljudi danas izdvajaju mnogo manje novca za sve, a ne samo za nakit. S druge strane, popularnost nakita od zlata i dragog kamenja opada - prvo, jer je skuplji, a drugo, ne dopušta mnogo kreativnosti pri izradi. Ovo, naravno, ide u prilog firmama koje se bave izradom i prodajom bižuterije koja je itekako lepa, prilagođena svakoj prilici, a pri tom, mnogo efektnija od nakita koji ima daleko veću vrednost – zaključuje Mullings.
POGLEDAJTE ČLANKE

U maloj radionici All Nut već devet godina se ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljiva i drugog voća. Osim prodavnice u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi mogla da se širi i u drugim zemljama regiona.
Milica Luković je pre više od godinu dana otvorila prodavnicu nakita i modnih dodataka „Brosh“ u Beogradu. Šta je uočila, i naučila, radeći kao primalac franšize i preduzetnik?
Oxette, grčki brend nakita, satova i drugih modnih dodataka, posluje nešto više od godinu dana u Beogradu, a franšiza je sada dostupna i za druge gradove Srbije.
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
Prodavnica nakita, modnih dodataka i asesoara Brosh otvorena je nedavno u tržnom centru Aviv u Pančevu. Reč je o novoj franšiznoj radnji.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Od ideje do parfimerije
Interesuje me da otvorim par
Refan parfimerija i u Srbiji
Poštovani, htela bih da kontaktiram radnju Refan u Pančevu, te Vas ljubazno molim za telefon.
Fransiza ili distribucija
Pozdrav! Da li je bolje poceti kao distributer novog brenda parfema ili otvoriti njihovu fransizu?
Refan parfimerija i u Srbiji
Kako da kontaktiram prodavnicu u Pancevu...ostavite telefon
Omiljeni francuski brend
Koja je ulazna naknada za franšizu kompanije Yves Rocher?
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com