Fashion&Friends je razvojni koncept koji će doneti još mnogo iznenađenja. To je mala kuća brendova koja stalno raste... Imamo sreću da sarađujući sa brendovima iz svetskog miljea pokupimo esenciju znanja i, možda, krenemo dalje u razvoj nekog brenda pod svojim imenom, jer za maštovite i sposobne ljude nema granice.
Jasenka Stekić
Sreda
06.03.2013.
O modnim brendovima u regiji, o poslovnim modelima koje preferiraju partneri, i o planovima za razvoj Fashion Company - razgovaramo sa Jasenkom Stekić.
 

Fashion Company je jedan od lidera u modnom sektoru Srbije. Kompanija zastupa, bilo kroz franšizne, bilo kroz distributerske ugovore, više od 15 svetski poznatih modnih brendova. Među tim brendovima su Replay, Guess, Scotch&Soda, Tommy Hilfiger, Levi’s, Timberland, Bata, Desigual, Fornarina, Miss 60, Camper, Liu Jo, Cesare Paciotti, Killah i Energie. Sa ovako bogatim portfolijom kompanija je postala ozbiljan igrač u oblasti casual mode, modnih dodataka i obuće. Poslovanje je proširila i van granica Srbije, u Hrvatsku, Crnu Goru i Makedoniju. Koje brendove potrošači vole u regionu, kakav poslovni model imaju sa svojim partnerima, da li i sami planiraju da lansiraju franšizu, teme su o kojima smo razgovarali sa Jasenkom Stekić, direktorkom marketinga i korporativnih komunikacija u kompaniji Fashion Company.

Sa kojim brendovima iz portfolija imate franšizni ugovor, a za koje radite samo distribuciju?

Skoro sa svim brendovima koje imamo u portfoliju, praktično, imamo i franšižne i distributerske ugovore. Na ovako malom tržištu kao što je naše, a uzimajući u obzir i zemlje regiona, distributer mora da ima ulogu kontrolora kvaliteta, usluge i, naravno, cene. Pored sopstvene maloprodaje, koja je uspostavljena po standardima stranih partnera kao franšiza, imamo razvijen i sektor veleprodaje. Na taj način pružamo mogućnost manjim preduzetnicima da razvijaju i otvaraju svoje maloprodajne kanale.

Da li ste za neke brendove primalac master franšize i planirate li da ih ponudite dalje, kao podfranšizu trećim licima? Da li imate takvu mogućnost?

Da, imamo mogućnost davanja franšize trećim licima, a pored toga, razvijamo i fleksibilne odnose sa različitim velekupcima. Sve zavisi od modaliteta biznisa koji dogovaramo, lokacija, finansijske konstrukcije, kao i pouzdanosti trećeg lica sa kojim ulazimo u poslovni odnos. Na tržištu Srbije, ipak, najveći broj ljudi se odlučuje na kupovinu robe po veleprodajnim cenama, koju zatim prodaju u svojim buticima. Najčešće, naša roba je samo jedan među brendovima koji čine ukupnu ponudu butika. Praktično, to su multibrend radnje, koje se od nas snabdevaju robom. Mi smo tu da pomognemo u načinu kako se ta roba prezentuje, izlaže i promoviše. Kontorlišemo cene i pružamo svaku vrstu savetovanja koja im je potrebna.

Kako birate brendove koje ćete zastupati? Ima li, i koje su, razlike u kriterijumima kada odlučujete da li nekoga da zastupate franšizno, odnosno, da budete distributer?

Fashion Company uvek teži balansu između onoga što brend nudi i onoga što lokalno tržište traži. Naši brendovi imaju globalnu prepoznatljivost, duboke tradicionalne korene u zemljama porekla i tako naglašavaju svoju vrednost. Naše tržište je, da tako kažemo, „modno osvešćeno“, tako da nemamo problema po pitanju pozicioniranja i građenja svesti potrošača, jer radimo sa već poznatim brendovima. Zastupamo isključivo svetski poznate robne marke koje postižu komercijalni uspeh u zemljama na evropskom tržištu. Biramo poznate jeans brendove i urbane, casual modne brendove koji se kreću u srednjoj i višoj cenovnoj kategoriji.

Na kojim standardima insistiraju brendovi koje zastupate? Šta im je zajedničko u tom pogledu?

Naravno, pored kvalitetnog biznis plana i lokacija maloprodaje, standardi se odnose na sprovođenje vizije i misije koju svi osnivači ovih brendova zastupaju: biti prepoznatljiv, imati kvalitetan proizvod, jedinstven način života, total look, uživati „družeći“ se s brendom, biti originalan i ispuniti standarde definisane ugovorima. Da bismo ostvarili njihovu viziju, koja je ujedno i preduslov za razvoj i uspešno predstavljanje brenda na tržištu, konstantno „guramo“ sebe preko svih granica, i u pogledu maštovitosti, ali i ekonomske održivosti.

Milija Babović, osnivač Fashion Company kaže: „Ne možemo da utičemo na krizu - možemo samo da svoj posao radimo najbolje što možemo“. I mi ga, verujem, radimo! Jasenka Stekić (na slici sa Milijom Babovićem, vlasnikom i osnivačem (desno) i Draškom Babićem, generalnim direktorom Fashion Company (levo).

Kad posmatrate svoj portfolio, šta biste rekli, koja vrsta brendova trenutno najbolje prolazi na tržištu? Ko su trenutno najbolji kupci?

Naše tržište voli brendove koji ističu lepotu tela, koji celokupnoj figuri garantuju prepoznatljivost i dobar prvi utisak. To je i normalno, ako imamo u vidu da smo, u suštini, lepa nacija. Ljudi su svesni svog izgleda, pa zašto da ga još ne ulepšaju dobrom odećom i obućom. Trenutno su najpopularniji Guess i Replay, a sve veći broj poklonika dobija i Scotch&Soda. Tommy Hilfiger je zvezda među brendovima i namenjen je ljudima koji vole casual način odevanja, dok je Timberland neprevaziđen američki klasik, nezaobilazan za boravak u prirodi. Svaki brend u nasem portfoliju ima svoje poklonike i mogla bih o svakom da ispričam lepu i uspešnu priču. Na primer, Bata je već evergreen, jer postoji na srpskom tržištu jako dugo...

U poslednjih nekoliko godina desilo se da je nekoliko primalaca franšize svom principalu prodalo posao franšiznog zastupanja brenda. Da li ste i Vi imali takva iskustva? S kojim brendom? I zbog čega se principali najčešće odlučuju da posle franšiznog prisustva nastupaju direktno?

Tako je, principali, kao što su veliki svetski lanci ili lideri u segmentu sportske odeće i obuće, osvajaju tržište nerazvijenih zemalja tako što prvo „probijaju“ tržište na siguran način, i to upravo preko primalaca franšize ili distributera, a zatim, kada prođe pet ili deset godina, dolaze sami na „utaban teren“. Tokom godina su se već uverili da su sve forme poslovanja u granicama standarda, pa se odlučuju da sami nastupe, bez posrednika. Direktan dolazak principala je povezan sa još većom odgovornošću i kvalitetom ponude, jer se ovakvi brendovi vode iz jednog centra i sprovode politiku firme osnivača. Sa jedne strane je to dobro, jer potrošači imaju veći izbor robe, brze promene kolekcije, drugačiji način prezentacije. Principali svoje zalihe optimizuju i rešavaju na nivou cele grupacije, izvoze, vraćaju u centralu, ili pak snižavaju cene više od distributera, koji imaju veće zavisne troškove koji opterećuju finalnu cenu proizvoda. Sa druge strane, direktan dolazak principala povlači i izvesnu sporost u donošenju odluka u poslovanju, pa se to, na globalnom nivou, reflektuje kroz slabiji procenat rasta biznisa i povraćaja investicije na nivou grupacije. Nismo imali slučaj da principal želi da direktno nastupi sa nekim od brendova koje trenutno zastupamo.

Da li imate u planu da svom bogatom portfoliju dodate još neki brend? U kom obliku bi uspostavili partnerstvo, kroz franšizu ili neki drugi oblik saradnje?

Fashion Company tek sada dobija prostor da zaokruži segment modne industrije kojom se bavi, jer su, nažalost, teška vremena za male kompanije. Mi smo pravilnim i dobro organizovanim poslovanjem izrasli u „malog džina“ na tržištu, pa sa ponosom mogu reći da naše vreme tek dolazi. Imamo ambiciozne planove koji su poslovna tajna, ali mogu da kažem da ćemo nastaviti da gradimo portfolio koji će činiti vodeći svetski brendovi i da sarađujemo sa kompanijama koje imaju značajan uticaj i još uvek rastu na svetskoj modnoj sceni.

Da li možda planirate da i sami lansirate neki franšizni sistem? Recimo multibrend F&F?

Pogodili ste! Fashion&Friends je razvojni koncept koji će doneti još mnogo iznenađenja. To je mala kuća brendova koja stalno raste. Planiramo nekoliko modela segmentacije ovog koncepta i na tome se vredno radi. Imamo sreću da je tim koji se bavi razvojem, na čelu sa Draškom Babićem, generalnim direktorom kompanije, izuzetno kreativan i iskusan u ovoj industriji. Takođe, imamo sreću da putujući i sarađujući sa brendovima iz svetskog miljea uzimamo i esenciju znanja i, možda, krenemo dalje u razvoj nekog brenda pod svojim imenom. Za maštovite i sposobne ljude nema granice.

Kao što Milija Babović, osnivač i vlasnik kompanije, kaže: „Ne možemo da utičemo na krizu, možemo samo da svoj posao radimo najbolje što možemo“. I mi ga, verujem, radimo najbolje što možemo.