Biznis koji biste slatko pojeli

Iako je po zvanju diplomirani pravnik, Mirjana Kostić je još devedesetih godina prošlog veka došla na ideju i poželela da osnuje - čokolateriju. Nakon što je prošla obuke u zemljama poznatim po proizvodnji kvalitetne čokolade - Belgiji, Nemačkoj i Francuskoj - 2002. je otvorila prvu radionicu za ručnu proizvodnju čokoladnih pralina i prodavnicu u Beogradu. Tada se čokolaterija zvala Čokolada. Dve godine kasnije, pakovanje je u potpunosti redizajnirano, a čokolada je dobila novo ime - Adore.
Danas, celokupan biznis vodi njen sestrić Aleksandar Marić. Posao je u njegove ruke prešao još dok je bio student na Ekonomskom fakultetu. Znanje koje je stekao na smeru Računovodstvo, revizija i finansijsko upravljanje bilo mu je od velike pomoći u poslu. Tetka je i na njega prenela ljubav prema čokoladi, pa je vođenje posla, samim tim, bilo slađe.
Još 2006. su osmislili koncept franšiznog poslovanja i te godine je otvorena i prva franšiza u Beogradu, koja posluje i danas. Međutim, ubrzo su shvatili da tadašnji koncept nije bio na nivou na kojem bi trebalo da bude, pa su na njegovom usavršavanju radili od 2009. do 2011. Sada mogu da se pohvale, kako kaže Marić, da je njihov franšizni sistem koncipiran kao razvijene franšize sa tržišta Zapada.
Čokolaterija Adore je, čini se, potpuno spremna da se kao franšiza pojavi i na drugim tržištima. Trenutno su u aktivnoj potrazi za primaocima franšiza na tržištu Slovenije i Hrvatske. – Pošto smo imali više upita iz Slovenije, prvo smo tamo započeli promociju i već smo vodili neke pregovore. U Hrvatskoj smo u kampanju krenuli pre oko dve do tri nedelje. Svesni smo da tek od septembra počinje sezona, a za sada samo osluškujemo tržišta i reakcije ljudi – kaže Marić.
Kriza se, kako kaže, još uvek oseća na tržištima na kojima traže primaoce, ali ona sama po sebi nije problem za širenje franšizne mreže. – Kriza bi, zapravo, trebalo da bude stimulans za pokretanje franšize. Budući da se radi o proverenom poslovnom konceptu, samo manji broj projekata propada. Međutim, kriza je donela problem finansiranja. Franšize su, u principu, skupe, čak je potrebno više novca nego da se pokrene sopstveni biznis. Retko ko ima svoj novac za pokretanje posla, a krediti i nisu tako "isplativi" – kaže Marić.
U Sloveniji i Hrvatskoj bi voleli da nađu primaoca master franšize, ali su otvoreni i za opciju otvaranja single unit franšize, budući da su svesni težine ekonomske situacije. – Nije jednostavno naći primaoca master franšize i više se javljaju za single unit, ali i takav primalac jednog dana može da preraste u master – kaže Marić.
Ne žure sa širenjem franšizne mreže jer žele pažljivo da izaberu primaoce. Prilikom izbora na odluku najviše utiče profil ličnosti ili firme, odnosno, njeno poslovanje. To ne znači da su početnici u startu eliminisani, već da ljudi sa iskustvom u istom ili sličnom segmentu tržišta imaju prednost. – Važno nam je kako na proizvod i ovaj segment tržišta gledaju zainteresovani preduzetnici, pošto se radi o specifičnom proizvodu - čokoladi vrhunskog kvaliteta. Ta osoba treba da zna kako se ovakve čokoladne praline promovišu, prezentuju. Često nam se dešava da ljudi misle da se radi o proizvodu široke potrošnje, što Adore svakako nije. Ukoliko to razume, biće mu lakše i da postigne uspeh – objašnjava Marić.
Cena franšize zavisi od potencijala tržišta na kojem traže primaoce, odnosno, mogućnosti za otvaranje maloprodajnih objekata. Kao jednu od osnovnih prednosti ove franšize Marić ističe postojanje više poslovnih modela. Primalac franšize bi, pored otvaranja maloprodajnih objekata, imao mogućnost i za razvijanje veleprodaje, bilo kroz distribuciju robe u specijalizovane, luksuzne prodavnice ili kroz personalizovane korporativne poklone. – Veleprodaja je tu da omogući nagli rast prihoda, dok maloprodaja služi za razvoj brenda, pozicioniranje i vidljivost na tržištu – objašnjava Marić.
Kompletna investicija za otvaranje maloprodajnog franšiznog objekta u Srbiji kreće se od 15.000 do 20.000 evra i uključuje franšizne naknade, prvo punjenje radnje, promociju otvaranja radnje i obuku. Postoji mogućnost uzimanja i štanda u okviru tržnog centra, što košta od 10.000 do 12.000 evra.
Od ostalih naknada primaoci u Srbiji izdvajaju još za marketing, i to tri odsto od godišnjeg prihoda bez poreza na dodatu vrednost.
Adore za sada ima tri maloprodajna objekta u svom vlasništvu u Beogradu ( u TC Ušće, TC Delta City i Nušićevoj ulici) i jednu franšiznu radnju. Primaoca franšize bi voleli da pronađu u Novom Sadu.
Ulazna franšizna naknada za primaoce master franšize za tržišta Hrvatske i Slovenije iznosi 15.000 evra. Primaoci iz ovih zemljama su, takođe, u obavezi da izdvajaju tri odsto od prihoda (bez PDV-a) za marketing. Marić objašnjava da su čokolaterije teško održive u gradovima sa manje od 100.000 stanovnika. Čak je pri otvaranju važno uraditi i analizu ličnog dohotka meštana grada u kom se namerava otvoriti takva prodavnica. To možda ne važi za Belgiju i Luksemburg, ali za ostale zemlje je gotovo pravilo.
Adore svoje proizvode distribuira i u Crnu Goru, a u vidu korporativnih poklona izvozi na tržišta Austrije, Hrvatske, Bosne i Hercegovine i Slovenije. Zanimljivo je i da su Adore praline bile zvaničan poklon bivšeg predsednika Srbije Borisa Tadića, ali su se našle i na inauguraciji aktuelnog predsednika Srbije Tomislava Nikolića.
Marić kaže da je teško postavljati ciljeve za jednu godinu za tržišta koja su veoma nestabilna, pa ne želi da prognozira ishod težnje da pronađu primaoce franšize. Ono što bez sumnje može da kaže je da u narednih pet godina očekuju i teže značajnom proširenju na tržišta regiona, kroz bilo koji od poslovnih modela koji su razvili: franšizu, distribuciju ili korporativne poklone.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com