Ulaskom u franšizni sistem velikih trgovaca, male prodavnice bi mogle da se izbore sa krizom i konkurencijom
Četvrtak
18.10.2012.
Mali trgovinski lanci i komšijske radnje opstaće i narednih godina ukoliko modernizuju svoje poslovanje. U suprotnom veliki trgovci će ih „počistiti“ sa tržišta.
 

Ulaskom u franšizni sustav velikih trgovaca, male trgovine bi mogle efikasnije da se izbore sa krizom i konkurencijom. Njihova razvojna strategija bi mogla biti i povezivanje, mada do sada udruživanje na tržištu Srbije nije imalo uspeha. S druge strane, u svetu manji prodavci obično opstaju zahvaljujući tome što nastupaju udruženo. Veliki trgovinski lanci koji posluju u Srbiji mogli bi kroz franšize da povežu male prodavnice koje mahom robu i nabavljaju od njih. Na taj način proširili bi sopstveni uticaj na lokalnom tržištu. S druge strane, mali trgovci bi dobili neophodno znanja i unapredili kvalitet rada.

Trenutno im takvu mogućnost nudi nemački trgovac Metro Cash&Carry koji je upravo sa ciljem povećanja konkurentnosti malih trgovinski radnji i podizanja kvaliteta njihovih usluga pokrenuo projekat Moja radnja. Pavel Holik, vlasnik male radnje iz Padine kod Kovačice kaže da se promet u njegovoj radnji povećao za 20 odsto od kad je postao deo sistema Moja radnja.
-Već dva meseca sam u ovom projektu i vrlo sam zadovoljan saradnjom. Sa svakim poboljšanjem procesa rada dolazi neminovno do boljeg rezultata odnosno većeg prometa - kaže on.

Franšiza „Moja radnja“ razvijena je specijalno za istočnoevropsko tržište. U Srbiji trenutno u okviru te mreže posluje više od 400 malih, nezavisnih trgovaca širom zemlje. Najveći broj prodavnica „Moja radnja“ nalazi se u Beogradu i Novom Sadu, ali potrošači ih mogu pronaći i u Vršcu, Gornjem Milanovcu, Čantaviru, Mokroj Gori, Sevojnu, Horgošu, Vranju i drugim mestima.
„Metro Cash & Carry“ savetuje trgovce o izgledu radnje, sastavu i pozicioniranju asortimana. Pruža im i podršku iz oblasti marketinga i obučava zaposlene i vlasnike radnji koji se uključe u ovaj program.

Domaći trgovinski lanac DIS, takođe, svoju mrežu razvija franšizno. Zanimljivo je da je ta kompanija biznis započela kao veletrgovina. Maloprodaju je počela da razvija 2005 kroz franšize, a prvu sopstvenu radnju otvorila nakon toga, u decembru 2006.

S početkom krize, istraživanja su pokazala da se potrošači vraćaju „komšijskim“ radnjama. Čak 50 odsto ukupnog prometa se obavi upravo u njima. Promene u poslovanju su, međutim, neophodne jer postoji i druga medalja statistike. Naime, iznos prosečnog računa u malim radnjama se sa 500 dinara smanjio na 250 podaci su Unije poslodavaca Srbije. U prva dva meseca 2012. zatvoreno je više od 800 preduzetničkih trgovinskih radnji i trgovinskih firmi koje se vode kao društva sa ograničenom odgovornošću. Uprkos tome, prema istraživanju agencije za analizu tržišta GfK gotovo 45 odsto ljudi najveći deo prihoda ostavlja u minimarketima i tradicionalnim radnjama, a svega 37 odsto u supermarketima. Veleprodaje poput “cash & carry” beleže pad prometa.
Franšizno ili partnersko širenje uspešan je model za prevazilaženje problema sa kojima se suočavaju i mali i veliki. Mali bi tako dobili razrađen model poslovanja, iskustvo i znanje uspešnih trgovaca, nabavku robe po povoljnijim cenama, prepoznatljiv brend i marketinšku podršku, dok bi veliki proširili svoju mrežu i povećali plasman robe.


(V. Lapcic)
Vesna Lapčić
saradnik