Šansa malih uz velike

Ulaskom u franšizni sustav velikih trgovaca, male trgovine bi mogle efikasnije da se izbore sa krizom i konkurencijom. Njihova razvojna strategija bi mogla biti i povezivanje, mada do sada udruživanje na tržištu Srbije nije imalo uspeha. S druge strane, u svetu manji prodavci obično opstaju zahvaljujući tome što nastupaju udruženo. Veliki trgovinski lanci koji posluju u Srbiji mogli bi kroz franšize da povežu male prodavnice koje mahom robu i nabavljaju od njih. Na taj način proširili bi sopstveni uticaj na lokalnom tržištu. S druge strane, mali trgovci bi dobili neophodno znanja i unapredili kvalitet rada.
Trenutno im takvu mogućnost nudi nemački trgovac Metro Cash&Carry koji je upravo sa ciljem povećanja konkurentnosti malih trgovinski radnji i podizanja kvaliteta njihovih usluga pokrenuo projekat Moja radnja.
Pavel Holik, vlasnik male radnje iz Padine kod Kovačice kaže da se promet u njegovoj radnji povećao za 20 odsto od kad je postao deo sistema Moja radnja.
-Već dva meseca sam u ovom projektu i vrlo sam zadovoljan saradnjom. Sa svakim poboljšanjem procesa rada dolazi neminovno do boljeg rezultata odnosno većeg prometa - kaže on.
Franšiza „Moja radnja“ razvijena je specijalno za istočnoevropsko tržište. U Srbiji trenutno u okviru te mreže posluje više od 400 malih, nezavisnih trgovaca širom zemlje. Najveći broj prodavnica „Moja radnja“ nalazi se u Beogradu i Novom Sadu, ali potrošači ih mogu pronaći i u Vršcu, Gornjem Milanovcu, Čantaviru, Mokroj Gori, Sevojnu, Horgošu, Vranju i drugim mestima.
„Metro Cash & Carry“ savetuje trgovce o izgledu radnje, sastavu i pozicioniranju asortimana. Pruža im i podršku iz oblasti marketinga i obučava zaposlene i vlasnike radnji koji se uključe u ovaj program.
Domaći trgovinski lanac DIS, takođe, svoju mrežu razvija franšizno. Zanimljivo je da je ta kompanija biznis započela kao veletrgovina. Maloprodaju je počela da razvija 2005 kroz franšize, a prvu sopstvenu radnju otvorila nakon toga, u decembru 2006.
S početkom krize, istraživanja su pokazala da se potrošači vraćaju „komšijskim“ radnjama. Čak 50 odsto ukupnog prometa se obavi upravo u njima. Promene u poslovanju su, međutim, neophodne jer postoji i druga medalja statistike. Naime, iznos prosečnog računa u malim radnjama se sa 500 dinara smanjio na 250 podaci su Unije poslodavaca Srbije. U prva dva meseca 2012. zatvoreno je više od 800 preduzetničkih trgovinskih radnji i trgovinskih firmi koje se vode kao društva sa ograničenom odgovornošću. Uprkos tome, prema istraživanju agencije za analizu tržišta GfK gotovo 45 odsto ljudi najveći deo prihoda ostavlja u minimarketima i tradicionalnim radnjama, a svega 37 odsto u supermarketima. Veleprodaje poput “cash & carry” beleže pad prometa.
Franšizno ili partnersko širenje uspešan je model za prevazilaženje problema sa kojima se suočavaju i mali i veliki. Mali bi tako dobili razrađen model poslovanja, iskustvo i znanje uspešnih trgovaca, nabavku robe po povoljnijim cenama, prepoznatljiv brend i marketinšku podršku, dok bi veliki proširili svoju mrežu i povećali plasman robe.
(V. Lapcic)
POGLEDAJTE ČLANKE

Kompanija STIHL širi mrežu specijalizovanih prodavnica u više od 160 zemalja. Nove partnere, koji žele da postanu ovlašćeni STIHL prodavci, traže i na tržištima Srbije i Crne Gore.
Maloprodajni lanac Studenac preuzeo je lanac Lonia i postao prvi hrvatski trgovački lanac koji u svojoj prodajnoj mreži ima više od 1.000 prodavnica.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industrijum prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kompanija STIHL, vodeći svetski proizvođač motornih testera i uređaja za poljoprivredu, šumarstvo, hortikulturu, kao i građevinsku industriju prisutna je u Srbiji od 2013.godine.
Kako su trojica preduzetnih momaka napravila biznis od ćureće pršutice?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Snaga partnerskog sistema
Postoji li mogucnost preuzmanja fransize u crnoj gori? moj mail: crnely@gmail.com
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Kako da stupim u komtantakt sa ovlastenim licem za fransizu
Budućnost u kućnim ljubimcima
Zanimljivo. Kako se dolazi do fransize?
Franšiza stiže iz „Sveta mora“
Ovo je super želela nih da nekog kontaktiram za dalja uputstva za ftanšizu
Pekara za pse
dobra ideja za pravljenje zdrave hrane za pse,voljela bih da mogu i ja tim da se bavim,posebno što imam malog psa kiji ima problema sa ishranom
Trgovina u krvi
Kako da stupim u kontakt sa Metro-Moja radnja,imam prodavnicu u Pirotu pa jer to vazi za celu Srbiju?
Mnogo više uz DIS
IZUZETNO MALI RABATI.ROBA U DISU ZMAJ JEFTINIJA NEGO U VELEPRODAJI
Hiljadu trgovaca u „Mojoj radnji“
zanima me kako bih mogao otvoriti u crnoj gori poslovnicu moja radnja i dali mogu biti primaoc fransize pod kakvim uslovima itd. molim odgovor meil. nedzadm89@hotmail.com