Ulazak u Evropsku uniju čekali smo od samog početka i planirali smo poslovanje u skladu sa tim. Danas, kada je Hrvatska članica Evropske unije i kada više nema velikih izvoznih troškova ili čekanja na carinjenje, planiramo da proširimo poslovanje na kompletnu zapadnu Evropu. Naravno, to iziskuje mnogo vremena i rada, ali ništa ne ide preko noći.
Tomislav Vrbanec
Ponedeljak
12.08.2013.
Kako je nastala jedina fabrika parfema u Hrvatskoj, šta očekuju od ulaska Hrvatske u EU, imaju li konkurenciju i kako se šire kroz franšizu, govori Tomislav Vrbanec.
 

Čakovec, gradić na severu Hrvatske, nije više poznat samo po vinogradima, agrokulturi i lovištima, već i po parfemima. Tamo je 2009. godine otvorena prva fabrika parfema u Hrvatskoj - Essentia, u kojoj se danas pravi luksuzni parfem Experience. O počecima, pristupu tržištu tokom krize, konkurentskim prednostima, projektu samozapošljavanja, odnosno, franšizinga i specifičnom programu lojalnosti, razgovaramo sa Tomislavom Vrbancem, vlasnikom i predsednikom uprave kompanije Essentia.

Kako je došlo do toga da pokrenete fabriku parfema?

Ideja o pokretanju sopstvene proizvodnje parfema rodila se slučajno. Naime, pre nekoliko godina razmišljali smo šta možemo da ponudimo ljudima, a da zadovoljava sledeće kriterijume: da je proizvod široke potrošnje, izuzetnog kvaliteta sa svim potrebnim sertifikatima, cenovno prihvatljiv široj populaciji kupaca i da potiče iz Hrvatske.

I rodila se ideja o proizvodnji parfema. Nekoliko meseci nakon što smo pribavili svu potrebnu dokumentaciju i dozvole, te kada su svi proizvodi dobili svoju analizu kvaliteta, otprilike negde u septembru 2009. godine, iz proizvodnje je izašao i prvi Experience parfem. Pošto smo porodična kompanija i poslu neretko pristupamo i pomalo emotivno, bili smo izuzetno srećni i ponosni.

Od tada se mnogo toga promenilo - od vizuelnog identiteta samog proizvoda, pa sve do načina poslovanja. Ali, jedno je uvek ostalo isto, na što vrlo pazimo, a to je kvalitet samog parfema.

Kako će se na poslovanje odraziti ulazak Hrvatske u Evropsku uniju?

Ulazak Hrvatske u Europsku uniju, nama kao fabrici, predstavlja jedan veliki korak napred. Pošto se naše sedište nalazi u Čakovcu na severu Hrvatske, uz samu granicu sa Slovenijom i Mađarskom, izuzetno smo dobro geografski pozicionirani i, praktično, sve nam je relativno blizu.

Ulazak u Evropsku uniju čekali smo od samog početka i planirali smo poslovanje u skladu sa time. Danas, kada je Hrvatska članica Evropske unije, i kada više nema velikih izvoznih troškova, čekanja na carinjenje i slično, planiramo da proširimo poslovanje na kompletnu zapadnu Evropu. Naravno, to iziskuje mnogo vremena i rada, ali ništa ne ide preko noći. Svakako postoji veliki interes za naše proizvode pogotovo u Nemačkoj, Austriji, Švajcarskoj i skandinavskim zemljama. Konkretno, ulazak Hrvatske u Evropsku uniju za nas znači širenje poslovanja.

U oblasti kojom se bavite, konkurencija je izuzetno jaka. Koje su vaše konkurentske prednosti?

Kada gledamo sa profesionalnog aspekta, odnosno, sa aspekta ljudi koji su u našoj branši, a pritom mislim na proizvođače kozmetike, možete videti da, zapravo, mi uopšte nemamo konkurenciju.

Da pojasnim, vrlo je jednostavno. U Hrvatskoj, a tako i u Srbiji, postoji vrlo mali broj specijalizovanih parfimerija, ali zato ima dosta drogerija. Pokušajte da se setite gde u Beogradu možete da pronađete specijalizovanu parfimeriju koja drži samo i isključivo parfeme, a radnici znaju sve o parfemima od njihovog nastajanja, pa sve do toga kojem tipu osobe preporučiti koju vrstu parfema?

Dalje, vrlo važna stvar, a kojoj potrošači ne pridaju dovoljno pažnje, jeste: da li ste znali da u Srbiji ne možete kupiti parfem? Sad se sigurno pitate kako je to moguće kad u tren oka možete da mi nabrojite barem tri radnje u kojima mogu da se kupe parfemi. Međutim, da li ste znali da to nisu parfemi? Mirise možemo podeliti u tri osnovne grupe, a to su toaletne vode, parfemske vode i parfemi. Slobodno proverite, otiđite do trgovine u kojoj inače kupujete mirise i tražite parfem. Ali isključivo čist parfem! Ukoliko na deklaraciji proizvoda piše eau de toilette ili eau de perfume, to nije parfem. Na deklaraciji čistog parfema čitko piše parfem ili perfume.

Siguran sam da do sada možda i niste tome pridavali toliku pažnju, ali ipak, ukoliko želite čisti parfem koji odgovara vašem tipu kože, takav miris možete dobiti jedino u Experience kolekciji parfema. Da li vam je sada malo jasnije zašto nemamo konkurenciju? Potrebno je samo malo vremena i edukacije potencijalnih kupaca da paze šta kupuju i po kojim cenama.

Takođe, da li ste se ikada zapitali zašto su već brendirani parfemi toliko skupi? Odgovor je vrlo jednostavan, a to je zbog uvoznih troškova, troškova generalnih zastupnika, odnosno, njihovih marža, marža drogerija, te poreza. Ali ono najvažnije - plaća se brend, odnosno, ime koje se kupuje.

No, ukratko, naše prednosti su to što proizvodi spadaju u kategoriju čistih parfema, izuzetnog su kvaliteta, pristup svakom kupcu je individualan, a proizvodi imaju prihvatljivu cijenu.

Koja je vaša ciljna grupa potrošača?

Od samog početka naša vizija i misija je bila da ponudimo kvalitetne proizvode široj populaciji. Znači, ne ciljamo samo na određenu grupu ljudi koji zarađuju dovoljno da bez problema mogu da kupe već brendirane mirise, već ciljamo na „normalne“ ljude kojih je najviše i koji isto tako žele da imaju dobar i kvalitetan miris. Što se tiče generacijske razlike, nema pravila. Experience parfeme kupuju osobe i od 15, ali i od 60 godina.

Na zvaničnom sajtu kompanije može da se pročita da, uz pametan pristup tržištu, kozmetička industrija se pokazuje veoma otporna na krizu. Kakav je vaš pristup tržištu u kriznim vremenima?

Odlično pitanje. U vreme krize kozmetička industrija beleži porast prometa. Zvuči neverovatno? Pođite od sebe. Da li poznajete osobu koja ne koristi nikakav miris? Gledano sa poslovnog, ali i društvenog aspekta, da li poznajete žensku osobu koja nema pristojnu frizuru, koja ne koristi lak za nokte, koja ne koristi puder, šminku, sjaj, koja ne koristi tretmane depilacije i slično? Miris se svrstava pod "osnovne stvari" svake žene! Iako većina ljudi u ovo vreme krize ne može sebi da priušti skupe stvari, kao putovanja ili automobile, sa čisto psihološke strane, ljudi žele i uvek će želeti nešto lepo i ekskluzivno. A upravo tu dolazi do izražaja ponuda kozmetičkih proizvoda na tržištu. Među njima su i parfemi, jer ipak, svi želimo lepo da mirišemo.

Razvili ste i specifičan način prodaje - Experience exclusive club. Možete li nam objasniti koncept?

Radi lakše distribucije, te dostupnosti naših parfema, razvili smo specifičan sistem prodaje putem Experience club-a. Međutim, moram odmah da naglasim da to nema nikakve veze sa bilo kojim mrežnim marketingom, odnosno, piramidalnom prodajom. Naime, svaka punoletna osoba koja želi kontinuirano da kupuje Experience proizvode, može se potpuno besplatno učlaniti u Experience exclusive club, dobiti mapu sa testerima i na taj način, već pri prvoj kupovini, dobiti proizvode 25 odsto povoljnije, direktno iz fabrike.

Proizvodili ste i za poznate ličnosti. Ko je sve želeo vaše parfeme?

U današnje vreme, praktično da ne postoji osoba koja ne bi želela da ima svoj brend parfema. Postupak proizvodnje parfema za treće osobe je vrlo jednostavan: osoba nam navede koje sastojke otprilike želi u parfemu, a mi joj na osnovu toga proizvedemo nekoliko uzoraka. Ukoliko je sve u redu i osoba se odluči za jedan od uzoraka, pokrećemo proizvodnju tog parfema, kao jedinstvenog proizvoda samo za tu osobu. Nakon toga odredi se ambalaža, dizajn kutijica i ostalo.

Pokrenuli ste projekat samozapošljavanja, odnosno, pokretanje posla kroz franšizu. Zašto franšizing?

Ovo je odlično pitanje. Na samom početku našeg poslovanja razmišljali smo kako da proširimo posao, a da imamo kontrolu nad prodajom, odnosno, kontrolu nad pristupom kupcima. Jedinstveno rešenje je bilo širenje poslovanja putem franšize.

Međutim, da odmah napomenem, Experience franšiza nije kao i ostale franšize koje se nude na tržištu. Pošto smo itekako svesni finansijske moći našeg tržišta, te vrlo dobro znamo kako je to pokrenuti posao, praktično, bez ičega, osmislili smo franšizu koja može biti dostupna svakom ozbiljnom preduzetniku ili osobi koja planira da otvori preduzeće.

Kako smo i ranije napomenuli, Experience proizvodi su jedinstveni i nemaju konkurenciju na tržištu, pa stoga imamo i mnogo upita za franšize. Naš franšizer može da postane svaka pravna osoba koja želi da ozbiljno pristupi tržištu sa proizvodom kojeg nema u ponudi. Stoga je vrlo važno da u našem franšiznom sistemu nema početnog ulaganja. Naravno da treba da se uloži vreme, trud i mnogo rada, ali finansijski pomažemo novim franšizerima da razviju posao kako bi svima bilo dobro.

Poslujete na nekoliko tržišta Evropske unije i zemalja regiona. Kako distribuirate proizvode, da li se radi o klasičnom izvozu ili nekom drugom obliku? Postoje li razlike između tržišta?

U ovih nekoliko godina uspeli smo da postignemo da Experience proizvodi mogu da se pronađu na hrvatskom, mađarskom, slovenačkom, srpskom, austrijskom, nemačkom i indonezijskom tržištu. Čak smo pravili parfeme po narudžbini za Ujedinjene Arapske Emirate. Roba se distribuira klasičnim putem, međutim, sada, nakon ulaska Hrvatske u EU, dostava robe je mnogo brža i povoljnija. Razlike između tržišta postoje i mislim da će uvek postojati. Kupci u zapadnim zemljama EU vrlo cene kvalitetan hrvatski proizvod.