Prva radnja švedskog brenda H&M otvorena je 29. avgusta u beogradskom tržnom centru Delta City. Za 12. septembar planira se otvaranje i druge radnje, u tržnom centru Stadion. Primaoci franšiza drugih modnih brendova, zastupnici, pa i vlasnici domaćih marki, pripremaju nove strategije da ne bi izgubili značajan deo tržišnog kolača.
Petak
30.08.2013.
Dolazak H&M-a bi mogao da uzdrma tržište. Mali brendovi će svakako osetiti pritisak, dok će veći biti primorani da, bar za deo asortimana, snize cene ili daju popuste, tvrde predstavnici modne industrije u Srbiji.
 

Švedski modni brend H&M, nakon više godina spekulacija o dolasku, otvorio je vrata svoje prve radnje u Srbiji – u beogradskom tržnom centru Delta City. I dok se potrošači, od kojih su mnogi zavoleli ovaj brend kupujući "jeftine krpice" u inostranstvu, raduju što će sad moći da pazare na domaćem terenu, primaoci franšiza drugih modnih brendova, zastupnici, pa i vlasnici domaćih marki, pripremaju nove strategije da ne bi izgubili značajan deo tržišnog kolača.

Sanja Marković, direktor marketinga u domaćoj kompaniji Legend, kaže da oni brendovi koji imaju osmišljenu strategiju nastupa, oslanjaju se na istraživanja tržišta i koriste nove tržišne mogućnosti neće osetiti značajnije posledice zbog dolaska H&M-a. – Mi smo se pripremili za njihov dolazak. Veliki brendovi, bilo da se radi o domaćim ili stranim brendovima koji ovde nastupaju preko primalaca franšize ili zastupnika, imaju snagu da svojim aktivnostima ostanu dobro pozicionirani na tržištu. Domaći brendovi mogu da eventualni gubitak kolača nadomeste izvozom. U kompaniji Legend zaista posvećujemo veliku pažnju potrošaču, održavamo stalne obuke prodavaca, napravili smo dobar odnos cene i kvaliteta, što potrošači znaju da prepoznaju. Sve su to razlozi zbog kojih smo dobro pozicionirani na tržištu i zbog čega trajemo ovoliko dugo - objašnjava Marković zbog čega misli da se dolazak H&M- a neće negativno odraziti na poslovanje Legend-a.

Pored toga, značajno su, kako kaže, proširili asortiman, i danas, pored svoje kolekcije džinsa, imaju i odeću namenjenu za žene od 25 do 35 godina - pa i starije - donji veš, kupaće kostime. – Mislim da će dolaskom H&M-a biti najugroženiji oni koji prave dečiju konfekciju. Mnogi roditelji, među kojima sam i ja, kupovali su svojoj deci garderobu ovog brenda u inostranstvu. Druga kategorija brendova koja će osetiti konkurenciju su oni poput Njujorkera, Teli Vejla, Berške. Mladi vole H&M, jer to jeste brend koji je prvenstveno namenjen njima, prati njihove trendove – kaže ona.

Što se tiče uticaja na cene, Marković kaže da je pitanje koliko ko može dalje da snizi cene. – Mi smo već svoje marže sveli na minimum, a mogli smo to da uradimo jer imamo sopstvenu proizvodnju. Ne moramo deo kolača da ostavljamo za posrednike i distributere. Mnoge modne kompanije nemaju tu mogućnost. Moguće je da će se neki brendovi odlučiti na sniženja cena dela asortimana koji ranije nije bio na popustu. To, svakako, neće biti celokupne kolekcije, već samo njihovi segmenti – objašnjava Marković.

Aleksandra Mitrović, portparol kompanije Passage, koja pripada kompanijama srednje veličine sa tradicijom dugom 30 godina, kaže da njihova prodajna mreža nije prevelika. U radnjama koje poseduju kupuju samo lojalni potrošači koji dolaze godinama. - Dolazak H&M-a možda najviše pogodi brendove sa veoma razgranatom prodajnom mrežom. Mi nismo razvijali posebnu strategiju zbog novog konkurenta, iako se zna više od godinu i po dana da će ući na tržište Srbije. Smatramo da imamo već dobar odnos cene i kvaliteta i da, u tom smislu, naš opstanak na tržištu nije ugrožen – objašnjava ona.

Mitrović kaže da H&M zaista jeste veoma cenovno pristupačan brend koji diktira trendove u segmentu brze mode, koja podstiče proizvodnju artikala za jednu sezonu. - Njihov dolazak odraziće se sigurno i na cenovnu politiku kompanija koje gađaju istu ciljnu grupu, a to je zapravo 90 odsto tržišta. Naše cene su već na tom nivou, tako da smo se mi prilagodili, ali oni koji nisu, svakako će to morati da urade. H&M će, bez sumnje, naterati one koji do sad nisu držali do kvaliteta da postanu kvalitetniji, efikasniji, da snižavaju svoje fiksne troškove, da se potrude da pronađu svoju nišu – kaže ona.

Jelena Karanac, marketing i PR menadžer kompanije P....S....Fashion, kaže da nije lako predvideti kako će dolazak velikog brenda uticati na poslovanje i poziciju drugih, kao i da, često, takva predviđanja mogu da budu pogrešna. - Iskustvo me je tome naučilo - kaže Karanac.

Ova situacija je, kako kaže, podseća na slučaj od pre nekoliko godina kada se na tržištu Srbije pojavila Zara. - Bili smo gotovo sigurni da ćemo osetiti posledice i da one neće biti zanemarljive. Zara je svetski brend i bilo je nekako potpuno logično očekivati da se to desi - kaže ona. Međutim, uprkos novom i velikom konkurentu, P....S....Fashion je nastavio da raste istom progresijom. - Konkurencije se ne treba pribojavati, naprotiv. Treba je prihvatiti kao dobar izazov i učiti od nje. Isti stav imam i kada je H&M u pitanju. Želim im puno uspeha na našem tržištu - kaže Karanac.

H&M u većinu zemalja ulazi direktno, kao u slučaju Srbije, ali na nekim tržištima nastupa i preko primalaca franšize. Očekuje se da ove godine svoje franšizne poslovnice otvori u Indoneziji.


Vesna Lapčić
saradnik