Najuspešnije franšize na svetu

Sreda
09.04.2014.
Godišnja lista portala FranchiseDirect.com pokazuje da su najuspešniji franšizni sistemi i dalje restorani brze usluge i da većina potiče iz Sjedinjenih Američkih Država.
 

Portal FranchiseDirect.com objavio je nedavno svoju godišnju listu 100 najuspešnijih franšiznih sistema na svetu (Top 100 Global Franchises 2014). Na prvi pogled bi se moglo reći da se na samom vrhu liste manje-više ništa ne menja, budući da ga neprikosnoveno drže brendovi iz sektora brze hrane. Najbolji franšizni sistem je, kao i prethodne tri godine, američki fast-food lanac Subway, dok se ove godine na drugo mesto vratio McDonald’s smenivši „prošlogodišnje iznenađenje“ – trgovinski lanac 7-Eleven, koji se sada nalazi na petom mestu. KFC je na trećem, Burger King na četvrtom mestu, a među prvih deset, iz ugostiteljskog sektora ušli su i Pizza Hut (6), a po prvi put i Dunkin’ Donuts (9).

Foto: FranchiseDirect.com

Wyndam Hotel Group je ove godine na 8. poziciji (jedno mesto niže u odnosu na prošlu godinu), dok su najveće iznenađenje među prvih deset unele kompanije GNC Live Well (7), specijalizovani lanac za prodaju nutrititvnih i dijetetskih proizvoda, i španski trgovinski lanac Dia (10), koji je probojem u sam vrh liste postao i najbolje rangirana „neamerička“, odnosno, evropska franšiza.

Dominacija brendova iz ugostiteljskog sektora, međutim, preliva se i na ostatak liste –  rangirano je čak 35 franšiznih sistema iz ovog sektora. Drugi po zastupljenosti su sistemi koji pružaju usluge čišćenja (devet brendova), dok treću poziciju drže sistemi iz automobilskog sektora (osam brendova).

Najveći broj rangiranih brendova, sasvim očekivano, potiče iz Sjedinjenih Američkih Država, gde je franšizing i najrazvijeniji. O snazi franšizinga u SAD-u možda najbolje svedoči i podatak da su sistemi koji posluju kroz franšizu brže preboleli krizu i snažnije izašli iz recesije, stvorivši pri tom i veći broj radnih mesta nego sve ostale grane ekonomije. Tome treba dodati i činjenicu da veliki broj američkih franšiznih sistema ostvaruje rast tako što se širi van matičnog tržišta, a naročito kako se otvaraju velika i vrlo perspektivana tržišta kao što su Kina, Indija, zemlje Bliskog istoka, Rusija i Brazil.

S druge strane, uočava se da, kao i prethodnih godina, lagano, ali konstantno raste broj franšiznih sistema koji dolaze iz drugih delova sveta – za sada, najviše iz Evrope. Među njima su se našle kompanije iz Francuske, Velike Britanije, Nemačke, Španije, Švedske, ali i Kanade, Australije i Japana – ukupno 21 kompanija. Iako su, u odnosu na prošlu godinu, svi sistemi iz Francuske sada na znatno nižim pozicijama, na listu su ipak ušla i dva nova francuska brenda. Zanimljivo je da je prvi od njih i najbolje rangiran francuski sistem – Group Casino (29), dok je drugi – trgovinski lanac Auchan (67). Pored toga, na listi su i Europcar (34), Carrefour (38), Yves Rocher (63) i 5asec (94).

Foto: PROFIT system

U poređenju sa prošlogodišnjim poretkom, dva španska brenda su značajno poboljšala svoje pozicije. Pored toga što je Dia ušla među prvih deset, na listi je skočio i Naturhouse, specijalizovani lanac nutritivno-dijetetskih proizvoda (41), dok se lanac salona za fotoepilaciju No+Vello više ne nalazi među prvih 100, već je rangiran na proširenoj listi „brendova koje vredi pomenuti“ (112).

Od franšiznih sistema koji su prisutni i na ovim prostorima, na ovogodišnjoj listi se nalaze i RE/MAX (11), Intercontinental Hotel Group (15), Hertz (16), ChemDry (25), Marriot (26), Signarama (28), Century 21 (37), Curves (64), Cartridge World (79), ali i švedski Husse (61), proizvođač i prodavac viskokvalitetne hrane za ljubimce, koji se izdvojio i po tome što je jedina franšiza iz svoje branše koja se ove godine našla među 100 najuspešnijih.

Najveći skok na listi postigli su franšizni sistemi EmbroidMe (39), američka kompanija specijalizovana za sito štampu, koja je napredovala čak 58 mesta, i španski sistem Naturhouse (41), specijalizovani lanac nutritivno-dijetetskih proizvoda, koji je poboljšao svoju poziciju za 50 mesta.

FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže,  stepena međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises se objavljuje od 2009. godine.