Brendovi po meri potrošača

Dejan Marković, generalni direktor kompanije Triple Jump (primalac franšize švedskog brenda Lindex)
Sa otvaranjem velikih tržnih i outlet centara, na tržište Srbije dolazilo je sve više inostranih modnih brendova, bilo direktno, bilo kroz franšizu ili neki drugi oblik zastupništva. Najviše bure u javnosti, svakako je podigao ulazak velikih imena C&A i H&M-a. S druge strane, nekoliko brendova napustilo je tržište – Gap, Gant, North Sailes – pa se nametnulo pitanje šta trenutno najbolje „prolazi“ kod potrošača.
Dejan Marković, generalni direktor kompanije Triple Jump, koja je primalac master franšize švedskog brenda Lindex, kaže da se ta kompanija uvek trudi da na srpsko tržište dovede novi, interesantan brend koji neće zadovoljiti samo stroge standarde kompanije, već i krajnje potrošače. – Naše iskustvo je višegodišnje, a na tim projektima rade edukovani kadrovi. Potrošači su danas veoma obrazovani, a njihovo znanje je na jako visokom nivou zbog čega moramo da budemo posvećeni i pažljivi – kaže Marković.
Ukoliko se, kako kaže, posmatra kupovna moć građana, ali i interesovanje potrošača, domaće tržište je pogodno, pre svega, za sportske brendove i „fast moving fashion“ – one koji se brzo prodaju po relativno niskim cenama. – Kada su u pitanju sportski brendovi, karte su, čini mi se, odavno podeljene, mada još uvek ima dosta prostora za razvoj ovog biznisa. Sa druge strane, modni brendovi poput Lindexa, koji imaju jaku i brzu logistiku, konstantne isporuke novih proizvoda, saradnju sa poznatim ljudima iz sveta mode i šou biznisa, i pristupačne cene, trenutno su aktuelni, ne samo kod nas, već i u celom svetu – objašnjava Marković.
Dvogodišnje iskustvo kao primaoca Lindex franšize je, prema njegovim rečima, veoma pozitivno, što pokazuju i reakcije potrošača. – Uzimajući u obzir trenutno tešku ekonomsku situaciju i krizu koja je prisutna na našim prostorima već nekoliko godina, jako smo zadovoljni razvojem Lindexa na ovom tržištu. Za sada je kompanija Triple Jump otvorila tri maloprodajna objekta, ali je u planu razvoja maloprodajnog lanca brenda Lindex, realno očekivati da se do kraja sledeće godine otvore još najmanje dve radnje – kaže Marković.
Kompanija Triple Jump, kako on kaže, uvek traga za novim poslovnim izazovima, pa tako i novim brendovima. – Trenutno smo u pregovorima sa nekoliko poznatih svetskih marki, ali je ova informacija tajna u ovom momentu – dodaje on.
Bojan Mitić, vlasnik kompanije BJN, primaoca nekoliko modnih franšiza (7camicie, Miss Roberta, Sportstaff, Quiz, Tudors), kaže da uspeh brenda na tržištu zavisi od više faktora, i da nije samo uslovljen cenovnim kategorijama. – Siguran sam da neuspeh brendova koji su u poslednje vreme izašli sa ovog tržišta nije bio uslovljen samo time što su cene nešto više, već da je po sredi bio i neki drugi problem. Brendovi poput GAP-a, Ganta, North Sails-a su apsolutni lideri u svojim segmentima u svetu. Naime, izuzetno je teško postaviti novi brend i biti uspešan na tržištu Srbije. Srbija je mala i neuređena zemlja. Maloprodajno tržište preplavljeno je švercovanom robom iz Kine koja pripada nižoj kategoriji, ali i vrhunskim brendovima koji, takođe, crnim kanalima dolaze preko takozvanih “šanera” na tržište. Pored toga, prodavci se bore sa visokim cenama zakupa, malom kupovnom moći, prilično niskom modnom svešću i striktnim kontrolama raznoraznih inspekcija koje nas, pored uređenog i legalnog poslovanja, stalno izlažu pritiscima i mandatnim kaznama – kaže Mitić.
On kaže da je maloprodaja veoma slična hotelijerskoj industriji u zemlji. Naime, pre deset godina nedostajali su smeštajni kapaciteti, hoteli sa četiri i pet zvezdica, ali i jeftini hosteli. Kao posledica, cene noćenja su bile izuzetno visoke. – U proteklom periodu nicali su hoteli jedan za drugim i doveli do toga da je smeštaj postao znatno jeftiniji. S druge strane, raste i tržište privatnog smeštaja uz jednostavan i proveran online sistem kupovine. Zahvaljujući tome, tržište od ponuđača zahteva da se stalno prilagođavaju i traže svoje mesto „na terenu“ – trudom, uslugom, pozicijom, ali i "aftersales" uslugom. U suprotnom, uvek će se naći zamena. Potpuno isto je u maloprodaji – objašnjava Mitić.
POGLEDAJTE ČLANKE

Brend Esotiq & Henderson planira da uđe na tržište Srbije. Šta je potrebno za otvaranje franšizne radnje?
Turski maloprodajni lanac FLO planira da do 2023. učetvorostruči broj franšiznih prodavnica širom sveta. Na franšiznoj mapi su i zemlje ovog regiona.
Turski modni brend LOFT već 30 godina uspešno posluje na izuzetno konkurentnom tržištu proizvodnje i prodaje tekstilnih proizvoda. Sada su spremni za širenje u Evropi, a franšizne partnere traže i u Srbiji.
Tvorci poljske modne marke Lekko pronašli su jedinstvenu nišu i kreirali filtrirajuće šalove. Potražnja je i tokom ove epidemiološke krize porasla, najviše zbog preporuke da se na javnim mestima pokrivaju usta i nos.
Modna industrija je takođe pogođena epidemiološkom krizom, posebno od trenutka zatvaranja tržnih centara. Kako se u Srbiji posluje u novim okolnostima?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Franšiza u second-hand radnji
Postovani, na koji nacin bih mogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Franšiza u second-hand dućanu
Postovani, na koji nacin bih ogla da se informisem o kupovini fransize? Hvala
Rast prodaje, ali manje franšiza
da li Zara planira otvaranje u Zrenjaninu ?
Franšiza u second-hand radnji
Poštovana Zainteresovana sam za ovu franšizu. Kako stupiti u kontakt sa davaocem franšize.
Benetton menja strategiju
Vrlo zanimljivo
Na korak do jeftine obuće
Zivim i radim u Canadi vec 20 godina.I teresuje me da li je kompanija zainteresovana za otcaranje radnje u Torontu Canada Ontario podrucije?Hvala
Uspešna godina za Conte of Florence
Svidza mi se
Nova modna franšiza
Postovani BJN, Nedavno sam saznala za brend "GOOSE",koji u svom programu ima prelepu deciju garderobu,koja nema u mom gradu.Izmedju ostalog Vam je u planu da jedan ovakav...