Sa hrvatskih otoka u svet

Kompanija Aqua Maritime je svoj poslovni put počela da gradi 2002. godine, kada su otvorili malu suvenirnicu u mestu Bol na Braču. Danas, brend ove hrvatske kompanije – Aqua – može se naći na mnogim meridijanima sveta, a pre svega u primorskim zemljama, budući da su predmeti iz ponude inspirisani morem i letom.
Ova poslovna priča je, međutim, od samog početka „mirisala“ na uspeh. Već nakon prve godine rada, otvoreno je šest novih Aqua prodavnica. Turisti su bili oduševljeni, a prodaja predmeta specifičnog dizajna, koji je oslikavao duh Mediterana, dobro je išla. U Aqua radnjama se, zapravo, mogu naći razni predmeti namenjeni turistima – od „rekvizita“ za plažu – peškira, ležaljki, parea, torbi, preko „sitnica“ za kuću, pribora, keramičkih i staklenih činija, čaša, pa do školskog pribora, nakita i garderobe – sve dizajnirano u prepoznatljivom Aqua stilu kojim dominira plava boja. Asortiman upotpunjuju i hrvatska lavanda koja se izvozi i drvene vaze sa Velog Lošinja.
Veliki broj turista je bio zainteresovan da stil i koncept Aqua radnje „prenese“ u svoje domovine, što je kompanija i omogućila 2006, kada je ovaj lanac počeo da se širi – kroz franšizu. Prva franšizna prodavnica otvorena je u Jelsi na Hvaru, a godinu dana kasnije (2007), Aqua na taj način stiže i u Južnoafričku Republiku.
Gordan Kolar, predsednik Uprave društva Aqua Maritime, kaže da je inicijativa za pokretanje franšize, na određen način, zasluga samih klijenata. Gotovo 80 odsto kupaca su strani turisti. – Njima je Aqua nov i vrlo zanimljiv koncept dućana namjenjen gotovo svima – dobno i obzirom na platežnu moć. Reakcije su od početka bile pozitivne, pa su stizali i brojni upiti za franšizom. To nas je ponukalo da dijelom strategiju razvoja prilagodimo franšiznom načinu širenja poslovanja – objašnjava Kolar kako su došli do osmišljavanja franšize.
Prema negovim rečima, postoje velike prednosti širenja mreže kroz franšizing, a u njihovom slučaju, idealna je bila kombinacija ekspanzije otvaranjem franšiza i sopstvenih radnji. – U vlastitim maloprodajama svakodnevno generirate određeni prihod, što vam omogućava bolje planiranje novčanog toka, kao i likvidnost i solventnost tvrtke. S druge strane, franšizno širenje omogućuje brži rast i ekspanziju na nova tržišta, uz manju potrebu za angažiranjem vlastitog kapitala. Prednosti su velike, prije svega u stranim zemljama, jer ne morate otvarati svoju tvrtku, zapošljavati ljude, plaćati najmove i ostale povezane troškove. Ako imate potencijalnog partnera s već postojećom tvrtkom i svojim prostorom, njemu je Aqua poželjan biznis – objašnjava Kolar.
Vlasnici kompanije posebno su ponosni na to što se veći deo asortimana proizvodi u Hrvatskoj, dok se jedan deo i izvozi. Kao važnu, ističu i saradnju sa kompanijom Havaianas, jednim od najstarijih i najvećih proizvođača popularnih „japanki“. Po dizajnu hrvatskog franšiznog lanca ova kompanija proizvodi limitiranu ediciju koja se prodaje samo u Aqua radnjama.
Oni koji razmišljaju o uzimanju ove franšize trebalo bi da imaju poslovni prostor, u svom vlasništvu ili iznajmljen, na atraktivnoj lokaciji. Veličina prostora može da se kreće od 20 do 100 kvadrata (u proseku oko 40 kvadrata), a inicijalni kapital iznosi od 30.000 do 50.000 evra. Ulazna franšizna naknada ne postoji. Najveći deo prihoda, gotovo 90 odsto, generiše se u toku sezone – od aprila do kraja septembra – zbog čega je izuzetno važno da se lokal nalazi „na dohvat ruke“ turistima.
Davalac franšize daje kompletan know-how, organizuje obuku i edukaciju radnika u trgovinama, kao što ustupa osmišljen inventar i opremu, sugeriše najbolji raspored polica i asortiman proizvoda, pa čak i kako bi trebalo da bude postavljena rasveta. – Potencijalni franšizer robu dobiva po posebnim, franšiznim cijenama kojima su regulirane prilično velike i konkurentne marže, kao i jedinstvene preporučene maloprodajne cijene koje su iste u svim Aqua dućanima. Obzirom na inicijalna mala i prihvatljiva ulaganja, povrat investicije je relativno kratak te time Aqua postaje poželjan dugoročan biznis – ističe Kolar.
Svi materijali koje primalac franšize želi da koristi pri marketingu i promociji stoje mu na raspolaganju, a dizajnerski tim davaoca franšize će se pobrinuti da svaki vizual bude u skladu s prepoznatljivošću brenda. – Najbitnije je franžizeru pružiti kvalitetan i pouzdan servis, u smislu zaliha robe i svih ostalih aktivnosti vezanih za uspjeh pojedine franšize. Dakle, za uspjeh nije bitan samo broj otvorenih trgovina u jednoj godini, već njihova održivost i dugovjećnost na pojedinom tržištu – naglašava Kolar.
Danas u Hrvatskoj posluje 25 franšiza, dok ih je van matične zemlje 21 i to u Crnoj Gori, Kipru, Španiji, Italiji, Meksiku, Sloveniji, Grčkoj, Bugarskoj i Ukrajini. U vlasništvu kompanije su 32 radnje, od toga – pet posluje u Italiji.
Aqua je započela i posebnu strategiju širenja u hotelima i rizortima u Hrvatskoj, a namera kompanije je da se brend nađe u svim mediteranskim zemljama. Izvesno je da će ove godine biti proširena mreža u zemljama u kojima je brend prisutan, kao i da će se Aqua pojaviti i na novim tržištima, potvrđuje Kolar.
POGLEDAJTE ČLANKE

U maloj radionici All Nut već devet godina se ručno prave kozmetika i jestivi proizvodi od koštica šljiva i drugog voća. Osim prodavnice u Beogradu, radi i franšiza u Podgorici, a mreža bi mogla da se širi i u drugim zemljama regiona.
Milica Luković je pre više od godinu dana otvorila prodavnicu nakita i modnih dodataka „Brosh“ u Beogradu. Šta je uočila, i naučila, radeći kao primalac franšize i preduzetnik?
Oxette, grčki brend nakita, satova i drugih modnih dodataka, posluje nešto više od godinu dana u Beogradu, a franšiza je sada dostupna i za druge gradove Srbije.
Vedrana Kosanović je primalac master franšize brenda L'Arome, zadužena za širenje mreže u Srbiji. Za nešto više od godinu dana otvoreno je osam parfimerija.
Prodavnica nakita, modnih dodataka i asesoara Brosh otvorena je nedavno u tržnom centru Aviv u Pančevu. Reč je o novoj franšiznoj radnji.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Od ideje do parfimerije
Interesuje me da otvorim par
Refan parfimerija i u Srbiji
Poštovani, htela bih da kontaktiram radnju Refan u Pančevu, te Vas ljubazno molim za telefon.
Fransiza ili distribucija
Pozdrav! Da li je bolje poceti kao distributer novog brenda parfema ili otvoriti njihovu fransizu?
Refan parfimerija i u Srbiji
Kako da kontaktiram prodavnicu u Pancevu...ostavite telefon
Omiljeni francuski brend
Koja je ulazna naknada za franšizu kompanije Yves Rocher?
Miris iskustva
svidja mi se miris iskusva neznam kako bih mogao da budem prhmaoc fransize i kako bih mogao to ostwariti molim odgowor, meil. nedzadm89@hotmail.com