Ko je na vrhu ove godine?

Petak
13.03.2015.
Među hiljadama kompanija na svetu koje posluju kroz franšizing, portal FranchiseDirect.com i ove godine je izdvojio i rangirao 100 najuspešnijih.
 

Ovogodišnja lista Top 100 Global Franchises portala FranchiseDirect.com nije donela velika iznenađenja – bar kada je prvih pet mesta u pitanju. Kao i prošle godine, na samom vrhu najuspešnijih franšiza je Subway (1), zvanično i najveći fast-food lanac na svetu sa više od 43.000 restorana u 109 zemalja. McDonald's (2) je uspeo da se održi na drugom mestu, uprkos tome što prolazi kroz najteži period u poslednjih nekoliko decenija, što može da potkrepi i podatak da od oktobra 2013. lanac nije zabeležio rast prodaje na matičnom tržištu.
Među brendovima sa vrha liste, iste pozicije su zadržali KFC (3), Burger King (4) i trgovinski lanac 7-Eleven (5).

Foto: FranchiseDirect.com

Značajnije promene su uglavnom rezervisane za „donji deo“ liste deset najuspešnijih. Ove godine, pored „starih znanaca“ Pizza Hut (7) i hotelske grupe Wyndham (9), u odabrano društvo ponovo ulaze rent-a-car kompanija Hertz (6), lanac prodavnica „sve za kuću“ Ace Hardware (8), a prvi put i francuski trgovinski lanac Groupe Casino (10). Prošle godine, da podsetimo, na desetom mestu nalazio se jedan drugi evropski brend – španski trgovinski lanac Dia (20). 

Groupe Casino i Dia, međutim, nisu jedini evropski brendovi koji spadaju u najuspešnije franšizne sisteme na svetu. Na listi su se ove godine ponovo pojavile kompanije iz Francuske, Španije, Nemačke, Švedske i Velike Britanije. Najveći broj franšiznih sistema dolazi iz Francuske (šest), a u poređenju sa prošlom godinom, primećuje se da su svi brendovi sada na višim pozicijama – uz Groupe Casino (10), tu su i Carrefour (13), Europcar (30), Auchan (35), Yves Rocher (54) i 5àSec (87). Zastupljenost francuskih sistema, međutim, nije iznenađenje. Francuska je, ne treba zaboraviti, i dalje tržište br. 1 po razvijenosti i rasprostranjenosti franšizinga u Evropi. Prema podacima Francuske franšizne federacije (Fédération Française de la Franchise), tržište franšiza u ovoj zemlji ostvari promet od oko 54 milijarde dolara godišnje. Uz to, ima više od 1.700 franšiznih sistema (davalaca franšize) i više od 65.000 franšiznih poslovnica. Nije nebitno ni to što 30 posto franšiznih poslovnica sistemi iz Francuske imaju na inostranim tržištima, kao i da, u proseku, zapošljavaju pet radnika s punim radnim vremenom.

Španija vrlo dobro prati ovaj trend, a nekoliko brendova se „ustalilo“ na listi najuspešnijih. Među njima su i ove godine Dia (20), NoMasVello (41) i Naturhouse (72), dok se lanac restorana 100 Montaditos (70) prvi put pojavljuje na listi.  

I pored toga što se svake godine „probije“ po još koji sistem iz Kanade, Australije i Japana, prevlast franšiza iz SAD ne dovodi se u pitanje. Kompanije iz Amerike, kolevke franšizinga, „zauzimaju“ 76% ovogodišnje liste najuspešnijih sistema i sigurno je da se postojeći raspored snaga skoro neće promeniti.

Gledano u celosti, na listi su, kao i prethodnih godina, najzastupljeniji sistemi iz oblasti ugostiteljstva (35 brendova), a zatim, sistemi koji pokrivaju usluge čišćenja (10 brendova) i sistemi iz automobilskog sektora (devet brendova).

Uz dobro poznate lance brze usluge, kao što su McDonald's, KFC i Burger King, u zemljama ovog regiona posluju i Hertz (6), RE/MAX (12), InterContinental (15), Marriott (18), Europcar (30), Century 21 (31), Signarama (32), NoMasVello (41), ActionCoach (51), Yves Rocher (54), Cartridge World (82), Husse (83) i 5àSec (87).

Foto: Pizza Hut

Kako smo već pisali, Pizza Hut, Subway i Naturhouse planiraju da uđu na tržišta ovog regiona i već su u potrazi za primaocima franšize.

FranchiseDirect.com prati oko 5.000 franšiznih sistema širom sveta, a uspešnost koncepta procenjuje na osnovu broja poslovnih jedinica, prihoda od prodaje, stabilnosti i rasta mreže,  stepena međunarodne ekspanzije, broja godina u franšizingu, podrške koju pruža primaocima franšize, odnosa prema životnoj sredini. Lista Top 100 Global Franchises objavljuje se od 2009. godine.