Da bi se radilo za trgovce, neophodno je ispuniti niz uslova koji se, pre svega, odnosne na standarde kvaliteta robe i proizvodnje.
Ponedeljak
03.12.2012.
Proizvodnja za trgovačke marke donosi sigurnost i predvidljivost u poslovanju, jer omogućava siguran plasman proizvoda i veću uposlenost kapaciteta.
 

Prednost je, međutim, što to može biti i jednostavniji put do inostranih tržišta. Proizvođač, takođe, neretko ima podršku trgovca prilikom razvoja i pozicioniranja proizvoda.
S druge strane, proizvođač mora da bude spreman da radi za malu zaradu i da se vodi logikom ekonomije obima. Često se od proizvođača može čuti i da je to lakši, ako ne i jedini put da na police trgovca uđu sa premium brendom.

Da bi radili za trgovce, proizvođači moraju da ispune niz uslova koji se, pre svega, odnose na kvalitet proizvoda i proizvodnje. Zato trgovci i zahtevaju da proizvođači poseduju određene sertifikate, kao što traže i dozvolu da sprovedu kompletnu kontrolu proizvodnog procesa, ponekad i iznenadne kontrole rada. Drugi uslov je poštovanje naručenih količina robe, odnosno kontinuitet isporuke.

Trgovačke marke u maloprodajnom lancu Dehaize grupe zastupljene su u gotovo svim kategorijama. Martina Petrović, portparol kompanije Delhaize, kaže da su odnedavno razvili privatnu robnu marku „Od naše zemlje“ koja nudi karakteristične, tradicionalne proizvode sa ovih podneblja poput ajvara, pekmeza, suhomesnatih proizvoda i slično.
- Nedavno smo pod brendom Delhaize u našu ponudu uvrstili delikatese svetski poznatih kuhinja: meksičke, azijske i indijske. Naši potrošači od sada, kroz proizvode privatne robne marke, dobijaju mogućnost povoljnije kupovine proizvoda, koji pored odlične cene nude i kvalitet – kaže Martina Petrović.

Jelena Popović, portparol kompanije Metro Cash & Carry, kaže da proizvođači koji rade za tu kompaniju imaju priliku da svoje proizvode izvoze u 29 zemalja, na tri kontinenta.
Trenutno se proizvodi iz Srbije izvoze i prodaju u devet evropskih zemalja. Izvoze se gotovo sve vrste proizvoda. U Metro u Moldaviji, na primer, 24 sprska proizvođača izvozi više od 230 artikala, a do sada je izvezeno više od 200 tona proizvoda – objašnjava Popović.
Ona naglašava i da su prednosti za proizvođače koji rade za Metro višestruke: osigurana im je proizvodnja unapred dogovorenih količina robe, znatno se smanjuju troškovi proizvodnje i transporta, nisu potrebna ulaganja u marketing (poput istraživanja tržišta), kao ni u predstavljanje, distribuciju i unapređenje prodaje, što na kraju rezultira povoljnijim cenama u odnosu na druge proizvođačke marke. Glavna prednost za kupce je u tome što kupuju proizvode proverenih proizvođača, po povoljnijim cenama, jer su ukupni troškovi proizvodnje manji.

U kompaniji Mercator kažu da imaju oko 1.000 artikala sopstvene trgovačke marke u mnogim kategorijama. - Mercator je u saradnji sa srpskim proizvođačima razvio i blizu 200 proizvoda, koji se ekskluzivno prodaju samo u objektima Mercator i Roda – kažu u toj kompaniji.

Cilj trgovačke marke je da potrošačima ponudi najbolji odnos cene i kvaliteta. Zbog krize su ti proizvodi postali naročito traženi i njihovo učešće u ukupnoj prodaji konstantno raste. Martina Petrović iz Dehaizea kaže da je učešće private brand proizvoda u ukupnom prometu Delhaize Srbija ove godine dostiglo 15,5 odsto i da je ostvaren rast viši od 10 odsto u odnosu na prošlu godinu.

Trgovci kažu da za njih rade mahom domaće kompanije. Za privatnu robnu marku Dehaize-a 75 odsto rade domaći proizvođači. Za artikle Mercator trgovačke marke radi čak 80 domaćih proizvođača. Broj stranih proizvođača je manji, i ima ih ukupno 30. "Trudimo se da ovim odnosom doprinesemo razvoju domaće privrede, podignemo standarde i obezbedimo kvalitet i raznovrsnost za naše potrošače".
U proizvodnji Metro robnih marki učestvuje više od 100 srpskih proizvođača sa više od 1.200 artikala.
Istraživanje Ipsos Strategic Marketing-a, objavljeno početkom godine, pokazuje da oko pet odsto ispitanika smatra da su trgovačke robne marke kvalitetnije od brendiranih, dok trećina populacije kupuje jefinije robne marke, što se pokazalo kao šansa za velike trgovinske lance.

Očekuje se da će učešće privatnih robnih marki, čiji su proizvodi od 15 do 40 procenata jeftiniji od brendiranih proizvoda, znatno porasti i predstavljati jednu od oblasti na koju će se fokusirati trgovci u Adrija regionu, koji obuhvata države nekadšnje Jugoslavije - zaključuje se u izveštaju pomenutog istraživanja.


Vesna Lapčić
saradnik