Klima sve bolja

Ljiljana Kukec.
Ljiljana Kukec je uspješni preduzetnik i predsednica Hrvatske asocijacije za franšizno poslovanje. I ne samo to: ona je i konsultant za franšizing, predaje Franšizno poslovanje na privatnom fakultetu Vern u Zagrebu, magistrirala je na toj temi na Ekonomskom fakultetu u Osijeku. Trenutno završava međunarodne doktorske studije Preduzetništvo i inovativnost na tezi iz oblasti franšiza. Osnivač je i Mediteranske franšizne federacije, kao i predstavnica Hrvatske u Svetskom franšiznom veću. Organizovala je i četiri Međunarodna sajma franšize u Zagrebu.
Koliko domaćih franšiza u Hrvatskoj nudi franšize, a koliko stranih franšiznih kompanija posluje na tom tržištu?
U Hrvatskoj postoji oko 170 franšiza koje posluju na oko 1.000 prodajnih mesta. To znači da su franšize generisale nešto malo manje od 1.000 novih kompanija u svom prodoru na tržište. Od toga je samo oko 12 odsto domaćih franšiznih koncepata. Upravo je zadatak našeg Udruženja da stvori okruženje za rast i razvoj poslovanja hrvatskih kompanija kroz projektovanje sopstvene franšize.
Kakva je trenutno aktivnost na tržištu? Povećava li se broj franšiza, kako primalaca tako i davalaca?
Svakim danom klima je sve bolja. Ove godine Ministarstvo poduzetništva i obrta daje bespovratna sredstva, pa je tako 12 firmi dobilo vrlo značajnu nepovratnu podršku za kupovinu franšize. Recimo samo da je naš najpoznatiji lanac za mršavljenje i preoblikovanje ženskog tela Body Creator jedan od onih čija su dva primaoca dobila po 20.000 evra za kupovinu franšize, što je skoro kompletan iznos. To je ujedno i jedan od uspešnih poslovnih koncepata koji će vrlo skoro doći u Srbiju, upravo zbog velikog interesa tržišta za ovaj sektor koji ne poznaje krize. Žene će uvek hteti da budu lepe i vitke. Koliko je Hrvatsko tržište pogodno za razvoj franšizinga? Koje su prednosti, a koje mane?
Svakim danom tržište je sve spremnije za franšize. Osim bespovratnih sredstava, koje je u sklopu Poduzetničkog impulsa dalo 2012. Ministarstvo poduzetništva i obrta, napravilo smo veliki pomak i u tome što je kolegijum Franšizno poslovanje uvršten kao izborni kolegijum na veleučilištu Vern u Zagrebu, a taj primer će od 2013. slediti još neka veleučilišta i fakulteti. Važno je i napomenuti da, u sklopu finansiranja izvoza, Hrvatska banka za obnovu i razvoj ima liniju kreditiranja naših kupaca u inostranstvu, tako da je i to jedna od važnih mogućnosti razvoja franšiznog poslovanja i izvoza takvih koncepata u regiju.
Da li postoji sektor za koji su poduzetnici posebno zainteresirani i koji se pokazao kao uspješniji od drugih?
Pa još uvek je u franšiznom smislu najjači modni sektor, ali veliki su potencijali u uslužnom sektoru, wellnesu i turizmu, ali i u sektoru brige za starije osobe koji je u razvijenim ekonomijama jako važan franšizni sektor.
Pored Hrvatske udruge za franšizno poslovanje da li postoji još neka institucionalna podrška franšiznom poslovanju?
Mi smo uvek imali podršku Hrvatske gospodarske komore, ali više načelno. Od 2013. trebalo bi da ostvarimo saradnju i organizaciju radionica i savetovanja o franšiznom poslovanju za razne sektore: advokati, banke, konsultanti, preduzetnici i drugo. Imamo potrebu za nekom vrstom regulacije franšiznog tržišta, pa verujem da ćemo sa HGK i drugim institucijama sarađivati oko stvaranja takvog jednog regulatornog okvira. Hrvatska udruga za franšizno poslovanje je jedino nacionalno udruženje i članica je Evropske franšizne federacije (EFF) i Svetskog franšiznog veća (WFC). Jako smo dobro internacionalno umreženi, a imamo i odličnu saradnju sa udruženjima i institucijama u regionu. Sarađujemo sa Centrom za franšize pri Privrednoj komori Srbije, za koju smatramo da je napravila odličan posao u promociji i popularizaciji ovog načina poslovanja. Organizacija prvog Sajma franšiza u Beogradu je bila odlična, sa velikim odjekom u regionu. Iduće godine je na redu Slovenija, koja će u drugom mesecu organizovati Međunarodni sajam franšiza u Ljubljani. Verujem da će i srpske firme prepoznati priliku i učestvovati, kako kao izlagači, tako i kao potencijalni investitori.
POGLEDAJTE ČLANKE

Lanac centara za rukovođenje i održavanje telesne težine Body Creator ove godine obeležava 18 godina poslovanja i najavljuje snažnije širenje u regionu. Zašto je ova franšiza idealna za žene preduzetnice?
Od ponedeljka će zvanično biti pokrenut i Franchising portal na slovenačkom jeziku, deseti po redu portal grupacije PROFIT system.
Sedmog juna počinje treći Sajam franšiza, finansijskih i konsultantskih usluga – FEC. Opatija će ponovo biti domaćin brojnim izlagačima i stručnjacima iz oblasti franšizinga.
Slavica Bakiš, posle godinu dana poslovanja kao primalac franšize Body Creator, kaže da se u njenom poslu tope jedino kilogrami, a zarada polako i sigurno raste.
Pored pokretanja nove franšizne poslovnice, hrvatska kompanija Body Creator ove godine nudi i master licencu za novi koncept centra za zdravo mršavljenje i oblikovanje tela.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.