Dobar početak

Opatija je ne samo lep jadranski grad, već i grad velike kongresne tradicije. Decenijama su se ekonomisti stare Jugoslavije, a sada se, godinama, i ekonomisti Hrvatske, tu okupljaju na svojim godišnjim skupovima. Opatija je tako, može se reći, jedna od „ključnih reči“ kada se pomene ekonomija i „skup, kongres ili savetovanje“... Nije, međutim, samo tradicija, već i sama lepota kraja, izvanredan ambijent i, reklo bi se, odlično odabrano vreme za događaj (petak i subota, krajem maja) doprinelo da Opatija bude odabrana i za prvi sajam franšiza – FEC 2015 – koji je 29. i 30. maja održan u hotelu Royal.
FEC je osimšljen kao sajam franšiza, finansijskih i konsultantskih usluga. Posebno raduje da su se u organizaciju uključile razne institucije – pored glavnog organizatora, Hrvatske gospodarske komore – Županijske komore Rijeka, u organizaciju su se uključile i Primorsko-goranska županija i Grad Opatija, zatim Hrvatska obrtnička komora, brojne turističke zajednice i – partneri. Upravo, podrška i prisustvo partnera bilo je posebno interesantno i važno – oko FEC-a su se okupili i Unioncamere Veneto, Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, Financijska agencija FINA, a kao kuriozitet među njima, našao se i riječki fast-food lanac Surf’n’Fries, koji je samo u poslednje dve godine uspeo da „izveze“ svoj koncept na tržišta Austrije, Mađarske, Rumunije, Vijetnama i Norveške. Među medijskim partnerima sajma bila je i naša „matična kuća“, izdavač regionalnih Franchising portala – PROFIT system.
Sajmovi franšiza u regiji, pokazalo se, nemaju previše uspeha – ni jedna od zemalja regije kao da nije pronašla „magičnu formulu” za uspešan sajam. Tako je, bar pre samog FEC-a, izgledalo da će i ovaj pokušaj, bez obzira na odličan tim koji je stajao iza organizacije, biti tek delimično uspešan i ostati tek samo pokušaj. Na sreću, ima odličnih izgleda da to ne bude tako.
Pored brendova iz Hrvatske, kojih je bilo i najviše (8 sistema), svoje franšizne sisteme na FEC-u predstavila su i dva koncepta iz Srbije – što je važno i zbog toga što manifestaciji daje i preko potrebnu, regionalnu notu. Priliku za prezentaciju iskoristilo je i nekoliko konsultantskih kuća, advokatskih kancelarija i jedna banka, a štandove su imali i svi partneri sajma – u ovom slučaju, kako smo rekli, ne mali broj. Pored pomenutih organizatora, od kojih je svaki imao svoj štand, bili su tu još i Turistička zajednica Kvarnera,Turistička zajednica Grada Opatije, grupacija Milenij hoteli.
Od franšiznih sistema predstavili su se lanac mini pekara Peck-Snack, koncepti za mršavljenje Xtravaganza i Body Creator, samouslužna perionica veša LG Loundry Lounge, centar zdravlja Nado, kreatori inovativnog marketinškog alata Eco Point, pomenuti Surf’n’Fries, kao i još jedan brend iz Rijeke u usponu – King’s Caffe. Iz Srbije su stigli lanac mini pekara Mini Pani i Fly Fly Travel, turistička agencija specijalizovana za prodaju avio-karata.
Otvoreni za sve
Ono što se očekivalo i ostvarilo jeste da sajam najveći broj posetilaca privuče iz Hrvatske. Zainteresovanih je, međutim, bilo iz čitavog regiona – došli su iz Srbije, Makedonije, Crne Gore. Iako je ulaz bio slobodan, primetno je da je posećenost bila neuporedivo veća prvog dana, delimično i zbog toga što je jedan ovakav sajam – posvećen isključivo franšizingu – novina u ovom delu Hrvatske. Ne treba zanemariti ni to što su svi prateći programi – konferencija, okrugli sto i panel rasprava – kao i B2B susreti između izlagača i potencijalnih poslovnih partera, takođe održani prvog dana. Drugi dan sajma, jednostavno, ostao je „uskraćen“ za ovu vrstu sadržaja.
To je, s druge strane, izlagačima ostavilo mnogo više „prostora“ za razgovor i upoznavanje sa posetiocima koji su bili zainteresovani za ovaj vid poslovanja. Posebnu draž ovim susretima dalo je i to što su izlagači sa potencijalnim primaocima franšize mogli da pričaju, ne samo za štandovima, već i na terasi hotela, sa pogledom na more – u neposrednijoj, prijatnijoj i svakako manje formalnoj atmosferi.
Nezaobilazna – edukacija
Konferencije i panel rasprave su obavezni sadržaji ovakvih sajmova – to je prilika da ljudi koji razmišljaju o pokretanju sopstvenog posla „iz prve ruke“ čuju mišljenja stručnjaka i iskustva preduzetnika koji već rade ili razvijaju sopstvene franšizne sisteme.
Sajam u Opatiji nije bio izuzetak – ponudio je bogat program. Konferencija o franšiznom poslovanju, pokušala je da kroz konkretne primere, iz ugla i na osnovu iskustva postojećih davalaca i primalaca franšize, približi ovaj model poslovanja. Kako odabrati, a zatim i započeti posao kupovinom franšize, kako zaštititi franšizni koncept kao intelektualno vlasništvo i koliko je franšizing pravno regulisan, samo su neke od tema kojima su se bavili učesnici konferencije. Pored advokata i franšiznih konsultanata, kao neposredni "glasovi branše", pričali su vlasnici i predstavnici franšiznih brendova Redac point, IQS (I Quit Smoking), Pek-Snack, Body Creator i Surf’n’Fries.
Foto: PROFIT system
Okrugli sto, koji je organizovala Hrvatska udruga za franšizno poslovanje, vodila je mr. sc. Ljiljana Kukec, predsednica Hrvatske udruge za franšizno poslovanje i potpredsednica Evropske franšizne federacije, a svoja mišljenja izneli su dr. Katalin Mandel, izvršna direktorka Mađarske franšizne asocijacije, dr.sc. Igor Pavlin, glavni sekretar Slovenačke asocijacije za franšizno poslovanje, Milan Ristić, samostalni savetnik pri Privrednoj komori Srbije i Igor Bogojević, direktor za Adriatic kompanije Profit systema i direktor Franchising portala Adriatik regije. Zanimljivo je da je diskusija o preduslovima za razvoj franšizinga vrlo brzo prerasla u diskusiju o preprekama za razvoj franšizinga, a većina sagovornika se složila da kočničar nije pre svega nedostatak finansija, već sam okvir – legislativni i opšti ekonomski ambijent. Takođe, ne manje važno, i nedovoljna edukacija o franšizingu u čitavoj regiji. Možda je šteta što je diskusija organizovana na engleskom jeziku, te joj je – i zbog toga – prisustvovalo relativno malo slušalaca.
Druga panel rasprava je bila posvećena izvorima finansiranja koji bi mogli da se iskoriste za podsticaj preduzetništva – fokus je u ovom slučaju bio na fondovima Evropske unije i bankarskim kreditnim programima. U okviru panela predstavljeno je i Udruženje komora regije Veneto, kao jedan od primera za dobru saradnju između Italije i Hrvatske.
Dobar početak
Kad se uzme u obzir da nijedna zemlja ovog regiona nema specijalizovan i samostalan sajam franšiza, pionirski pokušaj svih organizatora i partnera sajma u Opatiji je za svaku pohvalu. Prvi sajam je i trebalo da bude „opipavanje pulsa“, a danas, nakon dobrog iskustva, organizatori imaju pravo da se nadaju ne samo da će sajam postati tradicionalan događaj, već i da će nastaviti da traje kao smotra regionalnog karaktera. Put od hiljadu milja, uostalom, počinje prvim korakom.
POGLEDAJTE ČLANKE

Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sistemu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Surf'n'Fries, poznat po pomfritu i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim sosevima i origanalnoj ambalaži, konačno je stigao u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Franšizni lanac pomfrit barova Surf’n’Fries proširio je svoje poslovanje na brojne svetske destinacije, a uskoro stiže u još jednu zemlju ovog regiona. Osim toga, koncept se stalno inovira.
Surf'n'Fries, brend iz Rijeke poznat po prodaji pomfrita „za poneti“, otvorio je svoj prvi franšizni objekt u Australiji.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.