Spremite se za Pressto

Tiago Karuso, zastupnik brenda Pressto za širenje na tržišta ovog regiona
Pressto, lanac za hemijsko čišćenje, ali i brojne dodatne usluge čišćenja koje se ne sreću u sličnim sistemima, nastao je 1994. u Španiji. Danas je jedna od najvećih kompanija u toj branši na svetu. Već drugu godinu zaredom nalazi se i među TOP 100 svetskih franšiza prema listi portala FranchiseDirect. Širom sveta imaju više od 500 poslovnica, a Tiago Karuso, zastupnik brenda u ovom regionu, kaže da je kompanija trenutno fokusirana na širenje mreže u Evropi, te da su u potrazi za primaocem master franšize i za region kojem pripadaju zemlje bivše Jugoslavije.
– Pressto prvenstveno želi da pronađe jednog primaoca master franšize koji bi bio zadužen za ceo region zemalja bivše Jugoslavije. Vidimo i mislimo da je to moguće, jer postoje brojni primeri kompanija koje pokrivaju ceo region, a kad uzmemo u obzir da se radi o sličnim zemljama, koje povezuje i istorija i sličan jezik, smatramo da bi jedan primalac master franšize mogao nesmetano da razvija Pressto franšizu od Slovenije do Makedonije. Ne samo da ne bilo barijera zbog svih veza koje postoje između ovih tržišta, već bi to bilo i isplativije – bolje je kupiti prava za ceo region, nego za jednu od zemalja, ili zbirno, za nekoliko zemalja. Razmotrili bismo, naravno, i prihvatili ukoliko bi neko želeo da bude primalac master franšize isključivo za jednu zemlju. Širenje mreže kroz single-unit franšize, pak, ne preporučujemo u ovoj fazi i to za sada ne nudimo kao opciju – objašnjava Karuso koji su ciljevi za ovu regiju.
Od hemijskog čišćenja do sitnih popravki
U poređenju s drugim brendovima iz ove branše, Pressto se izdvaja i po određenim uslugama koje drugi ne nude. Reč je, na primer, o sitnim popravkama na odeći, peglanju, pranju zahtevnih odevnih komada kao što su venčanice, kožni odevni predmeti, kacige za motore... Šta će jedna franšizna jedinica nuditi od usluga – pored osnovnih – zavisi od procene primaoca franšize. – Neke usluge su veoma profitabilne na nekim lokacijama i u nekim zemljama. U Kataru, na primer, najveći procenat prihoda dolazi od tih malih usluga, jer ih, praktično, niko drugi ne nudi – kaže Karuso.
Foto: Pressto
Sagledavajući potrebe tržišta nedavno je razvijen još jedan koncept – Pressto Plus – poslovnice u kojima osim usluge hemijskog čišćenja postoji i samouslužna perionica. Takav koncept je, prema mišljenju Karusa, idealan za lokacije sa mnogo turista, studenata ili poslovnih ljudi koji žive u malim stanovima i kojima nije potreban kompletan servis, već žele da sami operu veš po povoljnijim cenama.
– Iskustvo iz Madrida pokazuje da se kombinovanjem ove dve usluge ostvaruje veći profit. Ovaj koncept se uspešno razvija i na Bliskom istoku – kaže Karuso.
Koji poslovni koncept će biti implementiran u ovom regionu zavisiće i od procene investitora, odnosno, preduzetnika koji se reši da postane primalac master franšize. – Bez obzira na svo iskustvo Pressto sistema, znamo da je lakše lokalnoj kompaniji, koja dobro poznaje tržište, da proceni gde otvoriti koju vrstu radnje i sa kojim uslugama – naglašava Karuso.
Oprema koja se koristi u Pressto radnjama proizvedena je namenski za potrebe Pressto sistema. Najveći deo opreme se proizvodi u Italiji i celokupna mreža je snabdevena isključivo Pressto opremom. Takođe, osim opreme, na svim Pressto lokacijama se koriste i ista sredstva kojima se tretiraju odevni predmeti. – Iz mog iskustva, Pressto je veoma profesionalna kompanija i o svemu se vodi računa – kaže Karuso.
Finansijski uslovi
Očekuje se da primalac master franšize bude ozbiljna kompanija sa dovoljno kapitala, budući da je inicijalna franšizna naknada za sve zemlje regiona oko 150.000 evra. U početnu franšiznu naknadu uključeni su ekskluzivno pravo da se razvija brend Pressto, treninzi i obuke u Španiji, ali i u zemlji primaoca master franšize. Naknada ne uključuje investicije u same perionice. Budući primalac master franšize je u obavezi da otvori najmanje jednu jedinicu (flagship), a dalji razvoj se može nastaviti i kroz sopstvene jedinice i kroz subfranšizing – davanjem pojedinačnih franšiza trećim licima. Flagship perionica treba da bude reprezentativna i da nudi najveći broj Pressto usluga. Stoga se zahteva prostor veći od 130 kvadrata, kako bi sve usluge bile ponuđene, a investicija u prvu poslovnicu se procenjuje na 120-140.000 evra. Svaka buduća poslovnica – bilo da je otvara master ili pojedinačni primalac franšize, može da bude i manje površine, i može, ali ne mora, da nudi istovetan spektar usluga. Primaoci franšize imaju obavezu da plaćaju redovnu franšiznu naknadu (royalties).
Tiago Karuso objašnjava da u slučaju da postoje zainteresovani samo za master franšizu jedne zemlje, onda bi se pregovaralo o inicijalnoj franšiznoj naknadi, koja bi se posebno određivala u zavisnosti od konkretne zemlje/zemalja za koju se franšiza traži. – Otvoreni smo za pregovore, ali, zaista, najviše verujemo u ideju jednog primaoca master franšize za ceo region, jer je to najpovoljnije i najracionalnije – ističe on.
Foto: Pressto
Od mini do maxi koncepta
Osim „klasičnog formata“ poslovnica – u kojima se, po proceni samog investitora – nude sve ili najveći broj usluga, a koje mogu biti manje površine od flagship poslovnice, Pressto je razvio još jedan format, tzv. Recollection Point. U takvim poslovnicama se pružaju samo osnovne usluge, ali su te poslovnice i svojevrsne „sabirne tačke“, mesta na kojima se može prikupljati garderoba i potom nositi u radnje klasičnog formata gde bi se, zapravo, vršile složenije usluge. Očekivan nivo investicije svakako varira od veličine poslovnice i broja usluga, a prosečno iznose 30.000 evra za Recollection Point, odnosno 80.000 evra za klasični format.
Pored svega navedenog, Pressto je razvio i specijalnu uslugu i Pressto format za korporativni sektor, velike sisteme koji imaju potrebu za uslugama hemijskog čišćenja i pranja jer svakodnevno koriste odela za rad i slično. Među njima su hoteli, kondominijumi, bolnice, fabrike...
Što se tiče poželjnih lokacija za Pressto radnje, to opet, kako kaže Karuso, zavisi od procene primaoca franšize. Prometna mesta se podrazumevaju. – U Madridu, na primer, ljudi vole da kupuju na ulicama, u Portugalu radije kupuju u tržnim centrima. Primalac master franšize će bolje znati u kom gradu i na kojoj lokaciji treba otvoriti radnju. A na savete, iskustvo i podatke, svakako može da računa. Možda je idealna lokacija blizu neke velike pijace – ne postoji striktno pravilo – objašnjava on.
U Španiji radi 95 franšiznih i 45 sopstvenih jedinica, a mreža je dobro razvijena i u Latinskoj Americi, Bliskom istoku i jugoistočnoj Aziji. Uspon ovog brenda na Bliskom istoku bio je veoma brz i u Kataru su čak postali zvanična perionica kraljevske porodice. Pressto posluje i u nekoliko zemalja Afrike, ali i Evrope, gde je, od bliskih zemalja, prisutan na tržištu Bugarske i Češke.
POGLEDAJTE ČLANKE

Šta je potrebno i ko može postati primalac franšize centra za neurometrijsko testiranje Verbatoria, otkriva Kenan Begić, suvlasnik kompanije Solution Lab
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.