Čemu nas McDonald’s može naučiti?
Principi na kojima je McDonald’s izgrađen vrlo lako mogu da se primene na bilo koji biznis ili franšizni sistem na svetu. Šta se, dakle, može naučiti od ovog američkog giganta, koji pod svojim brendom ima mrežu od gotovo 40.000 restorana u 119 zemalja?
1. Doslednost
Sasvim je svejedno gde se nalazite – u Americi, Australiji ili Evropi – jer, kad uđete u McDonald’s, vi ste na „poznatom terenu“, i tačno znate šta ćete dobiti na tanjiru. Iskustvo iz bilo kog McDonald’s-a na svetu je više-manje isto – po pitanju menija, pakovanja za hranu ili dizajna enterijera.
Još od 1961. godine, kada je osnovan McDonald’s-ov Hamburger University, doslednost, unificiranost i strogo praćenje poslovnih procedura – po pitanju usluge, kvaliteta i čistoće – prenose se kao osnovne vrednosti sistema. Obuku prolaze svi McDonald’s-ovi primaoci franšize i njihovi radnici, a istraživanja potvrđuju da zaposleni u McDonald’s-u pokazuju mnogo veću produktivnost.
2. Graditi brend
McDonald’s je uradio majstorski posao kada su promocija i izgradnja brenda u pitanju – i „zaraznim“ sloganima kao što je I’m Loving It i logom koji podseća na „zlatne lukove“, ali i osećajem da je McDonald’s – sveprisutan. Iako većina lojalnih mušterija McDonald’s-a zna da na tržištu postoje bolji proizvodi, veza koju su uspostavili skoro je neraskidiva – mnogi od njih ovaj brend vezuju s prijatnim uspomenama iz detinjstva. Stoga i danas, retko ko bi od njih svoju ljubav prema pomfritu ili čizburgeru iz McDonald’s-a menjao za proizvode nekog drugog lanca.
3. Preuzeti rizik
Iako je doslednost temeljna vrednost McDonald’s-a, kompanija ne beži od rizičnih poteza i poigravanja s menijem. Prvobitno, u ponudi su bili samo hamburgeri, čizburgeri, pomfrit, šejkovi i bezalkoholna pića. Tokom godina, međutim, napravljen je poseban meni za doručak, uveden je Happy Meal, salate, McNuggets, kao i obilje drugih obroka koji su dobijali prefiks „Mc“.
Naravno, pojedine novine su prošle neslavno – McLobster ili McPizza jesu bili promašaji, ali kompanija brani svoj stav da bez preuzimanja rizika, nema ni napretka. To nas, zapravo, dovodi do sledećeg principa...
4. Prilagoditi se ukusu potrošača
To što je McDonald’s spreman da preuzme rizik govori da su u kompaniji svesni koliko je važno prilagoditi se potrebama i željama kupaca. Lanac je, recimo, ukinuo Super Size obroke i počeo da uvodi zdravije opcije kako su pristizale generacije zahtevnijih mušterija. Pored toga, kompanija je bila spremna da na određenim tržištima neke od svojih prepoznatiljivh specijaliteta priprema po lokalnoj recepturi, povlađujući ukusu lokalnih potrošača (Indija, Japan).
Najveći ustupak desio se, pak, davne 1975. Tada je jedan McDonald’s-ov restoran, smešten u blizini vojne baze u Arizoni, ponudio drive-thru opciju za vojnike, budući da im nije bilo dozvoljeno da napuštaju vozilo dok su u uniformi.
5. Savršeno umeće cross-selling-a
Kada vas u McDonald’s-u pitaju „Želite li i pomfrit uz to?”, znajte da je to je knjiški primer unakrsne prodaje, tehnike koju danas bezmalo koriste svi trgovački sistemi. Cross-selling podrazumeva da će prodavac, uz proizvod koji ste odabrali, pokušati da vam proda ili ponudi i preporuči drugi, kompatibilni proizvod. McDonald’s je, bez sumnje, usavršio ovu tehniku, ali, koliko god ovo bio efikasan način za povećanje prodaje, važno je – napominju u kompaniji – imati meru.
6. Uočiti i negovati talenat
Znate li da je 40% visoko pozicioniranih menadžera McDonald’s-a karijeru započelo u kuhinji ili za kasom restorana? To je zato što kompanija zna kako da uoči talenat i „izvuče ono najbolje“ iz svojih radnika. Kad pronađe skriveni talenat, McDonald’s radnika nagradi tako što mu daje mogućnost da stalno napreduje. Ne samo što to smanjuje troškove zapošljavanja novog kadra, već gradi kompaniju u kojoj radnici znaju posao do tančina i koji su, na kraju dana, izrazito lojalni.
7. Moć filantropije
McDonald’s je, s druge strane, poznat i kao kompanija koja štedro ulaže u zajednicu i društvo, preko svojih dobrotvornih fondacija Ronald McDonald House Charities, stipendija, prikupljanja novca i mentorskih programa. Kao i mnogi drugi filantropski nastrojeni biznisi, McDonald’s shvata da je i „davanje“ dobro za biznis, prihvatajući jednostavnu filozofiju – ako daješ, vratiće ti se.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...