Uloga po meri velikih igrača

Iskustvo i veština
Iskustvo i veština / Master franšiza nije za početnike. Iskustvo je svakako prednost, a najviše se cene preduzetnici koji su već imali dokazane rezultate u prodaji, marketingu, ili, uopšte, vođenju biznisa.
Petak
23.11.2018
Kada kupe master franšizu, primaoci franšize ulaze u „ozbiljnu igru“ od samog početka. Iako je profit u tom slučaju veći, neuporedivo su veće i obaveze.
 

Master franšiza je oblik franšiznog partnerstva u kom primalac franšize dobija pravo od davaoca franšize da radi i razvija mrežu poslovnica na tačno definisanoj većoj teritoriji, najčešće na nivou jedne države. Primalac master franšize se, možemo reći, ponaša kao mini-davalac franšize, budući da je zadužen i za pronalaženje novih, pojedinačnih primalaca, njihovu obuku, a zatim i konstantnu podršku. Zato i nije preterano reći da primaoci master franšize od samog početka ulaze u „ozbiljnu igru“, jer se od njih očekuje da rade na promociji brenda, da otvore i vode bar jednu poslovnu jedinicu, pored toga što će raditi na prodaji pojedinačnih franšiza i saradnji sa svim budućim franšiznim partnerima s tog tržišta.  

Za ovaj obim posla i obaveza, jasno je da primaocima master franšize ulazak u ovaj poduhvat – treba i da se isplati. Oni su i za kupovinu master franšize morali da izdvoje „ozbiljnu“ količinu novca, ali će zato kasnije moći da računaju na izdašan procenat od prodaje i poslovanja pojedinačnih franšiza. Profit možda jeste veći nego u slučaju kupovine pojedinačne franšize, ali su zato, kako smo to već naglasili – i obaveze neuporedivo zahtevnije.

U čemu je čar master franšize?

Činjenica je da će kompanije/franšizni sistemi, kad razmišljaju o ulasku na inostrano tržište, najćešće pribeći davanju master franšize.

Računica je jednostavna – ako pronađu jednog  pouzdanog partnera, koji može da preuzme sve obaveze oko razvoja mreže na lokalnom nivou, većina izazova povezanih s tim procesom (prodaja pojedinačnih franšiza, obuka primalaca i kasnija podrška) biće lakše prevaziđena i rešena. Davalac franšize, zapravo, polazi od toga da primalac master franšize bolje poznaje lokalno tržište, da neće imati jezičku ili kulturološku barijeru te da će mnogo efikasnije pomoći pojedinačnim primaocima franšize pri zapošljavanju radnika, u komunikaciji s dobavljačima ili pregovorima s rentijerima. Naravno, da bi uopšte došao do toga da razvija mrežu, primalac master franšize i sam mora da prođe obuku – kako to franšizna praksa nalaže, davalac će primaocu preneti sva neophodna znanja (know-how), sve procedure, standarde i najbolje prakse poslovanja. 

Dobrog partnerskog odnosa, međutim, nema bez obostrane koristi.

Sa partnerom koji je svim snagama fokusiran na razvoj na jednoj teritoriji, davalac franšize dobija priliku da mnogo brže i s manje ulaganja osvoji tržište. S ubiranjem naknada od novih partnera, primalac master franšize je, s druge strane, motivisan da proda što više pojedinačnih franšiza. Kako je, međutim, on zadužen i za obuku i podršku budućim partnerima, biće motivisan i da traži samo najkvalitetnije kandidate, što umnogome povećava šanse za razvoj profitabilne mreže partnera.

Pored toga što od davaoca franšize dobija praktičnu obuku, a zatim i operativni priručnik sa svim proverenim procedurama poslovanja, primalac master franšize može da računa na još nekoliko benefita. Prvo, mnogo jači, internacionalni marketing, ali i na „komfor“ velikog sistema, jer ne mora da razmišlja o unapređenjima, inovacijama ili tehnologijama koje će uticati na rast poslovanja, jer je to, u najvećoj meri, zadatak davaoca franšize. Naravno, ne treba zanemariti ni to da je primalac master franšize partner strani koja žarko želi da uspe, tako da očekuje da će mu davalac uvek biti „pri ruci“, po svim pitanjima poslovanja.

Postoji li idealan primalac master franšize?

Iako primaoci iza sebe imaju brend i sistem na koji mogu da se oslone, jasno je da master franšiza nije za svakoga. Oni koji se odluče za ovu vrstu saradnje, moraju najpre da imaju dobru finansijsku zaleđinu, a zatim i izražene menadžerske sposobnosti. Iskustvo je svakako prednost, a najviše se cene preduzetnici koji su već imali dokazane rezultate u prodaji, marketingu, ili, uopšte, vođenju biznisa. U praksi, primaoci master franšize su najčešće velike, jake kompanije s raznovrsnim portofoliom brendova ili iskusni preduzetnici koji vode profitabilne biznise s razvijenom logistikom i infrastrukturom. Za davaoce franšize, oni su, prirodno, idealni partneri.   

U zemljama ovog regiona, primera radi, primaoce master franšize imaju Helen Doron (škola engleskog jezika), Husse (kućna dostava hrane za pse i mačke), JumpingClay (prodaja gline i kursevi modelovanja gline), 5aSec (hemijsko čišćenje), No+Vello (epilacija), Pizza Hut (fast-food restoran), RE/MAX, Von Poll (nekretnine).


podnikatel roku Murad Al-Katib
N.Bogojević