Kafe-poslastičarnica Aida uskoro će biti otvorena u Zagrebu, a tokom ove godine u planu je otvaranje i mnogih franšiznih jednica, pre svega na Bliskom istoku i pojedinim azijskim zemljama.
Ponedeljak
21.01.2013.
Uskoro će i Zagrepčani u svom gradu moći da probaju nadaleko čuvenu kafu i kolače poslastičarnice Aida, najavljuju u kompaniji Aida Prousek&Co.
 

Štefan Racenberger, portparol kompanije Aida Prousek&Co, izjavio je da će u martu otvoriti lokal u Zagrebu. Poslastičarnica će, prema najavama, biti u centru grada i prostiraće se na 300 kvadratnih metara.

Ubrzo nakon otvranja prvog trebalo bi da bude otvoren i drugi lokal, ali lokacija nije poznata.

Aida je jedno od omiljenih mesta za izlazak za Bečlije, ali i strane turiste koji „opsedaju“ glavni grad Austrije. Posetioci jednog od najpopularnijih turističkih portala Trip Advisor puni su reči hvale i taj kutak koji odiše austrijskom kulturom opisuju kao najbolje mesto u gradu sa vrhunskim kolačima, kafom i ambijentom. Pored kafe i slatkiša, zaštitini znak ovih poslastičarnica je i enterijer u stilu sedamdesetih.

Strategija rasta kompanije je, između ostalog, i širenje kroz franšize. Prve franšizne kafe-poslastičarnice otvorene su u Beču pre pet godina. Van Austrije, kao franšiza, poslastičarnice Aida su se pojavile tek prošle godine, na tržištu Saudijske Arabije. Franšizni model ekspanzije rezervisan je za Srednji Istok i Aziju. U ovoj godini, planirano je otvaranje franšiznih poslastičarnica u Moskvi, Kuvajtu, Hong Kongu, Dubaiju, Kataru, Abu Dabiju.

Odgovarajući potrebama tržišta, Aida je razvila tri modela lokala, koji se nude i primaocima franšiza. Aida Pink su mali lokali koji se mogu smestiti u tržnom centru, aerodromu, trgovini, bolnici i sličnim lokacijama. Čak i kod Aida pink modela postoje tri koncepta: prodavnica (Aida Pink Shop), kupovina iz automobila (Aida Pink Drive), i „zid“ (Aida Pink Wall), deo od dva kvadratna metra u okviru prodavnice gde su smešteni proizodi ove kompanije. Aida Classic je drugi model, i osmišljen je kao tradicionalni bečki kafe, dok Aida Gold model podrazumeva otvaranje veoma luksuznog lokala.

Prosečna investicija za Classic i Gold model iznosi od 200.000 do 800.000 dolara, bez ulazne franšizne naknade čija visina zavisi od lokacije, strukture i veličine, navodi se na zvaničnom portalu kompanije. Za Aida Pink Wall model treba izdvojiti 15.000 dolara, a Aida Pink Shop 100.000 dolara. Investicija podrazumeva potpuno opremljenu prodavnicu, treninge, franšizno uputstvo i kontinuiranu podršku. Primaoci franšize, takođe, imaju obavezu da mesečno izdvajaju redovnu naknadu od šest odsto bruto prihoda od prodaje i jedan odsto bruto prihoda od prodaje za marketing. Franšizni ugovor traje minimum pet godina.

Jozef Prauzek je prvu prodavnicu kafe otvorio početkom prošlog veka, 1913. godine. Nakon četiri godine poslovanja otvorio je i kompaniju u Beču. Do 1934. uspeo je da ustanovi 11 prodajnih mesta. Danas u Beču radi 29 poslastičarnica pod brendom Aida, u kojima se proda 180.000 šoljica kafe dnevno, ili utroši 115 tona kafe godišnje. Na meniju se nalazi 200 proizvoda. Njihove proizvode naručuju i kompanije, hoteli, trgovinski lanci, a rade dostavu i za razne događaje (venčanja i sl.), pa čak i dostavu na kućnu adresu.


Vesna Lapčić
saradnik