Jačamo gde smo najjači
McDonald's u Srbiji trenutno ima 17 restorana, ali je u planu da se u narednim godinama taj broj značajno uveća. Ove godine, prema rečima Tomaša Rogača, direktora Nicefoods restorani, fokus će biti na većim gradovima - Beogradu, Novom Sadu i Nišu.
Objasnite nam kako za teritoriju Srbije funkcioniše franšizni sistem McDonald's-a. Kompanija Nicefoods restorani je vlasnik master franšize za srpsko tržište. Jesu li svi postojeći restorani isključivo u vlasništvu Nicefoods-a?
Kompanija Nicefoods restorani je vlasnik takozvane DL ili development license za McDonald’s u Srbiji i kao takva vlasnik je svih McDonald’s restorana u Srbiji. „Razvojna licenca“ znači da imamo ekskluzivno pravo za razvijanje McDonald’s brenda na teritoriji Srbije, što podrazumeva i pronalaženje novih lokacija i otvaranje novih restorana na ovoj teritoriji.
Da li postoji ideja da se sistem širi sa više single-unit franšiza?
Kako smo već naveli, kao vlasnici DL-a, mi smo jedini vlasnici franšize za srpsko tržište.
Da li se poslovanje McDonald’s–a u Srbiji promenilo tokom krize? Da li su se promenile navike potrošača?
Kriza je primetna u poslovanju, kako u restoranima u Srbiji, tako i u restoranima u Evropi. Iako nismo deo Evorpske unije, kriza koja se oseća na tržištu Evropske unije oseća se i u Srbiji. U Srbiji se kriza manifestovala smanjenjem investicija i povećanjem nezaposlenosti. Zato smo se u poslovanju fokusirali na „vrednost“ (value) ponude i pokušali da našim gostima ponudimo pristupačne cene i dobro poznat kvalitet.
Klima za razvijanje biznisa nije loša, ali moram da istakem da postoji dosta zakonskih i proceduralnih problema koji usporavaju naše planove i razvijanje biznisa.
Možete li da uporedite poslovanje u Beogradu sa radom restorana u nekim drugim mestima, posebno u Velikoj Plani na auto-putu?
Beograd je jedini grad koji ima više restorana (ukupno 12) i kao takav predstavlja tržište za sebe. Naša iskustva pokazuju da je kriza još izraženija u manjim gradovima, tako da smo poslovnu strategiju za budući period prevashodno usmerili na razvoj u većim gradovima. Velika Plana je specifičan restoran jer je to jedini restoran koji se nalazi na auto-putu, i samim tim se može svrstati u kategoriju sezonskih restorana.
Ukoliko imate rezultate za tržišta regiona možete li da ih uporedite sa tržištem Srbije? Da li su navike potrošača iste?
Navike potrošača u regionu se razlikuju u ekonomskom i kulturološkom smislu, ali što se rezultata poslovanja tiče, možemo reći da su slični.
Da li je franšizni koncept isti u svim zemljama regiona (da li je svugde samo jedna kompanija nosilac franšize i postoje li singl-unit franšize)?
Koncepti poslovanja se razlikuju od države do države u regionu. Koncept „razvojne licenece“, koji je implementiran u Srbiji, isti je kao, na primer, u Hrvatskoj, BiH ili Makedoniji.
Ove godine McDonald’s slavi četvrt veka poslovanja na srpskom tržištu. Možete li nam reći šta spada u konkretne kratkoročne planove? Da li ćete nastaviti da se širite i u manjim mestima?
Veoma smo ponosni na činjenicu da u Srbiji poslujemo već 25 godina. Ove godine fokus će biti na razvoju tržišta, pre svega u Beogradu, Novom Sadu i Nišu, ali će to, naravno, biti uslovljeno razvojem ekonomske situacije u Srbiji.
Da li će McCafe u Srbiji biti odvojen od McDonald's-a, budući da je u Sjedinjenim Američkim Državama taj brend već registrovan kao zaseban?
Mi verujemo u uspeh McCafe-a kao ekstenzije brenda McDonald's i smatramo da koncept McCafe-a postiže uspeh samo ukoliko nastupi kao jedinstveni deo McDonald’s restorana.Koliko ima prostora za domaće preduzetnike u sistemima nabavke?
Kompanija McDonald’s se opredeljuje za domaće proizvođače kada god je to moguće, pod uslovom da oni mogu da rade odgovorno i obezbede standardni kvalitet, higijenske uslove, kao i da imaju konkurentan proizvod. Za ovih 25 godina poslovanja u Srbiji, izgradili smo mrežu domaćih snabdevača sa kojima uspešno sarađujemo, i među kojima su OSI, Desing, Salat centar, Žitoban.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...