Izazov za hrabre

Zašto bi ekonomska recesija mogla da bude optimalno vreme za pokretanje biznisa, odnosno, uzimanje franšize? Australijski preduzetnik Alan Menli, osnivač poslovne škole „Universal Business School Sydney“, upućuje nas na jednu činjenicu – neke od najvećih kompanija današnjice, poput Microsoft-a, nastale su upravo u vremenima ekonomske krize. – Čini se da je recesija ono kad vrlo uspešne kompanije hvataju zalet – duhovito primećuje Menli. – Kompanije osnovane u vreme procvata imaju kraći životni vek od kompanija osnovanih tokom recesije. Pretpostavljam da je to u bliskoj vezi s kulturom ljudi koji ih osnivaju. Vremena su teška – vladaju nemoć i oskudica, a da biste se snašli, morate biti britki i spretni. Dok tržište cveta, gotovo svako može da ugrabi šansu – objašnjava Menli.
Istraživanja tržišta pokazuju, pak, da se franšizni sistemi mnogo bolje drže tokom krize. Iz nekoliko razloga. Pre svega, matična kompanija/davalac franšize stoji uz svoje franšizne partnere, ulaže svoje iskustvo i znanje da pronađe odgovore i rešenja za krizu, podstiče razmenu iskustava. Uz to, franšizne mreže koriste moć već izgrađenog brenda i reputacije, tako da imaju puno veće šanse da „prežive“ od svojih manje poznatih konkurenata.
Hrabrost, ali i podrška
Mnoge priče o uspešnim preduzetnicima započinju gubitkom posla. Aktuelna kriza, izazvana pandemijom koronavirusa, ostavila je bez posla na desetine hiljada ljudi samo na prostorima ovog regiona. Mnogi od njih neće tako lako naći drugi posao. Neki među njima, međutim, odvažiće će se na hrabar potez – i pokrenuće sopstveni biznis. Iako nije lako biti preduzetnik, oni koji se odluče za uzimanje franšize, biće u maloj, ali važnoj prednosti. Osim toga što će dobiti priliku da upravljaju svojom sudbinom i postanu „sam svoj gazda“, primaoci će proći obuku, usvojiti sva potrebna znanja i imati konstantnu podršku davaoca franšize, što će, bez sumnje, uticati na ublažavanje mogućih turbulencija tokom i nakon krize.
Oprezno i promišljeno
Bez obzira na entuzijazam, budućim primaocima franšize se uvek savetuje da ne žure. Pre nego što se odluče za određenu franšizu, trebalo bi da se dobro informišu o konceptu, uslovima saradnje, reputaciji davaoca franšize. U idealnom slučaju, trebalo bi uporediti ponude nekoliko franšiznih sistema. Takođe, preporučuje se razgovor s postojećim primaocima franšize. Ako, pak, davalac franšize iz bilo kog razloga okleva da vas uputi na svoje postojeće primaoce, to je pouzdan znak da taj sistem treba izbegavati. Jer primaoci koji već rade u okviru sistema najbolje mogu da posvedoče kakav je odnos uspostavljen, kakva je komunikacija te kolika je bila podrška matične kompanije tokom recesije. Iskoristite tu „pogodnost“ – jer, jedno je biti uz svoje primaoce franšize u dobrim vremenima, sasvim drugo kad kriza zakuca na vrata.
Niže naknade
Zbog biznisa koji nisu opstali tokom i nakon restriktivnih mera karantina, i sa hiljadama ljudi koji još uvek rade od kuće, jasno je da će posledice trenutne krize biti i manje cene najma poslovnog prostora, kao i veći broj slobodnih komercijalnih nekretnina. Pogotovo na dobrim lokacijama. Preduzetnici koji uspeju da sada, po povoljnijim, „kriznim“ uslovima, zakupe prostor na dobrim lokacijama mogu da računaju da će im se investicija višestruko isplatiti za par godina, kad se trenutna epidemiološka situacija smiri i protok ljudi umnogome poveća. Osim toga, treba naglasiti, većina franšiznih sistema je nakon izbijanja pandemije smanjila iznose franšiznih naknada, samim tim i investicije potrebne za pokretanje posla.
POGLEDAJTE ČLANKE

Verbatoria povećava svoju franšiznu porodicu u Evropi – na mapi se sada nalazi novi partner iz Poljske. Kompanija je učestvovala i na sajmu „Frankfurt Franchise Expo 2024“.
„Naučna kuhinjica“ nastavlja širenje na regionalnom tržištu, s posebnim naglaskom na Hrvatsku.
Fabrika burger & pizza bar počeo je sa radom 2017. godine kao mali porodični biznis u Subotici. Vlasnici koncepta sada razmišljaju o širenju poslovanja kroz razvoj franšizne mreže.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Peta regionalna konferencija o rizicima novog doba, koju organizuje BeRiskProtected platforma, održaće se 6. juna 2024. u hotelu Hyatt Regency u Beogradu.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
Porodica Ratkov je od ljubavi prema zdravoj hrani napravila porodični biznis. Kako su stvarali brend Grina i pronašli neizmerno zadovoljstvo i dobrobit u uzgajanju klica i mikrobilja?
POPULARNO NA FORUMU
Kako izabrati a ne zažaliti?
Da li predlazete da biznis plan radimo sami ili da angazujemo pomoc?
Vreme je da se dobro promisli i dela
Dobar tekst. Retko gde možemo naći ovoliko detalja za obe strane franšiznog ugovora u kriznim situacijama kao što je ova situacija sa Korona virusom. Predlažem da ovakvih...
Poljske franšize spremne za izvoz
Tražim respektabilnu Kompaniju koj želi poslovnu saradnju na poslovnom projektu Otvaranje Renta Car Kompanije u Bosni i Hercegovini grad Sarajevo za VIP kupce korisnike...
Kontakt
Agresivniji povratak na Selo mladih iz grada.u Kovilj.
Definicija franšizinga
Odličan članak o Franšizingu.Hvala vam Preduzetništvo
Definicija franšizinga
Molio bih malo vise pojasnjenja o koracima za pridobijanje fransiznog partnera(pitanje postavlja potencijalni davalac fransize)
Definicija franšizinga
odlicno objasnjeno!
svi na selo.povratak..iz grada Novog sada
povratak..mladih na selo iz grda..u kovilj.u zdraviju i čistiju.prirodu..zadnja šansa za oživljavanje poljuprivrede i razvoj sela. u srbiji...svi na selo.povratak.