Izazov za hrabre

U dobru i u zlu
U dobru i u zlu / Davalac franšize stoji uz svoje franšizne partnere, ulaže svoje iskustvo i znanje da pronađe odgovore i rešenja za krizu, podstiče razmenu iskustava
Utorak
06.10.2020.
Iako sa pozicije zdravog razuma može delovati čudno, postoji nekoliko razloga zašto ne treba odbaciti ideju o pokretanju biznisa tokom krize. Pogotovo ako se radi o uzimanju franšize.
 

Zašto bi ekonomska recesija mogla da bude optimalno vreme za pokretanje biznisa, odnosno, uzimanje franšize? Australijski preduzetnik Alan Menli, osnivač poslovne škole „Universal Business School Sydney“, upućuje nas na jednu činjenicu – neke od najvećih kompanija današnjice, poput Microsoft-a, nastale su upravo u vremenima ekonomske krize.  – Čini se da je recesija ono kad vrlo uspešne kompanije hvataju zalet – duhovito primećuje Menli. – Kompanije osnovane u vreme procvata imaju kraći životni vek od kompanija osnovanih tokom recesije. Pretpostavljam da je to u bliskoj vezi s kulturom ljudi koji ih osnivaju. Vremena su teška – vladaju nemoć i oskudica, a da biste se snašli, morate biti britki i spretni. Dok tržište cveta, gotovo svako može da ugrabi šansu – objašnjava Menli. 

Istraživanja tržišta pokazuju, pak, da se franšizni sistemi mnogo bolje drže tokom krize. Iz nekoliko razloga. Pre svega, matična kompanija/davalac franšize stoji uz svoje franšizne partnere, ulaže svoje iskustvo i znanje da pronađe odgovore i rešenja za krizu, podstiče razmenu iskustava. Uz to, franšizne mreže koriste moć već izgrađenog brenda i reputacije, tako da imaju puno veće šanse da „prežive“ od svojih manje poznatih konkurenata.

Hrabrost, ali i podrška

Mnoge priče o uspešnim preduzetnicima započinju gubitkom posla. Aktuelna kriza, izazvana pandemijom koronavirusa, ostavila je bez posla na desetine hiljada ljudi samo na prostorima ovog regiona. Mnogi od njih neće tako lako naći drugi posao. Neki među njima, međutim, odvažiće će se na hrabar potez – i pokrenuće sopstveni biznis. Iako nije lako biti preduzetnik, oni koji se odluče za uzimanje franšize, biće u maloj, ali važnoj prednosti. Osim toga što će dobiti priliku da upravljaju svojom sudbinom i postanu „sam svoj gazda“, primaoci će proći obuku, usvojiti sva potrebna znanja i imati konstantnu podršku davaoca franšize, što će, bez sumnje, uticati na ublažavanje mogućih turbulencija tokom i nakon krize.

Oprezno i promišljeno

Bez obzira na entuzijazam, budućim primaocima franšize se uvek savetuje da ne žure. Pre nego što se odluče za određenu franšizu, trebalo bi da se dobro informišu o konceptu, uslovima saradnje, reputaciji davaoca franšize. U idealnom slučaju, trebalo bi uporediti ponude nekoliko franšiznih sistema. Takođe, preporučuje se razgovor s postojećim primaocima franšize. Ako, pak, davalac franšize iz bilo kog razloga okleva da vas uputi na svoje postojeće primaoce, to je pouzdan znak da taj sistem treba izbegavati. Jer primaoci koji već rade u okviru sistema najbolje mogu da posvedoče kakav je odnos uspostavljen, kakva je komunikacija te kolika je bila podrška matične kompanije tokom recesije. Iskoristite tu „pogodnost“ – jer, jedno je biti uz svoje primaoce franšize u dobrim vremenima, sasvim drugo kad kriza zakuca na vrata.

Niže naknade

Zbog biznisa koji nisu opstali tokom i nakon restriktivnih mera karantina, i sa hiljadama ljudi koji još uvek rade od kuće, jasno je da će posledice trenutne krize biti i manje cene najma poslovnog prostora, kao i veći broj slobodnih komercijalnih nekretnina. Pogotovo na dobrim lokacijama. Preduzetnici koji uspeju da sada, po povoljnijim, „kriznim“ uslovima, zakupe prostor na dobrim lokacijama mogu da računaju da će im se investicija višestruko isplatiti za par godina, kad se trenutna epidemiološka situacija smiri i protok ljudi umnogome poveća. Osim toga, treba naglasiti, većina franšiznih sistema je nakon izbijanja pandemije smanjila iznose franšiznih naknada, samim tim i investicije potrebne za pokretanje posla.