Pun potencijal nakon pandemije
LG Laundry Lounge je brend samouslužnih perionica koje pružaju usluge pranja, sušenja i peglanja veša. Koncept je osmislila i razvila kompanija LG Electronics. Prva perionica je otvorena u Njujorku 2012, a danas se preduzetnim ljudima iz ovog regiona i drugih zemalja Evrope nudi mogućnost otvaranja franšize. Hrvatska kompanija „Bijeli svijet“ (Bright World), kao primalac master franšize za Hrvatsku i sve zemlje Centralne i Istočne Evrope, zadužena je za razvoj franšizne mreže te podršku pojedinačnim primaocima franšize – „od ideje do realizacije“.
Uz nekoliko perionica koje su otvorene u Hrvatskoj (Zagreb, Zadar, Crikvenica, Kastav), LG Laundry Lounge ima franšizne jedinice i u Ljubljani, Beogradu, Podgorici, Pragu.
Kako je, međutim, situacija s koronavirusom uticala na poslovanje i širenje mreže? Mario Martinek, vlasnik kompanije „Bijeli svijet“, potvrđuje da ni sektor samouslužnih perionica nije uspeo da izbegne posledice krize izazvane pandemijom. – Pandemija je, jednostavno, uticala na sve vrste biznisa. Pratili smo podatke iz SAD, najvećeg i najznačajnijeg tržišta kada su perionice u pitanju. Videli smo da je došlo do velikog pada te da su ljudi usled lokdauna ponovo počeli da kupuju veš-mašine za kućnu upotrebu. Ipak, očekujemo povratak u stanje od pre pandemije, čim restriktivne mere više ne budu na snazi – kaže Martinek.
Situacija u Evropi nije bila mnogo drugačija, pa je i „Bijeli svijet“, kako kaže Martinek, morao da odgodi otvaranje par franšiznih objekata. – Trenutno imamo odložen projekat u Skoplju. Perionica je potpuno opremljena, a primaoci franšize čekaju otvaranje. I u Poljskoj se kasni s otvaranjem nekoliko perionica, ali verujemo da će to biti do kraja ove godine – kaže Martinek.
Srećna okolnost je što, s druge strane, pandemija nije uticala na pad interesovanja za franšizu. – Još uvek je veliki broj zainteresovanih koji se javljaju sa željom da pokrenu perionicu veša kao sopstveni biznis. Kad se situacija stabilizuje, siguran sam da ćemo nastaviti sa širenjem franšizne mreže – kaže Martinek.
Postoji uverenje da ovakva vrsta biznisa u velikoj meri zavisi od turizma, odnosno, od broja turista, koji i čine najveću grupu klijenata. Martinek ipak napominje da je i po tom pitanju došlo do određenih promena. – Perionice veša imaju različite vrste vlasnika i investitora. Pojedini dolaze iz zemalja poput Hrvatske, Grčke, Albanije – gde su ovakvi biznisi skoncentrirani oko turističkih žarišta. No, druga vrsta investitora vidi da je isplativno otvoriti perionicu veša u velikim gradovima poput Praga, Varšave i Budimpešte. Dakle, sada imamo talas novih kandidata za franšizu koji su fokusirani na velike gradove jer se pokazalo da Kovid u tom slučaju neće značajno uticati na poslovanje – objašnjava Martinek.
S druge strane, veruje da će se s vakcinacijom i povratkom u normalnost povećavati broj investitora iz turističkih destinacija. – Kako s Jadranske obale, tako i iz turističkih mesta po Rumuniji i Bugarskoj, gde leži veliki potencijal, upravo zbog brojne populacije i stalnog protoka turista – dodaje Martinek.
Kako izgleda idealan kandidat za franšizu?
Svi investitori ili entuzijasti koji u perionici veša vide dobru priliku za pokretanje sopstvenog biznisa mogu se javiti za franšizu LG Laundry Lounge. – Ne tražimo ništa specifično od kandidata. Najvažnija je „volja“ da postanete preduzetnik, a druga važna stvar su finansije... – kaže Antonija Jurić, menadžerka marketinga u kompaniji „Bijeli svijet“.
Ipak, ako bi pravila idealan profil kandidata, Jurić kaže da su to ljudi koji ozbiljno pristupaju poslu od samog početka. – Najbolji kandidat je onaj koji postavlja puno pitanja, koji prihvata naše savete i koristi naša iskustva u vezi s marketingom, uzima sve u obzir kako bi izgradio solidan biznis. Znam da ovo zvuči kao da tražimo mnogo, ali ako imaju ispravan stav i volju da prođu kroz ovaj proces, za nas će oni biti top kandidati – objašnjava Antonija Jurić.
Budući da davalac franšize ulaže svoje vreme i znanje u obuku i pripremu primalaca franšize, Jurić kaže da od kandidata očekuju podjednaku predanost cilju. – Naši primaoci franšize dolaze iz različitih sredina i profesija, ali ako žele da postignu rezultate, moraju imati specifičan biznis „mindset“. Imamo, na primer, partnere koji su bili studenti ekonomije. To znači da su već imali neka teorijska znanja o preduzetništvu i osnovna znanja o vođenje biznisa – kaže Jurić.
Niste sami
Kad god se radi o franšiznoj saradnji, podrška davaoca je zagarantovana – potvrđuje Antonija Jurić. – Ponudili smo čitav paket podrške – počevši od opreme potrebne za rad perionice, preko besplatnih promocija, pomoći pri kalkulaciji troškova, odabiru odgovarajuće lokacije, pa sve do paketa proizvoda neophodnih za početak rada – ukazuje Jurić na šta mogu računati primaoci franšize pre nego što otvore LG perionicu.
– U suštini, trudimo se da se prilagodimo njihovim individualnim potrebama kako bi postigli najbolje rezultate – kaže ona. – Ponekad im, na primer, savetujemo da ne kupuju mnogo opreme na početku jer moraju biti profitabilni u prvoj godini. Ne želimo da ljudi samo otvore i zatvore biznis. Mi želimo da budemo uz njih, kao prijatelji i mentori – zato nam i veruju – naglašava Jurić.
Primaoci franšize se odnedavno mogu osloniti na uputstva i smernice davaoca po pitanju promocije na društvenim mrežama. – Savetujemo ih kako da urede svoje profile, šta izgleda atraktivno te šta je u skladu sa smernicama LG-a – kaže Jurić.
Na kraju, dodaje naša sagovornica, primaoci treba da znaju da nisu sami u ovom procesu pokretanja posla. – Kad bolje razmislim, mi pokušavamo da se stavimo u poziciju apsolutnog početnika kako bismo put od kandidata do vlasnika biznisa učinili što lakšim – kaže Antonija Jurić.
POGLEDAJTE ČLANKE
Riječki koncept KiDS Escape Room proširio je tokom ove godine franšiznu mrežu u Hrvatskoj. Franšizni razvoj je usmeren i na druge zemlje regiona.
Nakon što su pokrenuli razvoj franšizne mreže u Evropi, lanac esports igraonica Friendly Fire namerava da uđe na tržište SAD.
KiDS Escape Room je vrlo brzo postao najtraženije mesto za dečije proslave rođendana u Rijeci. Da li je ovo dobra poslovna prilika i za preduzetne iz drugih gradova regiona i šta je potrebno za uzimanje franšize?
Pod imenom Verbatoria u više od 20 zemalja posluju centri za neurometrijsko testiranje i analizu urođenih talenata pojedinca. Ovaj sistem prisutan je i na ovim prostorima i nudi franšizu. Ko su poželjni primaoci ove franšize?
Master franšizu rentakar kompanije Carwiz za tržište Hrvatske kupila je kompanija ABmobil rent.
NAJČITANIJE
VIVO shopping PARK u Jagodini biće završen na proleće 2014. Više od 30 brendova otvoriće svoje radnje.
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Poljska kompanija Czerwona Torebka je svom portfoliju dodala novi koncept - prodavnice za prodaju svežeg voća i povrća Povrtnjak (Warzywnik), koje širi franšizno.
Đorđi Zorzić je bio jedan od prvih primalaca Sara Fashion franšize. Pre deset godina je otvorio prvu radnju pod ovim brendom, danas ih ima pet. Kaže da je za uspeh potrebno – mnogo rada i ljubavi.