Tokom krize broj upita za Pek-Snack franšizom se čak povećao, mnogi ljudi su u franšiznom poslovanju videli idealan početak za razvoj "malog biznisa" u vremenima krize i recesije.
Utorak
12.02.2013.
Pek–Snack franšiza d.o.o. iz Zagreba najveći je franšizni sistem u Hrvatskoj na čiju adresu godišnje stižu stotine upita za franšizu.
 

Na 500 lokacija u Hrvatskoj može da se proba Pek-Snack pecivo, jer upravo toliko ima franšiznih jedinica te kompanije. Pek-Snack franšiza d.o.o. je, naime, primalac master franšize mađarske kompanije Pek-Snack za sva tržišta u regionu. Nermin Merdžanović, rukovodilac komercijale i marketinga, kaže da je nemoguće precizirati broj franšiznih jedinica, budući da se one stalno otvaraju, verovatno i u trenutku dok nastaje ovaj članak. Većina vlasnika ima po jedno prodajno mesto, a nešto manji broj ih ima više.

U protekloj godini su, kako kaže Merdžanović, poslovali uspešno kao i svih prethodnih, a očekuju da bi tekuća mogla biti još uspešnija. - Naravno da postoje određeni uticaji koji su povezani sa opšom situacijom u Hrvatskoj, jer je ovo ipak doba krize i recesije. Franšizno poslovanje uopšte, a pogotovo naša franšiza, kao najveći franšizni sistem u Hrvatskoj (po broju partnera i prodajnih jedinica), sa višegodišnjim statusom hrvatskog Superbranda, sa jednostavnim i korisniku franšize prilagođenim sistemom, bez velikih finansijskih ulaganja za pokretanje posla, predstavlja najbolji "antibiotik" za doba recesije i krize. O tome svedoči više stotina upita koje nam zainteresovani ljudi i preduzeća svake godine šalju – kaže Merdžanović.

Tokom krize broj upita se čak povećao, mnogi ljudi su u franšiznom poslovanju videli idealan početak za razvoj "malog biznisa" u vremenima krize i recesije. Merdžanović kaže da nisu u mogućnosti da sklope ugovor sa svima koji bi to želeli. - To nisu razlozi koji su vezani za bilo kakvu diskriminaciju, već, jednostavno, svaka lokacija ne odgovara našim standardima i strategijama. Ali u takvim slučajevima uvek razgovaramo sa potencijalnim korisnicima franšize i pokušavamo da ih usmerimo prema traženju kvalitetnog rešenja koje bi i nama odgovaralo- kaže Merdžanović.

Osnovni uslov da bi neko postao primalac franšize je odgovarajuća lokacija i odgovarajući poslovni prostor. Nakon razgovora, ukoliko se dogovori saradnja, potpisuje se ugovor o franšiznoj poslovnoj saradnji. - Treba istaći da proces nije komplikovan i da su uslovi prilagođeni potencijalnim korisnicima franšize na takav način da oni mogu što jednostavnije i sa minimalnim ulaganjima da pokrenu Pek-Snack franšizu u svom poslovnom prostoru – kaže Merdžanović.

Finansijske obaveze su minimalne. Partner može da bira između više vrsta ugovora. - Uz određene uobičajene garancije (znači - garancije, ne plaćanje) koje su predviđene ugovorom, partner nema nikakvih finansijskih obaveza. Nema ulaznih naknada, nema mesečnih davanja u određenim postotcima. Partner ima obavezu da pripremi poslovni prostor za adekvatno funkcionisanje naše franšize. To su sva njegova finansijska izdvajanja (npr. kasa, vaga, frižider za smrzavanje, dovod struje). No, ukoliko korisnik franšize funkcioniše u sistemu određeno vreme koje je određeno ugovorom, prema nama nema finansijskih obaveza, jer tada svu podršku vezano za našu franšizu (peći, nameštaj, reklamni materijal, dekoraciju, obuku, dostavu itd.) korisnik franšize dobija besplatno – objašnjava Merdžanović.

Mađarska kompanija Pek-Snack pravni je naslednik kompanije Fornetti Pannon Kft. koja je do 2010. bila primalac master franšize, takođe mađarske kompanije Fornetti, za teritoriju zapadne Mađarske i Hrvatske. Nakon što su raskinuli ugovor sa Fornetti-jem, već u martu 2011. počeli su da distribuiraju sopstvene proizvode pod brendom Pek-Snack. Te promene uslovile su promene i na tržištu Hrvatske.

Merdžanović objašnjava da kompanija Pek-Snack franšiza d.o.o. ima sva prava za Pek-Snack i Fornetti u Hrvatskoj i jedini su koji još od pre 14 godina grade i šire tu franšizu u Hrvatskoj. - To znači da mi sami odlučujemo kako i na koji način ćemo držati i usmeravati franšizu. Pre dve godine odlučili smo se na proces rebrendinga i postepeno sav franšizni sistem brendirali u Pek-Snack. Taj proces je pri kraju, te smo jako zadovoljni što smo doneli takve odluke i strategiju- kaže Merdžanović.

Na tržištu Hrvatske se prelaz iz Fornetti u Pek-Snack franšizu, prema njegovim rečima, odvijao postepeno i planski. - Promena imena nema nikakvu korelaciju sa ugovorima ili uslovima prema primaocima franšize. Način ugovaranja i uslove određujemo isključivo mi, od prvog dana našeg poslovanja. Ono što se menja, a promenilo se i u prošloj godini, jesu ugovori i uslovi koji olakšavaju i pojednostavljuju potencijalnim korisnicima da postanu deo naše franšizne porodice. Danas su ti uslovi izuzetno pogodni i "lagani" u svakom pogledu, a prvenstveno u finansijskom, tako da uz dobru volju i saradnju pokrećemo nove franšizne jedinice u vrlo kratkom roku. To je naša snaga, ali i "obaveza" koju donosi status lidera i Superbranda – kaže Merdžanović.


Vesna Lapčić
saradnik