Trgovac u ugostiteljstvu

Igor Kolar
Još dok je Igor Kolar bio dečak, otac ga je učio poslu kojim se bavio – trgovini. Uz porodicu, ali i samostalno, „igrao je u različitim epizodama“. Kako i sam kaže - u prošlosti je bilo svega. Uvozili su robu iz Kine, Tajlanda, Tajvana. Prodavali su voće, povrće, cveće na pijacama. Radili su i kao veletrgovici, ali i kao maloprodavci. I danas su vlasnici prodavnica mešovite robe. Mada je Kolar, kako kaže, u preduzetničim vodama od 1996. poslednjih deset godina proveo je radeći i u Zagrebačkoj banci koju je napustio u oktobru prošle godine.
Pre nešto više od dve godine odlučio je da uzme franšizu riječkog lanca brze hrane Surf’N’Fries. Za razliku od sopstvenog posla u kojem mora sam da razmišlja o mnogo detalja, franšiza - kako kaže - olakšava preduzetnički život. - U ovom slučaju, sva pravila su jasno definisana, propisana su ugovorom i nikakvih iznenađenja nema. Kompanija pruža podršku u pogledu nabavke svih proizvoda, tako da to znatno olakšava dalje poslovanje, a pogotovo onima koji su na samom početku. Ne moraju da razbijaju glavu šta od koga da nabave, kako to da dostave, gde da prodaju i slično – objašnjava on.
Ipak, kao i svi sa ovih prostora koji su u privatnom biznisu, bori se sa specifičnim mukama. Insistiranje države na sitnicama, koje nemaju suštinske veze sa poslovanjem, opšti je problem u svim zemljama koje su nastale raspadom SFRJ-a, naglašava Kolar. Pored toga, davanja državi su previsoka. – Porezi su visoki, doprinosi i porezi na plate, takođe. Zdravstveno, penzijsko, zaštita na radu, porez... Da ne nabrajam razne namete znanim i neznanim ustanovama, agencijama, komorama. Papirologija za vođenje jedne firme, ma čime se ona bavila, guši preduzetnički sistem – ističe Kolar.
Ni sa pokretanjem franšize nije mnogo drugačije, jer firma je firma, kakav god koncept da je u pitanju. Prilikom ulaska u franšizni sistem najviše glavobolje mu je zadala količina potrebnih papira za pokretanje firme. Pored toga, mnogo je vremena izgubio i na pronalaženje adekvatnog lokala u gradu, pošto je naišao na još jedan problem. - Većina objekata u Slavonskom Brodu je pod zaštitom države, odnosno, predstavlja kulturnu baštini i mnogo vremena smo utrošili da bismo dobili sve dozvole za lokal. Poznato je da za sve promene na građevini koja je pod zaštitom, treba mnogo dozvola, mnogo rešenja – objašnjava on.
Kolar, međutim, kaže da poslovanje kroz franšizu, a posebno franšizu Surf’N’Fries-a, predstavlja dobru investiciju, jer je povrat uloženog novca relativno brz.

I pre nego što je postao primalac, interesovao se za franšizni model poslovanja. Bio je upoznat, kako kaže, sa raznim oblicima franšiza, a uglavnom se radilo o stranim firmama koje su prisutne na ovim prostorima.
U franšiznom modelu Surf'N'Fries-a najviše mu se svidela originalnost. Zapravo, to je presudno uticalo na konačnu odluku. - Ideja je odlična. A sama ambalaža u kojoj se poslužuju krompirići podržava ideju slobodnog življenja. Naše krompiriće možete jesti u hodu, bilo da šetate ili jurite, možete sesti sa porodicom ili prijateljima u omiljeni kafić ili na klupu u obližnji park ili, jednostavno, ostati u našem lokalu i uživati u originalnom i ugodnom ambijentu – kaže Kolar.
Poslovanjem je, kako kaže, jako zadovoljan. Ponuda u gradu je bila siromašna, bar što se istih ili sličnih koncepata tiče. - Ljudi su oduševljeni novim pristupom, kvalitetom hrane, ukusima, uslugom... Dovoljno govori i činjenica da radimo duže od dve godine – naglašava Kolar.
Ljudi, jednostano, vole krompiriće. Kolar kaže da za sve proizvode biraju najbolje sirovine, bez obzira na cenu. Koristi se „premijum“ klasa krompira koja sadrži minimalne količine suve tvari i vode u sebi - zbog čega krompiri nisu masni. Surf’N’Fries krompir ne prolazi ni kroz kakvu hemijsku obradu i nije genetski modifikovan. Ulje u kojem se prži ne sadrži nikakve štetne sastojke. - Potrošači to itekako osete i znaju da cene. Zato se naši potrošači redovno vraćaju. A dobar glas se daleko čuje, tako da su nam potrošači najbolja reklama. Kada dođu drugi put, često povedu i nekog novog da proba te „posebne“ krompire i sami se uvere u kvalitet… Mislim da danas nema osobe u gradu koja nije barem čula, ako ne i probala, naše proizvode – tvrdi Kolar.
Korisni saveti davaoca franšize su i najveći benefit za Kolara, budući da je dobio već razrađen sistem koji je već preležao sve “dečije bolesti”. Prilikom pokretanja franšize davalac pomaže u izboru lokacije, uređenju i planiranju prostora, obuci radnika. - Za mene, prednost rada u franšiznom sistemu je u stalnim i sigurnim dobavljačima koji su isti za ceo lanac franšize. Nikada se nije dogodilo da nešto nedostaje u ponudi, da treba da se čeka i slično. Usluga je brza i kvalitetna, a ono što najviše znači u ugostiteljstvu je kvalitet svežeg proizvoda. To je sigurnost koja je jako važna u ovom poslu. Uvek znate koga treba da nazovete i šta da naručite, a da to već sutra bude u lokalu – kaže Kolar.
Svom davaocu franšize nema šta da sugeriše jer je ideja, kako kaže, jako dobro razrađena i uhodana. - Naravno, neke stvari su se u hodu rešavale, ali meni, trenutno, ništa ne pada na pamet. Ipak su već godine rada iza nas – kaže Kolar. Dodaje i da, za ovo vreme koliko posluje unutar sistema, nije bilo značajnijih promena. S vremena na vreme se ponuda proizvoda obogaćuje, čime se unapređuje i samo poslovanje. - Sve procedure i sva pravila su poznata i nema nikakvih neprijatnih iznenađenja, što umnogome olakšava posao – kaže Kolar.
POGLEDAJTE ČLANKE

Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sistemu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Surf'n'Fries, poznat po pomfritu i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim sosevima i origanalnoj ambalaži, konačno je stigao u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Franšizni lanac pomfrit barova Surf’n’Fries proširio je svoje poslovanje na brojne svetske destinacije, a uskoro stiže u još jednu zemlju ovog regiona. Osim toga, koncept se stalno inovira.
Surf'n'Fries, brend iz Rijeke poznat po prodaji pomfrita „za poneti“, otvorio je svoj prvi franšizni objekt u Australiji.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...