Kod franšize In Your Pocket, koja postoji u 27 zemalja, sve se radi po knjizi standarda, toliko precizno da vodič moraju da pišu ljudi kojima je engleski maternji jezik. Zbog toga unajmljujemo strane novinare koji u našoj zemlji rade kao dopisnici. Alate, aplikacije, sve što koristimo prilikom izrade tih vodiča, dobijamo od davaoca franšize. U tom smislu nam je smanjen trošak, jer ne moramo sami da investiramo u softvere. S druge strane, Putovanja za dvoje izlazi u sedam zemalja. Franšiza je malo fleksibilnija i svi smo kao porodica. Takav odnos smo izgradili.
Saša Marjanović
Četvrtak
09.05.2013.
Spojivši dve strasti - turizam i izdavaštvo, Saša Marjanović je postao primalac dve master franšize, a planira da postane i - davalac franšize.
 

Zahvaljujući prijateljima iz Litvanije Saša Marjanović je saznao za franšizu In Your Pocket – city guide. Nakon šestomesečnih priprema, 2007. je postao primalac master franšize za Srbiju. In Your Pocket su štampani gradski vodiči koje posetioci mogu besplatno da uzmu na različitim punktovima, hotelima, poslovnim centrima, hostelima, informativnim centrima Turističke organizacije Beograda...

Franšiza je potpuno odgovarala onome što je Marjanović i do tada radio. Naime, on se, na neki način, od 2000. bavio receptivnim turizmom. Još tada, kada je, reklo bi se, vladao opšti entuzijazam zbog političkih promena u zemlji i kada su mnogi očekivali veći broj stranih gostiju, Marjanović je osnovao preduzeće Bginfo Box d.o.o.

Bginfo Box su, zapravo, reklamno-informativni punktovi koji su postavljeni na lokacijama koje su najdostupnije posetiocima Beograda, odnosno, na onim mestima na kojima je najveća verovatnoća da će do njih gosti grada i doći. Bginfo Box je nastao u saradnji sa Turističkom organizacijom Beograda da bi posetioci glavnog grada mogli da dobiju sve važne informacije na jednom mestu.

Sedam godina kasnije, Marjanović je uzeo franšizu In Your Pocket, i tako dodatno obogatio ponudu Bginfo Box punktova. Danas, takve gradske vodiče, pored Beograda, imaju i Novi Sad i Niš. Mada, kako kaže, postoji mogućnost da kao vlasnici master franšize budu i davaoci, nisu se još uvek odlučili na taj korak i projekat i dalje razvijaju sami.

S druge strane, Marjanović razmišlja o tome da ideju Bginfo Box-a raširi po Srbiji kao franšizu. Trenutno je u pregovorima sa dve lokalne zajednice.

Priča o ovom preduzetnom čoveku se ipak tu ne završava. Sa prvim znacima ekonomske krize, kada su se ljudi iz njegovog okruženja čudili zbog poteza koje je vukao, a ostali privrednici u zemlji počeli da odlažu investicije za neka bolja vremena, on je postao primalac još jedne franšize – hrvatskog časopisa Putovanja za dvoje. Opet, posredstvom prijatelja koji su na jednom od svojih putovanja upoznali vlasnike časopisa, saznao je sve o konceptu i odlučio da se upusti u još jednu izdavačku pustolovinu.

Radi se o dva potpuno različita modela. In Your Pocket je velika kompanija i franšize postoje u 27 zemalja. Sve se radi po knjizi standarda, toliko precizno da vodič moraju da pišu ljudi kojima je engleski maternji jezik. Zbog toga unajmljujemo strane novinare koji u našoj zemlji rade kao dopisnici. Alate, aplikacije, sve što koristimo prilikom izrade tih vodiča, dobijamo od davaoca franšize. U tom smislu nam je smanjen trošak, jer ne moramo sami da investiramo u softvere. S druge strane, Putovanja za dvoje izlazi u sedam zemalja. Franšiza je malo fleksibilnija i svi smo kao porodica. Takav odnos smo izgradili – objašnjava Marjanović.

On kaže da je osnovna prednost franšize Putovanja za dvoje to što postoji mogućnost preuzimanja sadržaja od drugih primalaca franšize ili samog davaoca. Arhiva svih tekstova se čuva u Zagrebu, ali je dostupna svima. U tom smislu, troškovi su niži. – Trenutno, preduzeće zapošljava sedmoro ljudi. Da samostalno pravimo celokupan sadržaj časopisa, redakcija bi sigurno morala da bude veća, a time i troškovi – objašnjava Marjanović.

U potpunosti im je prepušteno osmišljavanje časopisa, ali, prema njegovim rečima, oko 40 odsto sadržaja prave sami, dok ostatak preuzimaju.

Ono što je zajedničko i jednoj i drugoj franšizi jeste dvosmerna komunikacija. Tako, u hodu sa svojim primaocima i ostalim davaocima franšize razmenjuju iskustva i unapređuju sistem. – Čak i kod In Your Pocket franšize postoji sistem po kojem i primaoci mogu da učestvuju u donošenju važnih odluka, a sve da bi se unapredila usluga. Ako posmatram tu franšizu tokom prethodnih godina, sistem se nije menjao u smislu uslova, standarda, ali su se menjale tehničke stvari: aplikacije, uvedeno je korišćenje Facebook-a i slično – ističe on.

Na franšizne naknade se ne žali. – Ukoliko pogledamo proizvod koji dobijamo, a govorimo o časopisu Putovanja za dvoje, naknade nisu visoke. I u slučaju In Your Pocket franšize naknade prate cenovnu politiku marketinške ponude – kaže on.

Njegova kompanija izdaje i mape Beograda: Bg info Map i Bg info Night Map.
Marjanović bi rado uzeo još neku franšizu, ali, kako kaže, za sada imaju mnogo projekta, a malo vremena. Prioritet mu je da Bginfo Box preraste u franšizni sistem. Iako su vremena teška, ne razmišlja o tome, i dodaje da su im strane kompanije češći klijenti od domaćih. – U službi grada radimo 12 godina. Nikada se nismo žalili niti tražili neka sredstva. Od samog početka se, isključivo, izdržavamo od marketinga – naglašava Marjanović.


Vesna Lapčić
saradnik