Neumorni putnik preduzetnog duha

Saša Marjanović
Zahvaljujući prijateljima iz Litvanije Saša Marjanović je saznao za franšizu In Your Pocket – city guide. Nakon šestomesečnih priprema, 2007. je postao primalac master franšize za Srbiju. In Your Pocket su štampani gradski vodiči koje posetioci mogu besplatno da uzmu na različitim punktovima, hotelima, poslovnim centrima, hostelima, informativnim centrima Turističke organizacije Beograda...
Franšiza je potpuno odgovarala onome što je Marjanović i do tada radio. Naime, on se, na neki način, od 2000. bavio receptivnim turizmom. Još tada, kada je, reklo bi se, vladao opšti entuzijazam zbog političkih promena u zemlji i kada su mnogi očekivali veći broj stranih gostiju, Marjanović je osnovao preduzeće Bginfo Box d.o.o.
Bginfo Box su, zapravo, reklamno-informativni punktovi koji su postavljeni na lokacijama koje su najdostupnije posetiocima Beograda, odnosno, na onim mestima na kojima je najveća verovatnoća da će do njih gosti grada i doći. Bginfo Box je nastao u saradnji sa Turističkom organizacijom Beograda da bi posetioci glavnog grada mogli da dobiju sve važne informacije na jednom mestu.
Sedam godina kasnije, Marjanović je uzeo franšizu In Your Pocket, i tako dodatno obogatio ponudu Bginfo Box punktova. Danas, takve gradske vodiče, pored Beograda, imaju i Novi Sad i Niš. Mada, kako kaže, postoji mogućnost da kao vlasnici master franšize budu i davaoci, nisu se još uvek odlučili na taj korak i projekat i dalje razvijaju sami.
S druge strane, Marjanović razmišlja o tome da ideju Bginfo Box-a raširi po Srbiji kao franšizu. Trenutno je u pregovorima sa dve lokalne zajednice.
Priča o ovom preduzetnom čoveku se ipak tu ne završava. Sa prvim znacima ekonomske krize, kada su se ljudi iz njegovog okruženja čudili zbog poteza koje je vukao, a ostali privrednici u zemlji počeli da odlažu investicije za neka bolja vremena, on je postao primalac još jedne franšize – hrvatskog časopisa Putovanja za dvoje. Opet, posredstvom prijatelja koji su na jednom od svojih putovanja upoznali vlasnike časopisa, saznao je sve o konceptu i odlučio da se upusti u još jednu izdavačku pustolovinu.
– Radi se o dva potpuno različita modela. In Your Pocket je velika kompanija i franšize postoje u 27 zemalja. Sve se radi po knjizi standarda, toliko precizno da vodič moraju da pišu ljudi kojima je engleski maternji jezik. Zbog toga unajmljujemo strane novinare koji u našoj zemlji rade kao dopisnici. Alate, aplikacije, sve što koristimo prilikom izrade tih vodiča, dobijamo od davaoca franšize. U tom smislu nam je smanjen trošak, jer ne moramo sami da investiramo u softvere. S druge strane, Putovanja za dvoje izlazi u sedam zemalja. Franšiza je malo fleksibilnija i svi smo kao porodica. Takav odnos smo izgradili – objašnjava Marjanović.
On kaže da je osnovna prednost franšize Putovanja za dvoje to što postoji mogućnost preuzimanja sadržaja od drugih primalaca franšize ili samog davaoca. Arhiva svih tekstova se čuva u Zagrebu, ali je dostupna svima. U tom smislu, troškovi su niži. – Trenutno, preduzeće zapošljava sedmoro ljudi. Da samostalno pravimo celokupan sadržaj časopisa, redakcija bi sigurno morala da bude veća, a time i troškovi – objašnjava Marjanović.
U potpunosti im je prepušteno osmišljavanje časopisa, ali, prema njegovim rečima, oko 40 odsto sadržaja prave sami, dok ostatak preuzimaju.
Ono što je zajedničko i jednoj i drugoj franšizi jeste dvosmerna komunikacija. Tako, u hodu sa svojim primaocima i ostalim davaocima franšize razmenjuju iskustva i unapređuju sistem. – Čak i kod In Your Pocket franšize postoji sistem po kojem i primaoci mogu da učestvuju u donošenju važnih odluka, a sve da bi se unapredila usluga. Ako posmatram tu franšizu tokom prethodnih godina, sistem se nije menjao u smislu uslova, standarda, ali su se menjale tehničke stvari: aplikacije, uvedeno je korišćenje Facebook-a i slično – ističe on.
Na franšizne naknade se ne žali. – Ukoliko pogledamo proizvod koji dobijamo, a govorimo o časopisu Putovanja za dvoje, naknade nisu visoke. I u slučaju In Your Pocket franšize naknade prate cenovnu politiku marketinške ponude – kaže on.
Njegova kompanija izdaje i mape Beograda: Bg info Map i Bg info Night Map.
Marjanović bi rado uzeo još neku franšizu, ali, kako kaže, za sada imaju mnogo projekta, a malo vremena. Prioritet mu je da Bginfo Box preraste u franšizni sistem. Iako su vremena teška, ne razmišlja o tome, i dodaje da su im strane kompanije češći klijenti od domaćih. – U službi grada radimo 12 godina. Nikada se nismo žalili niti tražili neka sredstva. Od samog početka se, isključivo, izdržavamo od marketinga – naglašava Marjanović.
POGLEDAJTE ČLANKE

Poljska kompanija Sweet Gallery je do sada isključivo razvijala biznise u oblasti gastronomije. Sada ulazi u turistički sektor. Šta je „Mala kuća“ (Tiny House) i kako se na ovom formatu može zaraditi?
– Turistički sektor se oporavlja, samim tim raste i interesovanje za franšizu CityPal-a – kaže Željko Gobac, osnivač platforme CityPal putem koje se turistima predstavljaju najbolje lokalne preporuke
Direct Booker je svoj franšizni portfelj ove godine proširio sa dva nova tržišta – Severnom Makedonijom i Grčkom. Kakvi su planovi i očekivanja novih primalaca franšize?
Uprkos tome što je pandemija snažno pogodila sektor turizma, franšizni sistem Direct Booker je svoje poslovanje proširio na tržište Italije. Primalac franšize je stari znanac.
CityPal, veb-platforma i brošure preko kojih lokalni stanovnici turistima predstavljaju najbolje iz ponude svog mesta, dostupna je kroz franšizu. Za sada, CityPal posluje u Zagrebu i Puli.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.