Postoje nagoveštaji da bi Surfer mogao da „pređe granicu“ Hrvatske. Kreatori franšize su patentirali koncept ne samo za lokalno tržište, već za ceo Balkan i zemlje Evropske unije. Želja im je da Surfer vide u mnogim gradovima Evrope.
Petak
31.05.2013.
Iako je klima za širenje franšiza prilično nepovoljna, pojedini restorani brze hrane zabeležiće rast broja franšiznih poslovnica. Hrvatski Surfer je jedan od njih.
 

U trgovačkom centru Portanova na ulazu u Osijek prošle godine u aprilu je otvoren prvi restoran brze hrane pod brendom Surfer. Ideja je bila da se u tom restoranu razvijaju i testiraju svi novi proizvodi i akcije koje će se kasnije sprovoditi u franšiznim jedinicama. Sama kompanija ima sedište u Osijeku.

Mihael Šilac, marketing menadžer u kompaniji, kaže da je ideja o otvaranju restorana brze hrane postojala dugo. Vlasnici preduzeća su dugi niz godina bili u ugostiteljstvu ili su, preko nekih drugih delatnosti, bili povezani sa tim sektorom. Čak su, kaže Šilac, oko petnaestak godina radili u jednom poznatom franšiznom restoranu brze hrane.

Nakon nešto više od godinu dana poslovanja, svake nedelje im u proseku stiže po jedan upit za Surfer franšizu. U narednim mesecima u planu je otvaranje nekoliko restorana Surfer: 1. juna se otvaraju tri restorana u Novalji na Pagu, u Slavonskom Brodu Surfer će biti otvoren 1. jula, a u Đakovu mesec dana kasnije. Očekuje se otvaranje Surfera i u Splitu na samoj obali, dok se pregovori vode i za Trogir.

- Poslednji rezultati istraživanja tržišta pokazuju izuzetno lošu klimu za širenje franšizne mreže, što i pokazuje trend zatvaranja najvećih i najskupljih franšiza na našem području. Istraživanje koje smo mi uradili, međutim, pokazuje da to ne važi za franšizne restorane brze prehrane našeg tipa, što se u praksi pokazalo tačnim. Najveći problemi za širenje mreže, osim finansija, jeste needukovanost potencijalnih primalaca franšize i nerazumevanje koncepta franšiznog poslovanja, na čemu trenutno najviše radimo – objašnjava Šilac.

On kaže da sa potencijalnim primaocima prvo vode inicijalne razgovore. Ukoliko inicijalni razgovori „odu stepenicu više“, proverava se da li poslovni prostor odgovara. – Proverava se frekvencija, potencijal, sadržaj u okolini, konkurentnost okoline i slično. Ako primalac franšize nema objekat u vlasništvu ili najmu, preporučujemo mu najatraktivniju lokaciju za traženo područje koja mu garantuje najbolju frekvenciju interesne grupe – kaže Šilac.

Davalac franšize zatim izrađuje projekat sa jasno definisanim stavkama: opremom, vizuelnim identitetom, nameštajem, treningom ljudi. Davalac priprema i finansijski plan kako bi primalac franšize bio u potpunosti svestan iznosa i svakog detalja investicije, kao i koliko je vremena potrebno da se realizuje.

- Nakon toga, primaocu franšize detaljno objašnjavamo koncept i sve tačke ugovora o franšizi, odnosno, razjasnimo mu sva prava i obaveze iz ugovora, te ga podstičemo da zatraži pravni i knjigovodstveni savet u vezi sa stupanjem u Surfer franšizni način poslovanja. Ukoliko se obe strane saglase, sklapamo ugovor o franšizi – objašnjava proces Šilac.

Ugovor se potpisuje na pet godina. Ukoliko primalac franšize ne prekrši stavke u ugovoru za to vreme, nudi mu se novi ugovor na još pet godina.

Franšizna naknada je 10.000 evra plus porez na dodatu vrednost. Primalac izdvaja i 1.000 evra (plus PDV) na račun promocije i oglašavanja u vezi sa otvaranjem restorana, kao i royality fee, odnosno, procenat od bruto prometa na mesečnom nivou. Taj procenat zavisi od visine prometa. Takođe, izdvaja i određeni postotak za „kasu uzajamne pomoći svim primaocima franšize“ i u obavezi je da ugovori opštu polisu osiguranja za štete načinjene trećim osobama i osiguranje imovine.

Davalac franšize ima obavezu da vodi računa o vizuelnom identitetu kroz odeljenje razvoja i marketinga, ulaže u obrazovanje osoblja, nadzire otvaranje i pomaže tom prilikom. – Imamo obavezu da dajemo podatke i savete do kojih dođemo kroz istraživanja i merchandising. O marketingu i oglašavanju takođe mi vodimao računa. Razvijamo, naravno, posebne tehnike i recepture, dajemo uputstva za pripremanje hrane, kao i sva druga znanja koja razvijamo i smatramo da mogu da budu korisna za primaoca franšize. Najvažniji uslov koji primalac mora da ispoštuje je da kvalitet namirnica i usluge bude na najvišem nivou – kaže Šilac.

Ove godine je sigurno da će biti otvoreno šest restorana Surfer na vrlo dobrim lokacijama. Ne žure sa širenjem mreže jer ne žele da ugroze imidž. Zbog toga se svakom primaocu posvećuju s puno pažnje, jer im je u interesu dugoročna saradnja, kao i da primaoci budu zadovoljni. - Smatramo da jedino tako možemo da imamo stabilnost poslovanja u vremenu koje dolazi. Između ostalih, to je jedan od presudnih faktora zbog kojeg smo odlučili da odbijemo desetak potencijalnih interesenata – kaže Šilac.

Postoje, kako kaže, nagoveštaji da bi Surfer mogao da „pređe granicu“ Hrvatske. Koncept su, kako kaže, patentirali ne samo za lokalno tržište, već za ceo Balkan i zemlje Evropske unije. Želja kreatora ove franšize je da Surfer vide u mnogim gradovima Evrope. - Surfer franšiza ima izuzetno niske troškove pokretanja i kratko vreme otvaranja, kvalitetnu edukaciju, izvrsnu IT podršku, vrlo aktivan internet marketing, brz obrtaj, atraktivan izgled i sjajan "freshly prepared" ukus – objašnjava Šilac zašto je Surfer franšiza odlična prilika za preduzetnike.


Vesna Lapčić
saradnik