Na dobrom talasu

U trgovačkom centru Portanova na ulazu u Osijek prošle godine u aprilu je otvoren prvi restoran brze hrane pod brendom Surfer. Ideja je bila da se u tom restoranu razvijaju i testiraju svi novi proizvodi i akcije koje će se kasnije sprovoditi u franšiznim jedinicama. Sama kompanija ima sedište u Osijeku.
Mihael Šilac, marketing menadžer u kompaniji, kaže da je ideja o otvaranju restorana brze hrane postojala dugo. Vlasnici preduzeća su dugi niz godina bili u ugostiteljstvu ili su, preko nekih drugih delatnosti, bili povezani sa tim sektorom. Čak su, kaže Šilac, oko petnaestak godina radili u jednom poznatom franšiznom restoranu brze hrane.
Nakon nešto više od godinu dana poslovanja, svake nedelje im u proseku stiže po jedan upit za Surfer franšizu. U narednim mesecima u planu je otvaranje nekoliko restorana Surfer: 1. juna se otvaraju tri restorana u Novalji na Pagu, u Slavonskom Brodu Surfer će biti otvoren 1. jula, a u Đakovu mesec dana kasnije. Očekuje se otvaranje Surfera i u Splitu na samoj obali, dok se pregovori vode i za Trogir.
- Poslednji rezultati istraživanja tržišta pokazuju izuzetno lošu klimu za širenje franšizne mreže, što i pokazuje trend zatvaranja najvećih i najskupljih franšiza na našem području. Istraživanje koje smo mi uradili, međutim, pokazuje da to ne važi za franšizne restorane brze prehrane našeg tipa, što se u praksi pokazalo tačnim. Najveći problemi za širenje mreže, osim finansija, jeste needukovanost potencijalnih primalaca franšize i nerazumevanje koncepta franšiznog poslovanja, na čemu trenutno najviše radimo – objašnjava Šilac.
On kaže da sa potencijalnim primaocima prvo vode inicijalne razgovore. Ukoliko inicijalni razgovori „odu stepenicu više“, proverava se da li poslovni prostor odgovara. – Proverava se frekvencija, potencijal, sadržaj u okolini, konkurentnost okoline i slično. Ako primalac franšize nema objekat u vlasništvu ili najmu, preporučujemo mu najatraktivniju lokaciju za traženo područje koja mu garantuje najbolju frekvenciju interesne grupe – kaže Šilac.
Davalac franšize zatim izrađuje projekat sa jasno definisanim stavkama: opremom, vizuelnim identitetom, nameštajem, treningom ljudi. Davalac priprema i finansijski plan kako bi primalac franšize bio u potpunosti svestan iznosa i svakog detalja investicije, kao i koliko je vremena potrebno da se realizuje.
- Nakon toga, primaocu franšize detaljno objašnjavamo koncept i sve tačke ugovora o franšizi, odnosno, razjasnimo mu sva prava i obaveze iz ugovora, te ga podstičemo da zatraži pravni i knjigovodstveni savet u vezi sa stupanjem u Surfer franšizni način poslovanja. Ukoliko se obe strane saglase, sklapamo ugovor o franšizi – objašnjava proces Šilac.
Ugovor se potpisuje na pet godina. Ukoliko primalac franšize ne prekrši stavke u ugovoru za to vreme, nudi mu se novi ugovor na još pet godina.
Franšizna naknada je 10.000 evra plus porez na dodatu vrednost. Primalac izdvaja i 1.000 evra (plus PDV) na račun promocije i oglašavanja u vezi sa otvaranjem restorana, kao i royality fee, odnosno, procenat od bruto prometa na mesečnom nivou. Taj procenat zavisi od visine prometa. Takođe, izdvaja i određeni postotak za „kasu uzajamne pomoći svim primaocima franšize“ i u obavezi je da ugovori opštu polisu osiguranja za štete načinjene trećim osobama i osiguranje imovine.
Davalac franšize ima obavezu da vodi računa o vizuelnom identitetu kroz odeljenje razvoja i marketinga, ulaže u obrazovanje osoblja, nadzire otvaranje i pomaže tom prilikom. – Imamo obavezu da dajemo podatke i savete do kojih dođemo kroz istraživanja i merchandising. O marketingu i oglašavanju takođe mi vodimao računa. Razvijamo, naravno, posebne tehnike i recepture, dajemo uputstva za pripremanje hrane, kao i sva druga znanja koja razvijamo i smatramo da mogu da budu korisna za primaoca franšize. Najvažniji uslov koji primalac mora da ispoštuje je da kvalitet namirnica i usluge bude na najvišem nivou – kaže Šilac.
Ove godine je sigurno da će biti otvoreno šest restorana Surfer na vrlo dobrim lokacijama. Ne žure sa širenjem mreže jer ne žele da ugroze imidž. Zbog toga se svakom primaocu posvećuju s puno pažnje, jer im je u interesu dugoročna saradnja, kao i da primaoci budu zadovoljni. - Smatramo da jedino tako možemo da imamo stabilnost poslovanja u vremenu koje dolazi. Između ostalih, to je jedan od presudnih faktora zbog kojeg smo odlučili da odbijemo desetak potencijalnih interesenata – kaže Šilac.
Postoje, kako kaže, nagoveštaji da bi Surfer mogao da „pređe granicu“ Hrvatske. Koncept su, kako kaže, patentirali ne samo za lokalno tržište, već za ceo Balkan i zemlje Evropske unije. Želja kreatora ove franšize je da Surfer vide u mnogim gradovima Evrope. - Surfer franšiza ima izuzetno niske troškove pokretanja i kratko vreme otvaranja, kvalitetnu edukaciju, izvrsnu IT podršku, vrlo aktivan internet marketing, brz obrtaj, atraktivan izgled i sjajan "freshly prepared" ukus – objašnjava Šilac zašto je Surfer franšiza odlična prilika za preduzetnike.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Šesta regionalna konferencija "Rizici novog doba i održivost: let u nepoznato" biće održana 5. juna 2025.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Šta je potrebno za pokretanje Mini Pani franšize, po čemu se izdvajaju od sličnih koncepata i šta očekuju od predstojećeg Sajma franšiza u Opatiji, govori Kornelia Šild-Ferenc
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...