Veoma smo fleksibilni po pitanju franšiznih naknada i drugih uslova za primaoce franšize. Više smo zainteresovani da pronađemo prave partnere nego da se držimo rigidnih uslova.
Alex Scicluna
Četvrtak
27.06.2013.
Sa najmanjeg ostrva malteškog arhipelaga Cafe Jubilee krenuo je u osvajanje ostalih tržišta - kroz franšizu. Voleli bi da nađu primaoce i na Balkanu.
 

Cafe Jubilee je miks francuskog kafea, italijanske tratorije i engleske pivnice. Cafe Jubilee je „holistički brend“ koji se sa svojim posetiocima povezuje preko pet čula. Cilj je da proizvede potpuni ugođaj, odnosno, da posetilac potpuno „utone“ u atmosferu kafea. Kako kaže Alex Scicluna, generalni direktor Jubilee Group of Companies, važno je istaći da ovaj kafić nije klasičan coffee shop već nešto potpuno drugačije. – Koncept, u stvari, predstavlja mediteranski način života koji pokušavamo da izvezemo u druge zemlje – kaže Scicluna. Pored toga, povraćaj uloženog novca po kvadratnom metru je bolji nego kod klasičnih lokala, jer radi u svako doba dana, nudeći dobru kombinaciju pića i hrane.

Za širenje putem franšizinga odlučili su se kada su već uspostavili mali lanac kafea na Malti. Tada su, kako kaže Scicluna, osetili da je tržište već zasićeno. To ih je navelo da razviju internacionalni franšizni koncept, što su i uradili uz pomoć jedne britanske konsultantske kompanije.

Trenutno na Malti posluju tri Cafe Jubilee-a, dok je jedan otvoren i u Mađarskoj. Lokal u Mađarskoj su otvorili da bi dokazali da koncept može da funkcioniše i van matičnog tržišta. Shvatili su da je to, jednostavno, bio dobar odgovor na već postojeći zahtev tržišta. Posle toga prirodno se rodila ideja o širenju kroz franšizu.

Franšizne partnere traže, pre svega, u istočnoevropskim zemljama, pošto veruju da na ova tržišta mogu da donesu nešto novo. Od zemalja Balkana primaoce bi voleli da pronađu u Srbiji, Hrvatskoj, Makedoniji, Crnoj Gori i Albaniji. – Tek smo počeli da promovišemo naš brend, ali se pokazalo da je to težak zadatak zbog finansijske krize poslednjih godina. Inicijalna investicija u ovakav vid biznisa je prilično visoka, tako da mnogi investitori nisu spremni da rizikuju i ulažu tako veliki kapital – kaže Scicluna.

Na njihovom zvaničnom sajtu se može pronaći podatak da se investicija za ovu franšizu kreće od 150.000 do 300.000 evra. U taj iznos uključeni su ulazna naknada, potpuno opremanje lokala, početni kapital neophodan za poslovanje, obuka... Ugovor se potpisuje na sedam godina, ali postoji i mogućnost da se automatski obnovi na narednih pet godina.

Budući da su mala kompanija, veoma su fleksibilni po pitanju franšiznih naknada i drugih uslova za primaoce franšize. Više su, kako kaže Scicluna, zainteresovani da pronađu prave partnere nego da se drže rigidnih uslova. - Čak su i franšizne naknade stvar dogovora. Budući da želimo da uđemo na nova tržišta, franšizne naknade će biti veoma atraktivne za prve zainteresovane primaoce franšiza – objašnjava on.

Zbog toga što dolaze iz male zemlje, Scicluna kaže da je važno da širenje biznisa bude veoma pažljivo i sistematično ne bi li se na tom putu izbegle moguće „zamke“. Pored toga, kako ističe, statistički je dokazano da je franšizing jedan od najsigurnijih načina da biznis „preživi“, jer spaja operativnu stručnost davaoca franšize i lokalno znanje primaoca franšize.

Kompanija trenutno konsoliduje poslovanje na matičnom tržištu i tokom ove godine će nastaviti da traga za pravim partnerima u inostranstvu.

Jubilee Group of Companies je osnovan 1995. godine na Gozou, najmanjem ostrvu malteškog arhipelaga, kao što smo već pomenuli. Tokom godina postali su lideri u sektoru hrane i pića. Pre tri godine, vlada Malte ih je izabrala da predstavljaju zemlju na sajmu u Šangaju.


Vesna Lapčić
saradnik