Veliki napor ulažemo da probudimo svest kod primalaca da su oni i njihovi zaposleni zadnja karika u franšiznom lancu. U njihovom prodajnom objektu se finalizuje proizvod, peče na licu mesta, oni su lice Mini Panija, jer potrošač sa njima dolazi u direktan kontakt. Kod njih se završava proces proizvodnje i od njih kreće ispunjavanje zahteva tržišta i podsticanje potražnje.
Kornelia Šild-Ferenc
Ponedeljak
29.07.2013.
Širenje franšizne mreže, noviteti u poslovanju, problemi i očekivanja primalaca, neke su od tema o kojima razgovaramo sa Korneliom Šild-Ferenc.
 

Mini Pani je samo od početka ove godine svoju prodajnu mrežu proširio za 50 novih franšiza. Kompanija je započela poslovanje i na novom tržištu – Mađarskoj – a za sledeću godinu sprema se za nove poslovne poduhvate i nova tržišta. Svoju ponudu stalno proširuju kako bi svojim primaocima franšize olakšali poslovanje u kriznim vremenima. Sa Korneliom Šild-Ferenc, rukovodiocem direkcije za prodaju i marketing kompanije Mini Pani, razgovaramo o razvoju franšizne mreže, navikama potrošača, problemima sa kojima se susreću primaoci, ali i o budućim planovima.

Kako biste ocenili dosadašnje poslovanje Mini Panija budući da su se promene i rebrendiranje unutar same kompanije odigrale u prilično teškim uslovima ekonomske krize?

Postoje i dobre stvari u krizi – izloženi su joj i drugi, pa se tako vrši prirodna selekcija, samo najjači opstaju. Zato nije loše biti među jačima, među onima koji su spremni i imaju mogućnost na veće zaokrete i promene. U našoj kompaniji neophodnost promene se osećala na svim nivoima. Sa novim brendom došle su i nove mogućnosti, i to u svim segmentima poslovanja, i kada je u pitanju razvoj i kvalitet proizvoda, širenje franšizne mreže na neograničen broj tržišta, i u samom marketinškom pristupu i komunikaciji sa potrošačima. Shvatili smo da je naša obaveza da održimo celinu, da se još više integrišemo. A to znači kontaktirati sa dobavljačima, primaocima i potrošačima, održavati zajedništvo sa njima, pojasniti im situaciju. U ovim situacijama, iskreni odnosi, iskreni odgovori i poverenje prave posao. Nama je to uspelo.

Na šta vam se primaoci najčešće žale? Šta ih najviše muči u poslovanju? I kako im pomažete da prevaziđu probleme?

Prilagođavajući se otežanim tržišnim uslovima, dozvolili smo primaocima da našu franšizu kombinuju sa drugim oblikom - distribucijom dela asortimana koji mi još nemamo u ponudi, s tim da ne izgube svoj primarni identitet. Ogroman rad ulažemo u to da ovo bude samo kratkotrajno, privremeno rešenje, i većinu tog dodatnog asortimana obezbedimo mi sami, da bi potrošač u Mini Pani prodavnici mogao da nađe sve ono što je do sada kupovao na 3-4 različita prodajna mesta. Na pravom smo putu, pošto već sada, pored standardne ponude, imamo mini burek u tri ukusa, mini kroasane... Snabdevamo primaoce i pomfritom, a od jeseni ćemo u ponudi imati i pizza parče, kao i prazne pekarske proizvode - a to znači da potrošač neće imati potrebu da odlazi do burekdžijske radnje, do fast-fooda, do pekare, jer bilo šta da zaželi, moći će da pronađe u Mini Pani prodavnici.

Od septembra uvodimo sasvim novi tip ambalaže koja je osmišljena tako da se određeni proizvodi mogu konzumirati sa željenim topping-om, a i dalje jesti u hodu.

Koliko je Mini Pani franšiza otvoreno od početka ove godine? I koliko franšiza imate sad?

Možemo da se pohvalimo da smo ove godine otvorili 50 novih franšiznih jedinica, tako da sada našu franšiznu mrežu čini više od 400 prodajnih mesta. I ova brojka pokazuje da je naša franšiza vrlo savremena i "dostupna", jer se radi o finansijski jako povoljnoj franšizi, pošto se sa minimalnim ulaganjem pokreće mini biznis i to u veoma kratkom vremenskom roku.

Kada poredite tržišta na kojima poslujete, koliko se navike potrošača razlikuju? Postoje li, recimo, razlike u tome šta vole potrošači u Crnoj Gori, šta u Bosni, a šta u Srbiji, odnosno, Makedoniji i Mađarskoj?

Iako se efekti ekonomske krize uveliko osećaju u zemljama regiona, stare potrošačke navike se ne menjaju, jedino potrošači manje troše za svoje zadovoljstvo. Proizvodi Mini Panija su, s obzirom na povoljnije cene u odnosu na druge kanale, najpristupačniji način ishrane van kuće i radnog mesta. To su potrošači primetili svuda, bilo u Crnoj Gori, Bosni, Makedoniji ili Srbiji. Na tržištima ovog regiona bitnih razlika u potrošačkim navikama nema. Potrošači preferiraju slana peciva. Od ukupne potrošnje naših proizvoda, 70 odsto čine slana peciva. U Mađarskoj je, međutim, situacija sasvim drugačija. Slatki program je u ukupnoj ponudi prisutan sa 70 odsto, s obzirom da je potražnja za njim neuporedivo veća.

Na kom tržištu su primaoci franšiza najambicioziniji i najoptimističniji što se tiče poslovanja, a na kom se najviše oseća teret krize?

O tome možemo uopšteno govoriti. U zemljama gde smo prisutni, problem je nepoznavanje poslovnog modela kroz koji funkcioniše franšiza i načina na koji je treba iskoristiti. Primaoci su vrlo komotni, bilo da su postojeći ili potencijalni. Svi oni očekuju da sa ulaskom u franšizu rešavaju posao, da ne moraju, osim onog malog finansijskog uloga, uložiti dodatni trud da bi posao uspeo. Činjenica je da veći deo posla odradimo mi, kao davaoci franšize, ali veliki napor ulažemo da probudimo svest kod primalaca da su oni i njihovi zaposleni zadnja karika u franšiznom lancu. U njihovom prodajnom objektu se finalizuje proizvod, peče na licu mesta, oni su lice Mini Panija, jer potrošač sa njima dolazi u direktan kontakt. Kod njih se završava proces proizvodnje i od njih kreće ispunjavanje zahteva tržišta i podsticanje potražnje.

Početkom godine započeli ste poslovanje u Mađarskoj. Kako protiču prvi meseci poslovanja?

U Mađarskoj postoje druge franšize slične našoj, pa smo, baš zbog tog razloga, nastupili sa sasvim drugačijim konceptom, tj. nismo prisutni u formi kao na matičnom tržištu. U Mađarskoj postoji master primalac Mini Pani franšize sa kojim smo zajedno stvorili franšiznu ponudu koja je prilagođena ugostiteljskim objektima, kojima je, zbog zakonskih restrikcija, uskraćen jedan deo dosadašnjeg izvora profita. Recimo, ukinuto im je pravo na prodaju cigareta i zabranjeno je držanje aparata za igre na sreću. Ugostitelji su otvoreni za bilo koju drugu dodatnu soluciju, a naročito je rado prihvataju kada je ona vrlo laka za implementaciju u njihov već postojeći profil. Mini Pani je, praktično, prisutan kao corner franšiza u tim ugostiteljskim objektima.

Naša ponuda, pravljena isključivo za pomenuti sektor, ima pozitivan odjek. Na taj način, zadovoljili smo, a samim tim i osvojili, sasvim novi segment tržišta i potrošača.

Da li ima izgleda da ove godine uđete na još neko novo tržište?

Ova godina je već odrađena što se tiče novih tržišta. Naravno, ne isključujemo neki novi projekat, naprotiv, on i postoji, ali je planiran za sledeću godinu. Trenutno se fokusiramo na poboljšanje postojeće mreže, jačanje lojalnosti potrošača i pridobijanje novih kupaca.