Šta je sa McDonald’s-om u Grčkoj?

Pad kupovne moći, ali i pojava snažnih lokalnih lanaca restorana koji nude sličan meni po mnogo povoljnijim cenama, uticali su na zatvaranje velikog broja McDonald’s-ovih restorana u Grčkoj.
Petak
02.08.2013.
Posledice krize u Grčkoj oseća čak i veliki McDonald’s – zatvaranjem restorana u Solunu franšizna mreža smanjena na samo dve jedinice. Iz kompanije najavljuju novu strategiju za Grčku.
 

Da kriza na lokalnom tržištu može da uzdrma i velike kompanije koje decenijama unazad uspešno posluju, potvrđuje i slučaj McDonald's-a u Grčkoj. Nedavnim zatvaranjem restorana u Solunu, koji je, inače, otvoren još davne 1994. godine, franšizna mreža američkog giganta "spala je" na samo dva restorana -- oba su u Atini. Američki lanac je, međutim, i dalje u igri, budući da u svom vlasništvu ima još 18 restorana u Grčkoj. 

Na drastičan potez zatvaranja franšiznih restorana McDonald's je bio primoran zbog promena u okolnostima poslovanja, koje poslednjih godina utiču i na preoblikovanje ugostiteljskog tržišta u Grčkoj uopšte -- pad kupovne moći, drastične mere štednje koje menjaju i navike potrošača... Ne može se, međutim, izbeći utisak da je najveća pretnja, ipak, snažan razvoj lokalnih lanaca restorana koji nude sličan meni -- po mnogo povoljnijim cenama.

Tako, na primer, loše tržišne okolnosti kao da ne utiču na lokalni franšizni fast-food lanac Goody's, koji već 35 godina širi svoju mrežu tzv. restorana brze usluge u Grčkoj, i dostigao je broj od više od 150 prodajnih mesta širom zemlje. Lanac se širi kroz franšizu, a posluje i van matičnog tržišta - ima više od 20 restorana na Kipru, Bugarskoj, Rumuniji i Mađarskoj. Planiraju da brend prošire na tržišta Albanije, Crne Gore, Kosova, Makedonije, Belorusije, Libije i Ujedinjenih Arapskih Emirata.

U McDonald's-u, čini se, uviđaju da su potrebne promene. Iz kompanije tvrde da nemaju nameru da se povuku iz Grčke, već da će menjati određene segmente poslovanja. Pre svega, kroz izbor novih lokacija za restorane, koji će omogućiti povoljnije uslove zakupa, a time i rentabilnije poslovanje primalaca. Time bi se McDonald's "vratio" u tokove aktuelnog trenda koji je zahvatio čitavu Evropu -- jačanje restorana i lanaca sa tzv. brzom uslugom. Jer, čini se, da kako kupovna moć evropskog stanovništva opada, tako se prilagođavaju i navike u obedovanju. Zanimljivo je da i u mediteranskim zemljama značajno raste broj poseta fast-food restoranima u odnosu na tradicionalne.