Polako do Vapiana

Saša Trišić
Prvi restoran pod imenom Vapiano otvoren je 2002. u Hamburgu u Nemačkoj. Dve godine kasnije, osnivači su odlučili da svoj koncept sveže pripremljenih obroka u ambijentu neformalnog obedovanja svetu ponude i kroz franšizu. Paste, antipasti, pizza i salate restorana Vapiano osvojili su tako i srca Beograđana i Sarajlija. Možda i zbog toga što u ovim restoranima gosti mogu da posmatraju samu pripremu naručenog obroka. I tako budu sigurni da im je servirana sveža, tek pripremljena hrana.
Testo za pizzu, sosevi i prelivi se spremaju u „samoj kući“. Vapiano nema centralizovani proizvodni pogon, već se sve, po unapred osmišljenoj recepturi, pojedinačno pravi u svakom od Vapiano restorana, koji se danas mogu naći u 26 zemalja širom sveta.
Vapiano je u Beograd i Sarajevo doveo Saša Trišić, koji je, zapravo, vlasnik master development franšize za sva tržišta bivše SFRJ. S konceptom restorana susreo se 2006. godine u Beču. Kako sam kaže, bio je fasciniran onim što je video i doživeo.
– Vapiano je savršena kombinacija perfektnog enterijera, mediteranske kuhinje i načina pripreme hrane. Restoran nudi svežu i zdravu hranu, na način prilagođen današnjem stilu i ritmu života, podjednako vodeći računa o poslovnim ljudima, ali i o gostima koji ne žure – objašnjava Trišić.
Pre nego što je zavoleo Vapiano, Saša Trišić je, naime, najduži period svoje poslovne karijere proveo u McDonald’s-u. Kako kaže, sticao je iskustvo na svim pozicijama - od radnika na grilu do generalnog direktora. - Imao sam sreće da budem deo tima koji je otvarao prve restorane na tržištima jugoistočne Evrope, i na taj način sam stekao veliko iskustvo, kako u restoranskom biznisu, tako i u poslovanju sa nekretninama. Svakako da mi je to pomoglo u ovoj vrsti posla, naročito u uslovima koji su bili opterećeni globalnom ekonomskom krizom – kaže Trišić.
Sada, kao vlasnik franšize, ima priliku da razvija poznati brend u oblasti koju dobro poznaje. Vapiano, međutim, naglašava Trišić, nema tempo širenja kao klasični restorani iz lanca brze hrane - na primer, McDonald's. Najviše zbog toga što su uslovi za pokretanje Vapiano franšize vrlo zahtevni - i po pitanju veličine prostora i po pitanju investicija. Za otvaranje restorana treba izdvojiti više finansijskih sredstava u odnosu na ostale restorane brze hrane tako da je, kako kaže Trišić, broj Vapiano restorana ograničen.
- Imajući u vidu da je teritorija bivše SFRJ ekonomski relativno nerazvijeno tržište, ne razmišljam o davanju pojedinačnih franšiza, već pre o lokalnim partnerima, i to za tržišta van teritorije Srbije – kaže Trišić.
U Srbiji postoje dva Vapiano restorana. Prvi je otvoren 2009. u tržnom centru Ušće, a drugi u prostorijama nekadašnjeg restorana Ruski car u centru Beograda. Trišić je takođe i vlasnik Vapiano restorana u Sarajevu. U skorijoj budućnosti, kaže da imaju u planu da otvore još nekoliko restorana - u Beogradu, Nišu i Novom Sadu.
Pod brendom Vapiano u svetu posluje više od 130 restorana. Samo u poslednjih nekoliko meseci otvoreni su restorani u Hanoveru, Varšavi, Frajburgu, dok je Beč, recimo, dobio sedmi Vapiano restoran.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...