Gde na kafu?

Kafa ili na arapskom "kaweh" (jačina ili snaga) je kao vino jer nosi ukus mesta. O njoj se može reći mnogo toga ukoliko se zna odakle dolazi zrno. Veruje se da daje energiju i povećava budnost zbog čega je mnogi i piju, posebno ujutru.
Moglo bi se reći da građani Srbije često konzumiraju kafu. Gotovo 70 odsto građana pije i nekoliko šoljica kafe dnevno, pokazalo je poslednje dostupno istraživanje Nescafe Dolce Gusto, doduše, staro dve godine. Više od polovine ispitanika u tom istraživanju dan započinje kafom, a dve trećine stanovništva pije popodnevnu kafu iz čistog uživanja. U Srbiji se u proseku piju dve i po šoljice kafe dnevno.
Naizgled odlična statistika da privuče velike lance kafeterija kao što je Starbucks. Međutim, osim britanskog Costa Coffee i austrijskog Coffeeshop Company zvučnijih imena nema na domaćem tržištu.
Costa Coffee je u Srbiju stigao 2007. preko kompanije Delta sport. Partneri su potpisali franšizni ugovor na 15 godina. Delta sport je tako postao primalac franšize za tržišta zapadnog Balkana – Srbije, Crne Gore, BiH, Hrvatske, Makedonije, Slovenije i Albanije. U Srbiji trenutno posluje 19 kafeterija pod ovim brendom, od kojih je 15 u Beogradu, a ostale se nalaze u Novom Sadu, Inđiji, Kragujevcu i na Kopaoniku.
Costa Coffee je jedan od vodećih svetskih lanaca koji neguje coffee shop koncept. Ponuda je šarolika i obuhvata širok asortiman napitaka od kafe, ali uključuje i ponudu sendviča, kolača i peciva. Kafeterija je članica Whitbread grupacije, jedne od najvećih ugostiteljskih grupacija u Velikoj Britaniji, koja u svom sastavu ima i Beefeater – lanac restorana, Brewers Fayre – lanac pabova i Premier Travel Inn – lanac hotela.
Costa Coffee su u Londonu otvorili braća Italijani Serđo i Bruno Kosta 1971. godine. Njihov mali porodični posao kupila je Whitbread grupacija 1995. godine i proširila ga širom sveta, između ostalog i kroz franšizu, ali i dalje zadržala pravo italijansko nasleđe. Na matičnom tržištu u Velikoj Britaniji ima blizu 1.600 kafeterija. Kroz ovaj lanac se u toj zemlji dnevno proda milion kafa. O snazi brenda govori i poslovanje na jednom od najvećih tržišta koje još uvek nije do kraja otvoreno za strane kompanije – Kini. Tamo je otvoreno nešto više od 250 kafeterija pod brendom Costa Coffee, a ambiciozan plan, objavljen početkom godine, podrazumeva otvaranje 500 kafea do 2016. godine.
Tek posle pet godina, u decembru 2012. u Srbiju stiže drugi veliki lanac - Caffeeshop Company, takođe, kao franšiza. Radi se o porodičnom preduzeću iz Beča, delu Scharf grupe. Do sada je kompanija započela poslovanje u 23 zemlje, i to koristeći franšizni koncept poslovanja. Sva kafa, koja se, prema tvrdnjama vlasnika, pravi isključivo od arabika zrna, prži se u Austriji. Za sada samo Beograđani mogu da uživaju u kafi ovog lanca, ali zainteresovani preduzetnici iz bilo kog dela zemlje mogu da postanu i primaoci franšize ovog brenda.
Prema podacima sa zvaničnog sajta za srpsko tržište, u ponudi su tri modela franšize, a zavise od vrste prodajnog prostora. Prvi koncept - „lounge“ - podrazumeva otvaranje kafeterije na površini od 120 do 200 kvadrata, što je i najzastupljeniji koncept u lancu ovih kafeterija. Ovaj koncept podrazumeva postojanje konobarske usluge, dok druga varijanta – „klasični“ - zapravo je samouslužna kafeterija veličine od 40 do 100 kvadrata. Treća varijanta za pokretanje franšize je „prodavnica u prodavnici“, veličine 20 do 30 kvadrata, a fokus je na „kafi za poneti“.
Foto: Cafe&Factory
U periodu od dolaska kafeterije Costa Coffee do Coffeeshop Company, u Srbiji je otvoren i jedan regionalni lanac – San Francisco Coffee House. Kafić inspirisan istoimenim američkim gradom, a koji zapravo dolazi iz Hrvatske, otvoren je u junu 2011. Primalac master franšize je kompanija Petema u vlasništvu Željka Radenkovića. Dok u Hrvatskoj posluju dva lokala, u Srbiji postoji samo jedan, i to u Beogradu.
Godine 2007. u Srbiji je otvorena i kafeterija Cafe&Factory, belgijsko-švajcarsko-srpska kompanija. Danas, dva lokala posluju pod tim brendom. Za razliku od klasičnih kafeterija, u lokalima Cafe&Factory se mogu probati i jela italijnske kuhinje. Takav koncept nije neuobičajen, budući da većina lanaca nudi obroke ili poslastice koje „dobro idu“ uz crni napitak. Recimo, jedan od najvećih franšiznih lanaca Dunkin' Donuts iz SAD-a poznat je ne samo po prodaji kafe, već i po krofnama.
U Srbiji, možemo reći, uslovno postoji još jedan svetski poznati lanac kafeterija, ali se on ne razvija samostalno, već je sastavni deo jednog od najpoznatijih fast-food lanaca na svetu – McDonald's-a. Naime, McDonald's je 2001. u Americi, a 2008. u Srbiji, u svoje restorane uveo i koncept odvojene kafeterije, koja je, jednostavno, poznata kao McCafé.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...