Kako se osvaja Evropa

Andrija Čolak, suvlasnik kompanije Surf’n’Fries
Ako je suditi po širenju prodajne mreže, za Surf’n’Fries bi se moglo reći da iza sebe ostavlja veoma uspešnu godinu. Prvo su osnovali joint venture kompaniju u Turskoj i otvorili lokale za prodaju svojih specijaliteta od krompirića u Istanbulu. Zatim je pokrenuta franšizna jedinica u Beču, a nedavno su potpisali master ugovore za tržište Rumunije i Mađarske. Čini se da ovaj izvorno hrvatski fast-food koncept lagano, ali sigurno osvaja Evropu. Andrija Čolak, suvlasnik kompanije Surf’n’Fries, govori o novim idejama i planovima koje razvija sa svojim poslovnim partnerom Denisom Polićem, projektima koji će uskoro biti ostvareni, ali i birokratiji koja ometa preduzetništvo.
Ova godina je na izmaku. Već ste dobili epitet „kraljeva krompirića“. Kako biste ocenili poslovnu godinu koja je ostala za vama?
Da, redovno dobijamo nadimke kao što su krompirić, krompirko i slično! (Smeh.)
Protekla godina je bila izuzetno izazovna za nas. Napravili smo veliki korak ulaskom na tursko tržište sa tri objekta, povećali smo broj mobilnih jedinica na Jadranu, te smo ušli na austrijsko tržište sa mobilnom jedinicom u Beču. S druge strane, nije nam ni bilo lako. Teška ekonomska situacija u Hrvatskoj uticala je i na tržište restorana s brzom uslugom (QRS), što se odrazilo u ogromnom padu prihoda. Takođe, zbog nedavnih nereda u Turskoj, dodatno je zakomplikovana operacija širenja mreže u toj zemlji. Međutim, uspevamo da se nosimo sa svim izazovima i trudimo se da idemo napred.
Ova godina je, moglo bi se reći, bila revolucionarna za Surf'n'Fries i zbog uvođenja nove tehnologije pravljenja pomfrita. O kakvoj tehnologiji je, zapravo, reč?
Reč je o Surf'n'Fries-AirFryer tehnologiji koju već skoro godinu dana razvijamo sa jednom švedskom kompanijom. Sigurni smo da ova tehnologija može da napravi ogroman preokret, ako ne i revoluciju u QRS industriji. Naime, uspeli smo da napravimo uređaj koji pravi pomfrit bez - doslovno - i jedne kapi ulja! Napominjem, budući da nijedan lanac na svetu trenutno nema ovu tehnologiju, stvorili smo ogromnu konkurentnu prednost, posebno za tržišta Amerike i drugih zapadnih tržišta. Pored toga, sa ovom tehnologijom možemo znatno da smanjimo direktan trošak koji odlazi na nabavku i na odlaganje upotrebljenog ulja, te smanjimo inicijalnu investiciju, pošto za ovaj uređaj nije potrebna ventilacija.
Iz bogatog iskustva koje ste, inače, sticali i u drugim poslovima, a sa današnje distance, šta je to što konceptu Surf'n'Fries omogućava uspešno poslovanje i širenje franšize, ne samo u Hrvatskoj nego i u drugim zemljama?
Surf'n'Fries-u pomaže to što ima jasan koncept i viziju - prodavati najbolji pomfrit na svetu. Takođe, vrlo snažan brending, originalnost po pitanju ambalaže i vrhunski kvalitet proizvoda. Sa internacionalnog aspekta, možemo reći da je ključno to što krompir i pomfrit vole, doslovno, svi ljudi na svetu, bez obzira na rasu, starost ili pol.
![]() |
Trenutno se zabavljamo jednim potpuno ludim konceptom, a to je dostava pomfrita na kućnu adresu - dronovima! Iako je to još uvek u ranoj razvojnoj fazi, jako nam je zanimljiva ideja da minijaturna bespilotna letilica navođena GPS-om dostavi pomfrit našem kupcu direktno na vrata. |
Prisutni ste u Turskoj, Austriji, "komšijskim" zemljama – Sloveniji, BiH. Zašto Vas nema u Srbiji?
Nažalost, u Srbiji još uvek nismo došli do pravog partnera koji bi nam ponudio adekvatne lokacije, budući da je lokacija ključna za uspeh Surf'n'Fries-a. Lično sam šest puta išao u Beograd, međutim, nijednom nismo našli lokaciju koja bi odgovarala našem konceptu. Imamo ogromnu želju da dovedemo Surf'n'Fries u Srbiji, jer smo sigurni da bi koncept u Srbiji imao zagarantovan uspeh.
Jednom ste istakli da je birokratija jedan od najvećih kočničara preduzetništva. Da li se nešto promenilo po tom pitanju ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju? Koliko Vam je poslovanje olakšano time što je Hrvatska deo EU?
Lično, prezirem birokratiju i smatram da je 80 odsto birokratije nepotrebno. Ulazak u EU nam je olakšao poslovanje, ali samo u tom smislu da sada možemo lakše da izvozimo proizvode u EU. Više nam nije potrebna hrpa dokumentacije za izvoz ili uvoz, već je sve mnogo jednostavnije i mnogo brže i jeftinije. To je zaista odlično i takve stvari treba podržati. Ostale efekte za sada nismo osetili.
Primećujemo da neprestano radite na unapređenju koncepta - od tehnologije do formata franšiznih jedinica. Kakvi su planovi po pitanju unapređenja u narednoj godini?
Trenutno se zabavljamo jednim potpuno ludim konceptom, a to je dostava pomfrita na kućnu adresu - dronovima! Iako je to još uvek u ranoj razvojnoj fazi, jako nam je zanimljiva ideja da minijaturna bespilotna letilica navođena GPS-om dostavi pomfrit našem kupcu direktno na vrata.
Pored toga, za tržište Austrije i Nemačke razvijamo koncept Surf'n'Fries Trailer-a, što bi bio nešto veći format mobilne prodajne jedinice, koja bi, kao i Surf'n'Fries Mobile, mogla da se premešta s jedne na drugu lokaciju.
Što se širenja franšizne mreže tiče, tome posvećujemo najveći deo vremena. Nedavno smo potpisali ugovor za master franšizu za Rumuniju, tako da će naši partneri lansirati Surf'n'Fries u Bukureštu u martu 2014. godine. Zaključili smo i master ugovor sa Mađarima, te razvijamo jedan koncept za Ukrajinu. U toj zemlji bi Surf'n'Fries trebalo da bude deo ponude na 150 benziskih pumpi. Našli smo partnera u SAD-u s kojim smo nedavno osnovali kompaniju i u toj zemlji. Na američkom tržištu planiramo da iskoristimo pomoć venture capital ili private equity fondova da započnemo poslovanje. Što se zalivskih zemalja na Bliskom istoku tiče, još smo u pregovorima.
Kakva je sudbina Vašeg drugog koncepta - Chill Frozen Yogurt?
Upravo planiramo uvođenje novih zimskih proizvoda. Naime, Chill ima problema, budući da se radi o sezonskom konceptu i tokom zimskih meseci radi bitno slabije nego leti. U Rijeci smo promenili lokaciju, te smo sada u partnerstvu sa riječkim Pikom, sa kojim delimo isti prostor. Piko u ponudi ima kolače i torte, a Chill - smrznute jogurte. Takođe, razmišljamo i o nekoj vrsti mobilnih Chill prodavnica.
POGLEDAJTE ČLANKE

Nagrada „Franšiza godine“ za 2021. pripala je franšiznom sistemu Surf'n'Fies, dok je Carwiz rent a car najbolja hrvatska izvozna franšiza.
Surf'n'Fries, poznat po pomfritu i originalnoj ambalaži, ulazi na jedno od najzahtevnijih tržišta – američko. Kako su tekle pripreme i kakve su realne mogućnosti za razvoj, otkriva Andrija Čolak
Lanac restorana Surf’n’Fries, poznat po pomfritu, neobičnim sosevima i origanalnoj ambalaži, konačno je stigao u Srbiju. Prvi restoran ovog franšiznog lanca otvoren je u Beogradu.
Franšizni lanac pomfrit barova Surf’n’Fries proširio je svoje poslovanje na brojne svetske destinacije, a uskoro stiže u još jednu zemlju ovog regiona. Osim toga, koncept se stalno inovira.
Surf'n'Fries, brend iz Rijeke poznat po prodaji pomfrita „za poneti“, otvorio je svoj prvi franšizni objekt u Australiji.
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...