Surf’n’Fries-u pomaže to što ima jasan koncept i viziju - prodavati najbolji pomfrit na svetu. Takođe, vrlo snažan brending, originalnost po pitanju ambalaže i vrhunski kvalitet proizvoda. Sa internacionalnog aspekta, možemo reći da je ključno to što krompir i pomfrit vole svi ljudi na svetu, bez obzira na rasu, starost ili pol.
Andrija Čolak, suvlasnik kompanije Surf’n’Fries
Ponedeljak
04.11.2013.
Kako ocenjuje ovu poslovnu godinu, u čemu je tajna revolucionarne tehnologije pripreme pomfrita i šta dalje planiraju, razgovaramo sa Andrijom Čolakom.
 

Ako je suditi po širenju prodajne mreže, za Surf’n’Fries bi se moglo reći da iza sebe ostavlja veoma uspešnu godinu. Prvo su osnovali joint venture kompaniju u Turskoj i otvorili lokale za prodaju svojih specijaliteta od krompirića u Istanbulu. Zatim je pokrenuta franšizna jedinica u Beču, a nedavno su potpisali master ugovore za tržište Rumunije i Mađarske. Čini se da ovaj izvorno hrvatski fast-food koncept lagano, ali sigurno osvaja Evropu. Andrija Čolak, suvlasnik kompanije Surf’n’Fries, govori o novim idejama i planovima koje razvija sa svojim poslovnim partnerom Denisom Polićem, projektima koji će uskoro biti ostvareni, ali i birokratiji koja ometa preduzetništvo.

Ova godina je na izmaku. Već ste dobili epitet „kraljeva krompirića“. Kako biste ocenili poslovnu godinu koja je ostala za vama?

Da, redovno dobijamo nadimke kao što su krompirić, krompirko i slično! (Smeh.)
Protekla godina je bila izuzetno izazovna za nas. Napravili smo veliki korak ulaskom na tursko tržište sa tri objekta, povećali smo broj mobilnih jedinica na Jadranu, te smo ušli na austrijsko tržište sa mobilnom jedinicom u Beču. S druge strane, nije nam ni bilo lako. Teška ekonomska situacija u Hrvatskoj uticala je i na tržište restorana s brzom uslugom (QRS), što se odrazilo u ogromnom padu prihoda. Takođe, zbog nedavnih nereda u Turskoj, dodatno je zakomplikovana operacija širenja mreže u toj zemlji. Međutim, uspevamo da se nosimo sa svim izazovima i trudimo se da idemo napred.

Ova godina je, moglo bi se reći, bila revolucionarna za Surf'n'Fries i zbog uvođenja nove tehnologije pravljenja pomfrita. O kakvoj tehnologiji je, zapravo, reč?

Reč je o Surf'n'Fries-AirFryer tehnologiji koju već skoro godinu dana razvijamo sa jednom švedskom kompanijom. Sigurni smo da ova tehnologija može da napravi ogroman preokret, ako ne i revoluciju u QRS industriji. Naime, uspeli smo da napravimo uređaj koji pravi pomfrit bez - doslovno - i jedne kapi ulja! Napominjem, budući da nijedan lanac na svetu trenutno nema ovu tehnologiju, stvorili smo ogromnu konkurentnu prednost, posebno za tržišta Amerike i drugih zapadnih tržišta. Pored toga, sa ovom tehnologijom možemo znatno da smanjimo direktan trošak koji odlazi na nabavku i na odlaganje upotrebljenog ulja, te smanjimo inicijalnu investiciju, pošto za ovaj uređaj nije potrebna ventilacija.

Iz bogatog iskustva koje ste, inače, sticali i u drugim poslovima, a sa današnje distance, šta je to što konceptu Surf'n'Fries omogućava uspešno poslovanje i širenje franšize, ne samo u Hrvatskoj nego i u drugim zemljama?

Surf'n'Fries-u pomaže to što ima jasan koncept i viziju - prodavati najbolji pomfrit na svetu. Takođe, vrlo snažan brending, originalnost po pitanju ambalaže i vrhunski kvalitet proizvoda. Sa internacionalnog aspekta, možemo reći da je ključno to što krompir i pomfrit vole, doslovno, svi ljudi na svetu, bez obzira na rasu, starost ili pol.

Trenutno se zabavljamo jednim potpuno ludim konceptom, a to je dostava pomfrita na kućnu adresu - dronovima! Iako je to još uvek u ranoj razvojnoj fazi, jako nam je zanimljiva ideja da minijaturna bespilotna letilica navođena GPS-om dostavi pomfrit našem kupcu direktno na vrata.

Prisutni ste u Turskoj, Austriji, "komšijskim" zemljama – Sloveniji, BiH. Zašto Vas nema u Srbiji?

Nažalost, u Srbiji još uvek nismo došli do pravog partnera koji bi nam ponudio adekvatne lokacije, budući da je lokacija ključna za uspeh Surf'n'Fries-a. Lično sam šest puta išao u Beograd, međutim, nijednom nismo našli lokaciju koja bi odgovarala našem konceptu. Imamo ogromnu želju da dovedemo Surf'n'Fries u Srbiji, jer smo sigurni da bi koncept u Srbiji imao zagarantovan uspeh.

Jednom ste istakli da je birokratija jedan od najvećih kočničara preduzetništva. Da li se nešto promenilo po tom pitanju ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju? Koliko Vam je poslovanje olakšano time što je Hrvatska deo EU?

Lično, prezirem birokratiju i smatram da je 80 odsto birokratije nepotrebno. Ulazak u EU nam je olakšao poslovanje, ali samo u tom smislu da sada možemo lakše da izvozimo proizvode u EU. Više nam nije potrebna hrpa dokumentacije za izvoz ili uvoz, već je sve mnogo jednostavnije i mnogo brže i jeftinije. To je zaista odlično i takve stvari treba podržati. Ostale efekte za sada nismo osetili.

Primećujemo da neprestano radite na unapređenju koncepta - od tehnologije do formata franšiznih jedinica. Kakvi su planovi po pitanju unapređenja u narednoj godini?

Trenutno se zabavljamo jednim potpuno ludim konceptom, a to je dostava pomfrita na kućnu adresu - dronovima! Iako je to još uvek u ranoj razvojnoj fazi, jako nam je zanimljiva ideja da minijaturna bespilotna letilica navođena GPS-om dostavi pomfrit našem kupcu direktno na vrata.

Pored toga, za tržište Austrije i Nemačke razvijamo koncept Surf'n'Fries Trailer-a, što bi bio nešto veći format mobilne prodajne jedinice, koja bi, kao i Surf'n'Fries Mobile, mogla da se premešta s jedne na drugu lokaciju.

Što se širenja franšizne mreže tiče, tome posvećujemo najveći deo vremena. Nedavno smo potpisali ugovor za master franšizu za Rumuniju, tako da će naši partneri lansirati Surf'n'Fries u Bukureštu u martu 2014. godine. Zaključili smo i master ugovor sa Mađarima, te razvijamo jedan koncept za Ukrajinu. U toj zemlji bi Surf'n'Fries trebalo da bude deo ponude na 150 benziskih pumpi. Našli smo partnera u SAD-u s kojim smo nedavno osnovali kompaniju i u toj zemlji. Na američkom tržištu planiramo da iskoristimo pomoć venture capital ili private equity fondova da započnemo poslovanje. Što se zalivskih zemalja na Bliskom istoku tiče, još smo u pregovorima.

Kakva je sudbina Vašeg drugog koncepta - Chill Frozen Yogurt?

Upravo planiramo uvođenje novih zimskih proizvoda. Naime, Chill ima problema, budući da se radi o sezonskom konceptu i tokom zimskih meseci radi bitno slabije nego leti. U Rijeci smo promenili lokaciju, te smo sada u partnerstvu sa riječkim Pikom, sa kojim delimo isti prostor. Piko u ponudi ima kolače i torte, a Chill - smrznute jogurte. Takođe, razmišljamo i o nekoj vrsti mobilnih Chill prodavnica.