Austrijska kafana Aida nedavno je otvorila i svoje prve franšizne poslovnice u Poljskoj i Saudijskoj Arabiji. U Hrvatskoj, nosioci master franšize planiraju da u naredne dve godine stvore lanac kafana pod ovim brendom. Zainteresovane primaoce pojedinačne franšize traže širom Hrvatske.
Na slici: Damir i Tino Sevlić, svečano otvaranje Aide u Zagrebu
Četvrtak
16.01.2014.
Franšiza poznate bečke poslastičarnice Aida otvorena je prošle godine u Zagrebu. Ove godine bi, putem pojedinačne franšize, trebalo da dospe i u druge gradove Hrvatske.
 

Porodica Prauzek je davne 1913. u Beču otvorila svoju prvu kafanu pod imenom Aida. Tokom godina, ova kafe-poslastičarnica je postala jedno od nezaobilaznih mesta za izlazak u Beču, a krajem juna prošle godine, dobila je i svoju prvu franšiznu podružnicu na stranom tržištu - u Hrvatskoj. Naime, braća Damir i Tino Sevlić, direktori kompanije Bečka Kavana, postali su nosioci master franšize kafane Aida za područje Hrvatske.

Sam koncept braća Sevlić su imali priliku da upoznaju iz prve ruke. - Obojica smo studirali u Beču, te smo mogli da vidimo šta to Beču znači Aida. Svideo nam se celi koncept, te smo odlučili preneti dašak Beča i u Zagreb - priča Damir Sevlić.

Međutim, kako kažu, odluku nisu doneli na prečac. To što potiču iz porodice koja dugi niz godina posluje u ugostiteljskoj branši, bila je samo početna prednost. - Imali smo potrebno iskustvo za ovaj posao. Međutim, projektom Aida smo se intenzivno bavili više od šest meseci. Želeli smo da proučimo sve prednosti i mogućnosti u ovoj branši. Na kraju, procijenili smo kako Zagrebu i Hrvatskoj nedostaje ovakva vrsta ponude, te smo rešili da ostvarimo svoje planove i želje - objašnjava Sevlić.

Koncept franšize, kako kaže, bio im je poznat i pre nego što su postali vlasnici master franšize. - No, naravno, svaka franšiza ima svoje specifičnosti, i s njima smo se upoznavali pokrećući ovaj posao. Sam koncept franšize je vrlo zanimljiv, jer dobijate uvid u dugogodišnje iskustvo renomiranih firmi. To poprilično olakšava posao, uzimajući u obzir da iza vas stoji već izgrađen brend i reputacija. Međutim, najbitnije je da adekvatno procenite potencijal tržišta na koje ulazite, ali i da odaberete lokaciju koja će najbolje dokazati taj potencijal - smatra Damir Sevlić.

Pre potpisivanja franšiznog ugovora prošli su kroz iscrpne pregovore sa davaocem franšize. - Bilo je važno da usaglasimo stavove i što bolje razumemo koncept poslovanja. Radili smo analizu tržišta i kapaciteta, napravili smo detaljan biznis plan i kalkulacije profitabilnosti, te plan razvoja same kompanije - objašnjava. - Međutim, jako bitan deo je bio i pronalazak adekvatne lokacije, budući da Aida zahteva premium lokacije za svoje objekte - naglašava Sevlić.

S druge strane, podelivši svoje stogodišnje iskustvo, davalac franšize je uveliko pomogao u pokretanju kompanije i poslovanja. - Takođe, dobili smo pomoć i pri odabiru opreme, definisanju stila uređenja, pa i odabira asortimana, pozicioniranja brenda, cena i marketing strategija za ovo tržište. Očekujemo da se dobar partnerski odnos razvija i u budućnosti - kaže Damir Sevlić.

Budući da su nosioci master franšize, braća Sevlić planiraju da u naredne dve godine razviju lanac kafana pod brendom Aida širom Hrvatske. Damir Sevlić potvrđuje da su do sada imali više zainteresovanih za single-unit franšizu, ali pošto su i sami bili u fazi uhodavanja prve poslovnice, nisu ulazili u konkretne pregovore. - Od ove godine, međutim, počinjemo sa konkretnim razgovorima kako bi se do početka sledeće sezone i realizovali - kaže Sevlić.

Zainteresovanim preduzetnicima u Hrvatskoj nude različite vrste partnerskih aranžmana. Primalac franšize može da se odluči za klasičnu podfranšiznu (single-unit) jedinicu, gde uzima franšizu za jednu ili više poslovnica, ali može i da bude partner u joint-venture projektu. - Ako zainteresovani kandidat, na primer, ima kvalitetan poslovni prostor, u njemu bi, kao deo zajedničkog projekta, mogla da se otvori poslovnica Aide - objašnjava Sevlić. Potencijalni primaoci franšize zauzvart mogu da očekuju punu podršku u pokretanju i razvijanju poslovanja - od odabira lokacije, uređenja, preko pozicioniranja cena, odabira asortimana i broja zaposlenih, pa do obuke zaposlenih u zagrebačkoj poslovnici.

Za ovu godinu, kako kažu, cilj je ostvaren: otvorili su prvu kafe-poslastičarnicu u samom centru Zagreba, radili su na stabilizaciji poslovanja i podizanju svesti o brendu. - Na kraju, uverili smo se da je Aida vrlo dobro prepoznata i prihvaćena u Zagrebu i raduje nas što nam se planovi ostvaruju u skladu sa očekivanjima. Vidimo i da su naši gosti zadovoljni kvalitetom i asortimanom proizvoda, uslugom, kao i ukupnim ambijentom i uređenjem prostora. A to nam je bio i ostaje primarni cilj - kaže Sevlić.