Razvojnu strategiju ne nameravamo da menjamo ni u budućnosti. Naprotiv, želimo da se i dalje širimo. U 2013. otvoreno je više od 40.000 restorana u 102 zemlje širom sveta. Po tom pitanju smo franšizni koncept bez premca. U Slovačkoj trenutno radi 10 Subway restorana, ali mogu reći da smo tek na početku razvoja na ovom tržištu.
Matej Varga
Sreda
19.02.2014.
Šta namerava najveći fast-food lanac na svetu u Slovačkoj, ko je idealni primalac Subway franšize i na kakvu podršku može da računa, reći će nam Matej Varga.
 

Prema broju restorana, Subway je najveći lanac brze usluge na svetu i svakako jedan od najrazvijenijih franšiznih sistema. Zahvaljujući ambicioznim planovima ekspanzije, Subway je samo u Evropi otvorio više od 4.200 restorana, a širenje mreže će biti jedan od glavnih ciljeva i ove godine. Kako je protekla 2013. godina u Slovačkoj, šta očekuju u tekućoj godini, ko je idealni primalac franšize i na kakvu podršku može da računa, novinarima našeg slovačkog portala Franchising.sk odgovarao je Matej Varga, zadužen za razvoj brenda u Slovačkoj.

Možete li nam reći kako je Subway poslovao prošle godine na slovačkom tržištu? Koliko je otvoreno novih restorana?

Godina koja je za nama protekla je opet u znaku ekonomske krize. Kupci su bili vrlo oprezni, mnogo više obazriviji kada su kupovina i ukupni troškovi u pitanju. Međutim, i pored toga, primetili smo da je klijentima u Slovačkoj pre svega važan kvalitet i da, generalno, zahtevaju mnogo viši standard nego potrošači u zapadnoj Evropi. Iako bi kvalitet proizvoda trebalo da utiče na promet više nego cena, ipak i cena igra važnu ulogu kad su klijenti odlučivali kome će pokloniti naklonost. A tokom krize, cena naročito dođe do izražaja. Mi smo, i pored toga, uspeli da održimo isti nivo posećenosti kao rekordne 2012. godine, što smatramo velikim uspehom. Prošle godine je, pak, otvoren jedan novi restoran u Bratislavi.

Kakvi su planovi širenja za ovu godinu? Postoje li mesta ili lokacije koje će biti više u fokusu?

Možemo reći da će 2014. biti godina snažnog razvoja za Subway u Slovačkoj. Trenutno, pripremamo otvaranje dva nova restorana, a za četiri restorana tražimo pogodne lokacije. A što se mesta tiče, klijenti u Slovačkoj su navikli da Subway bude na nekoj od tradicionalnih lokacija, kao što je centar grada ili tržni centar. U svetu, međutim, Subway je poznat i kao "ekspert" za netradicionalne lokacije. To uključuje mesta na kojima obično ne biste očekivali da bude otvoren klasičan restoran - recimo, benzinske pumpe, studenstski kampusi, bolnice, aerodromi, železničke stanice, a u Sjedinjenim Državama, čak i bolnice.

Kakvu vrstu podrške primalac Subway franšize može da očekuje od matične kompanije?

Ako ste zainteresovani da otvorite Subway restoran, ako ispunite sve zahteve i budete odabrani kao prava osoba za pokretanje franšize, onda možete da očekujete bezrezervnu pomoć - već od prvih koraka. Pomoći ćemo pri izboru lokacije, pregovorima sa vlasnicima prostora, dizajnu i opremanju restorana. Kompanija, takođe, za sve primaoce franšize organizuje dvonedeljnu intezivnu obuku u jednom od naših centara za obuke u svetu. Budući da informacija nikad ne može da bude dosta, primalac ima stalan pristup online forumima za podršku, jer podrška ne prestaje s otvaranjem restorana, naprotiv. Svaki restoran, međutim, redovno posećuje ovlašćeni konsultatant koji analizira i nadgleda stanje u restoranu, proverava da li se poštuju standardi koje je propisala matična kompanija. Na kraju, ali ne i najmanje važno, primaocima su na raspolaganju i zaposleni iz regionalnih sedišta širom sveta. Za Slovačku, recimo, regionalni centar je u Češkoj, u Pragu.

Ko je idealni primalac Subway franšize?

Idealni kandidat je osoba preduzetničkog duha, koja će biti predana razvoju brenda. Primalac bi trebalo da bude spreman i sam da radi u restoranu, naročito u početku. Godište kandidata nije presudno. Među postojećim primaocima franšize ima ljudi svih dobi - u dvadesetim, tridesetim, četrdesetim, pa i pedesetim. Prednost ovog koncepta je zaista u njegovoj jednostavnosti, budući da vam nikakvo prethodno znanje iz gastronomije nije potrebno. Međutim, iskustvo u ovoj oblasti je svakako prednost.

Posmatrajući konkurenciju na tržištu, po čemu se Subway izdvaja od ostalih?

To je sigurno - kvalitet proizvoda. I to nas značajno odvaja od konkurencije. Velike količine svežeg povrća, ponuda sendviča koji imaju procenat masti manji od 6 grama, sveže pečene zemičke - sve su to činjenice na koje smo ponosni! Razvojnu strategiju ne nameravamo da menjamo ni u budućnosti. Naprotiv, želimo da se i dalje širimo. U 2013. otvoreno je više od 40.000 restorana u 102 zemlje širom sveta. Po tom pitanju smo franšizni koncept bez premca. U Slovačkoj trenutno radi 10 Subway restorana, ali mogu reći da smo tek na početku razvoja na ovom tržištu.

Na osnovu intervjua sa našeg slovačkog portala Franchising.sk, priredila redakcija Franchising.rs.