Svet bombona u franšizi

Boris Pezelj
Na veselo dizajniranim štandovima firme Candy Universe, smeštenim u najvećim tržnim centrima u Srbiji, potrošači mogu da izaberu na desetine različitih gumenih bombona, dražeja i lizalica. Pick&mix sistem podrazumeva da za određenu cenu kupac sam bira svoju kombinaciju slatkiša. Bombone stižu iz Nemačke, Holandije, Belgije, Španije i proverenih domaćih proizvođača.
Malu porodičnu firmu Candy Universe osnovali su krajem 2012. Sanja i Boris Pezelj. Sanja se istim poslom već bavila u prethodnoj firmi, dok Boris razvijanju ove „slatke priče“ doprinosi svojim iskustvom i kontaktima iz sveta marketinga.
Mada posluju nešto više od godinu dana već su primećeni na tržištu i stižu im brojni upiti za saradnju. – Zahvaljujući informacijama od naših distributera, kao i upita koji su nam direktno stizali, odlučili smo se da ponudimo franšizu. Koncept razvijamo na dva „fronta“ – za domaće tržište i inostranstvo, pre svega Bosnu i Hercegovinu i Crnu Goru – kaže Boris Pezelj.
Za domaće tržište, Candy Universe nudi lokalima, kafićima, poslastičarnicama, igraonicama mogućnost implementacije franšiznog kornera. – Kreirali smo displej za devet različitih vrsta bombona koji se može implementirati u postojeće lokale. Jedan od uslova je da lokal bude na frekventnom mestu, jer je za pick&mix robu neophodno da se brzo prodaje. Iako bombone zadržavaju svežinu mnogo duže, pravi ugođaj i bogatstvo ukusa prilikom konzumacije se postiže ukoliko se u posudama zadržavaju svega par dana. Zbog toga zadržavamo pravo da procenimo da li bi određeni primalac zaista mogao da ostvari željeni promet. Analiza broja poseta je jako važna u našem poslu. Vrednost prosečne kupovine kreće se, recimo, od 100 do 300 dinara, dok se veće kupovine od nekoliko hiljada dinara dešavaju eventualno jednom u dve nedelje – objašnjava Pezelj.

Pažljivim odabirom primalaca profitabilnost je, prema njegovim rečima, garantovana. Ukoliko bi, kako kaže, pokušali da samostalno razviju posao u drugim gradovima Srbije, radili bi na granici isplativosti. S druge strane, kada bi neko ovaj posao samo dodao već postojećem, profitabilnost ne može da izostane, ističe on. Primaoci franšize u Srbiji treba samo da obezbede najmanje 3,5 kvadrata prostora i dobru prodaju, a kompletnu opremu će dobiti besplatno.
Boris i Sanja Pezelj su, ipak, svoje snage koncentrisali na razvijanje franšize u Bosni i Hercegovini i Crnoj Gori. - Prva namera nam je bila da na ta tržišta uđemo samostalno. Sa jednim štandom, međutim, ne bismo uradili ništa. Da bismo napravili nešto ozbiljnije, morali bismo da imamo tri, četiri, pet lokacija. Zaključili smo da bi to bili previsoki izdaci za nas. S druge strane, za nekog ko već ima biznis, eventualno ima svoj magacin i transportne automobile i može ovaj posao da nasloni na svoj postojeći – ovo je idealna šansa – objašnjava Pezelj.
Mada bi voleli da pronađu primaoca master franšize, svesni su da će to biti jako teško. – Ljudi ne znaju mnogo o franšizingu i nema mnogo ozbiljnih kandidata – objašnjava on.
Inicijalna franšizna naknada za pojedinačnog primaoca franšize u inostranstvu je od 8.000 do 10.000 evra uključujući dva meseca besplatne nabavke robe i ostalog materijala neophodnog za poslovanje. Nakon tog perioda mesečna naknada bi iznosila dva posto bruto prometa, što bi bilo namenjeno marketinškim akcijama.
Candy Universe je za primaoce franšize pripremio i detaljan operativni priručnik u kojem se daje niz uputstava koje primaoci moraju da poštuju. – Ništa ne želimo da prepustimo slučaju jer se radi o brendu koji pažljivo gradimo. U tom priručniku čak piše i koju bi tečnost morali da koriste za brisanje posuda, da prodavačice moraju da imaju vezanu kosu i niz drugih detalja, jer održavanje zaista mora da bude pažljivo. Naučio sam da je suština poslovanja u standardima i to želim da primenim i u ovom sistemu – kaže Pezelj.
Primaoci franšize dobijaju i marketinšku podršku. Candy Universe je zapravo veoma aktivan na internetu i društvenim mrežama. – Najvažnije je da će svi koji žele da rade sa nama dobijati cenu koju bi i sami dobili kod dobavljača kada bi pokrenuli ovaj posao. Naš profit pronalazimo u povećanju količine koju nabavljamo i rabatima koje bismo tako dobili od proizvođača. Kada više nabavljamo, i proizvođači drugačije komuniciraju sa nama – objašnjava Pezelj.
Trenutno, Candy Universe u ponudi ima 97 gumenih bombona i dražeja. Najbolje se prodaje „mlečni lešnik“ iako u poslednje vreme ljudi sve više traže „nugat korpice“ i „irish cream korpice“. Na mesečnom nivu prave analizu prodaje i u skladu sa tim menjaju asortiman. Najverniji kupci gumenih bombona i dražeja ovog brenda ipka su žene od 20 do 40 godina, jer čine čak 70 posto svih potrošača. Bombone se, pak, najbolje prodaju u zimskim mesecima i oko praznika, dok leti potrošači svoju želju za slatkim zadovolje sladoledom i sokovima, tako da i Candy Universe u tom periodu oseti pad prodaje.
Candy Universe ima svoje štandove u beogradskim tržnim centrima Ušće, Delta City, Zira, novosadskom Big CEE, kragujevačkom Plaza, a uskoro bi trebalo da se nađe i u Immo centru na Novom Beogradu. Kompanija zapošljava 17 radnika i petoro mladih preko omladinske zadruge.
– Preporuka i trajanje su dve najvažnije stvari u poslovanju. Bar je naše iskustvo bilo takvo kada smo počeli da gradimo brend u Srbiji. To je ujedno i naš moto, naš cilj – zaključuje Sanja Pezelj, „alfa i omega“ preduzeća Candy Universe - kako to kaže njen suprug Boris.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...