Sveža pizza iz automata
Automatske mašine za pravljenje i pečenje pizze pod imenom Let's Pizza nastale su u malom mestu Rovereto u italijanskoj pokrajini Trento. Sam uređaj koji priprema i peče pizze za 2,5 minuta osmislio je Kaludio Torgelje. Međutim, inovativni automat bio je spreman za tržište tek nakon deset godina usavršavanja, a patent je zaštićen krajem 2008. Prve Let's Pizza mašine pojavile su se na tržištu 2009. da bi se u naredne dve godine, zahvaljujući stečenom iskustvu i manjim doradama, dovele, kako kažu u kompaniji, gotovo do savršenstva.
Mada je prodor na tržište Balkana bio planiran tek za 2013, prva mašina se pojavila u Zagrebu već u maju 2012. Primalac master franšize za zemlje bivše Jugoslavije i Austriju postala je hrvatska kompanija Svesa Natura. Boris Opravić, menadžer projekta Let's Pizza u kompaniji Svesa Natura, kaže da su brend primetili još 2009. godine kada su i stupili u kontakt sa inovatorom. – Već tada je postojao obostrani interes za širenje na regiju u kojoj se nalazimo, premda je prema planovima principala i nosioca prava, nastup i prodor na naše tržište bio palniran tek u 2013. godini. Našim ozbiljnim pristupom, te priloženom studijom izvodljivosti, koju smo prethodno izradili, pokazali smo ozbiljnost i nameru da prema unapred izrađenom poslovnom planu i osiguranim finansijskim sredstvima, pokrenemo projekat mnogo ranije. Početni kapital i ulog bio je 200.000 evra, ali je on u međuvremenu uvećan – objašnjava Opravić.
Kompanija Svesa Natura je tako postala peta kompanija u Evropi koja je potpisala ugovor i postala deo franšiznog sistema Let's Pizza. Nakon postavljanja prve mašine u Zagrebu, samo nekoliko meseci kasnije automati su postavljeni i na Jadranu – u Splitu, Makarskoj, Pagu. – Cilj nam je, međutim, da se franšiza proširi u čitavoj regiji, te smo u dogovoru sa principalom odredili uslove za primaoce franšize u našoj regiji. Princip je vrlo jednostavan. Primalac franšize treba da obezbedi dva najvažnija uslova: lokaciju sa velikom fluktuacijom potencijalnih korisnika i male logističke troškove, što znači da treba da bude blizu mašine zbog njenog punjenja i čišćenja – kaže Opravić.
Pored toga, uslov je da potencijalni primalac kupi dve mašine, čime dobija pravo na distribuciju i postavljanje mašina na tržištu određene regije koja je ugovorom definisana. Na taj način partner dobija mogućnost da stvara i širi lanac novih Let’s Pizza partnera.
Primalac mora da obezbedi i manju rashladnu komoru radi skladištenja određene količine sastojaka koji bi mu bili pri ruci za brzu dopunu Let's Pizza mašine. – Nakon kupovine mašine, primalac nema obavezu da plaća naknade, ali mora da se drži ugovorenih pravila funkcionisanja na tržištu. Jedno od pravila je i da repromaterijal i sastojake za rad nabavlja isključivo i jedino od Svesa Nature – objašnjava Opravić.
Svesa Natura obezbeđuje jedno „gratis” punjenje mašine, zatim obuku, odnosno, podršku tehničara koji pruža obuku za opsluživanje i punjenje, kao i održavanje i rukovanje mašinama Let's Pizza. Obuka traje od tri do pet dana. – Kao davalac franšize dostupni smo 24 sata za primaoce. Obezbeđujemo sve rezervne delove, u garantnom roku i van njega. Zatim, garantujemo isporuku sastojaka na vreme i prema unapred određenim uslovima isporuke, koji se odnose, pre svega, na očuvanje sastojaka – kaže Opravić.
Pizza je gotova za nešto više od dva minuta, a sastojci koji se koriste su sveži. Čak se i testo meša na licu mesta, što znači da se ne koriste zamrznute podloge.
U kompaniji Svesa Natura kažu da postoji nekoliko odlika koje najbolje preporučuju ovu franšizu – pored toga što nije potreban prostor za skladište ili kancelarije, investicije za pokretanje posla su prilično niske. Pored toga, proizvod se naplaćuje odmah, a sam koncept je prilično otporan na krizu. Poslovanje u Let's Pizza sistemu lako može da bude i sekundarni posao jer ne zahteva mnogo vremena, a pre svega – mašina radi svaki dan i nije joj potreban "slobodan vikend ili godišnji odmor". Povraćaj investicije se može ostvariti za devet do 24 meseca.
U Hrvatskoj danas ima pet Let's Pizza mašina. Franšiza je data i za tržište Slovenije na kojem trenutno postoji jedna mašina u Ljubljani. – Ove turistčke sezone predviđeno je postavljanje novih, dodatnih strojeva na frekventnim lokacijama – kaže Opravić.
POGLEDAJTE ČLANKE
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
Zahvaljujući snažnom franšiznom razvoju, grčki lanac kafeterija MIKEL Coffee Company prerastao je u međunarodni brend. Šta je potrebno za uzimanje franšize?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
Cilj franšiznih asocijacija jeste popularizacija i promocija franšizinga, rad na uspostavljanju transparentnosti, regulaciji i implementaciji opšte prihvaćenih etičkih standarda franšizinga. U većini zemlja sa razvijenim franšizinim tržištem, najveći broj kompanija davalaca franšiza učlanjeno je u nacionalne franšizne asocijacije.
Mobile Outfitters, američka franšiza specijalizovana za usluge zaštite i stilizovanja mobilnih telefona kvalitetnim folijama, nastavlja širenje svoje mreže i nudi mogućnost pokretanja biznisa za svega pet hiljada evra.
Za koje vreme je moguće povratiti investiciju u L’Arome parfimeriju, koji su sve formati dostupni te u čemu je tajna brze ekspanzije brenda, govori Davor Bagić, tvorac koncepta
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Papa John's osvaja Kinu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Više od italijanskog restorana
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Knedle stižu u Zagreb
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Riblji delikatesi i franšiza
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Nova franšiza u susedstvu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Pizza Hut budućnosti
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...
Japanska kuhinja u malom formatu
Sjajno svjedočanstvo, moje ime je Ivan Marković. Imam dobre vijesti za sve zajmoprimce, poslovne ljude, državne radnike, studente, itd.. Imajte na umu da je ovo sjajno...