Proboj na nova tržišta
Kao što smo pisali, međunarodna ekspanzija franšiznih sistema koji dolaze iz Španije svake godine je sve značajnija. Ne samo da se povećava broj zemalja u kojima se danas mogu pronaći franšize španskih brendova, već i pozicije na renomiranim listama pokazuju da iz Španije dolaze sistemi koji se svrtavaju među najuspešnije franšize na svetu. Na ovogodišnjoj listi portala FranchiseDirect.com, recimo, tri španska sistema – Dia, Naturhouse, No+Vello – našla su se među prvih 120, pri čemu je trgovinski lanac Dia dospeo i među prvih deset. Kad se uzme u obzir da najveći stepen međunarodne ekspanzije postižu franšizni sistemi iz Sjedinjenih Američkih Država, kompanije iz ostatka sveta koje nađu svoje mesto na tržištu među njima, svakako zaslužuju posebnu pažnju.
Prema poslednjim podacima Španske franšizne asocijacije, kompanije koje su svoje poslovanje proširile van matičnog tržišta kroz franšizing najčešće dolaze iz oblasti mode, estetike i – ugostiteljstva. Sistemi iz ove tri oblasti, naime, čine više od polovine ukupnog broja internacionalizovanih španskih franšiza.
Među njima, jedan od najuspešnijih je i lanac picerija Telepizza.
U poslednjih nekoliko godina, Telepizza je uspela da "izveze" franšizni model poslovanja u više od desetak zemalja – od Portugalije, preko Poljske do Kolumbije, Čilea, Ekvadora, Perua, Paname, Bolivije i Ujedinjenih Arapskih Emirata. Prema stepenu ekspanzije, Telepizza je, zapravo, dospela na prvo mesto u Evropi i peto u svetu u poređenju sa najvećim svetskim lancima picerija. Nedavno, međutim, španski brend je ušao i na dva nova tržišta – Rusiju i Angolu, a svojevremeno se pominjala i mogućnost ulaska na tržišta ovog regiona.
Kada se odluče za ulazak na nova tržišta, Telepizza uglavnom traži primaoca master franšize – preduzetnika ili kompaniju koja bi bila spremna da razvija poslovanje i mrežu pojedinačnih (singe unit) franšiza. Ugovor se najčešće zaključuje na period od 10 godina (5+5). Zanimljivo je da je Telepizza za partnere u Rusiji i Angoli odabrala kompanije koje već imaju iskustva, to jest, posluju u oblasti ugostiteljstva i maloprodaje.
U Angoli, lanac picerija će biti razvijen u simbiozi sa lancem supermarketa koji, inače, pripada aktuelnom primaocu master franšize Telepizza. Lokalni lanac supermarketa jedan je od najvećih na tom tržištu, a pokretanje Telepizza lokala unutar postojećih trgovina, samo će dodatno olakšati proboj i pozicioniranje na novom tržištu – računaju u Telepizzi. Prva picerija je već otvorena u Luandi, glavnom gradu Angole, a za dalje poslovanje ne treba zanemariti ni to što je Telepizza prvi strani brend u toj afričkoj državi koji, pored klasične usluge, nudi i uslugu dostave pizze na kućnu adresu.
Primalac master franšize u Rusiji, pak, kompanija je koja razvija lanac restorana. Prva picerija je otvorena u rezidencijalnom delu Moskve. Trenutno traju pripreme za otvaranje sledeća tri lokala koji će takođe biti u glavnom gradu Rusije. Telepizza u ovom slučaju računa na trenutno stanje na tržištu – interesovanje za španski brend zapravo je i posledica opšteg ubrzanog razvoja sektora restorana brze usluge (QSR) u Rusiji.
POGLEDAJTE ČLANKE
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
Još jedan američki lanac brze hrane ulazi u igru na evropsko tržište. Šta nudi Slim Chickens i za koja tržišta su zainteresovani?
NAJČITANIJE
Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Među glavne odredbe koje regulišu Ugovor o franšizingu treba uvrstiti i odredbe Zakona o obligacionim odnosima
Finansijski model franšiznog koncepta treba da jezikom brojeva opiše sve investicije, prihode, rashode i dobit za davaoca i primaoca franšize. Kako ga načiniti i kakvu korist donosi stranama u franšiznom odnosu?
Autentični grčki koncept Kralj Coffee – Donuts & Snacks posluje više od godinu dana u Srbiji, a odnedavno nudi i franšizu.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...