Sve što smo uložili isplatilo nam se i vratilo, jer u franšizi, ne morate da „izmišljate toplu vodu“ – neko je to već uradio za vas i to funkcioniše uspešno.
Miladin Kovačević
Petak
19.12.2014.
Miladin Kovačević je odavno u preduzetničkim vodama, ali tek odnedavno i primalac Greenet franšize. Ipak, za kratko vreme, otvorio je dva lokala.
 

Mnogi bi se zapitali kako je jedan specijalista za informatiku u sistemima naplate postao primalac franšize iz oblasti ugostiteljstva. – Odluka da uzmem franšizu nije bila ni slučajna ni impulsivna – kaže Miladin Kovačević koji je pre dve godine uzeo franšizu kafeterije Greenet.

U preduzetničkim vodama je odavno. U svojoj firmi, koja se između ostalog bavi i video-nadzorom, radi kao specijalista za informatiku u sistemima naplate. Sa Greenetom je, pak, počeo da sarađuje pre više od 20 godina na poslovima programera i sistem administratora. Tako je upoznao koncept „iznutra“, a kasnije, kada je odlučio da uzime franšizu, znao je u šta se upušta. – Dugogodišnja saradnja i uzajmno poverenje bili su presudni. Prvi lokal smo otvorili 2012. godine. I to nije bila proba: kad ulazite u ovakav poduhvat i investirate veliki novac, nema probe – računate na uspeh. Za mene taj posao, iako se bavim sasvim drugom delatnošću, nije bio stran. U to vreme sam i tražio lokale za Greenet, pa kad je “naleteo” jedan koji mi se baš dopao, odluka je istog trena sazrela – priča Kovačević.

Prvi lokal – Greenet Line – otvoren je krajem 2012. godine, a drugi – Greenet Square – početkom 2014, oba u Beogradu. Greenet Line je mali lokal, sa galerijom i baštom, i posao se u njemu, kako kaže Kovačević, veoma brzo razradio. – Kada smo videli kako nam ide sa prvim lokalom, odlučili smo da otvorimo i drugi, a igrom slučaja, ostalo je još neiskorišćene opreme koja je poslužila da se lakše odlučimo na taj korak. Veoma je teško naći dobru lokaciju i kvalitetan lokal, pa smo drugi otvorili tek posle godinu i po dana. Square je otvoren sa partnerima i triput je veći od prvog. Posao u njemu je razrađen za samo nekoliko meseci – kaže Kovačević.

Poslovanje u ovom franšiznom sistemu mu nije donelo mnogo iznenađenja. Kaže da je znao kako funkcioniše Greenet i šta tačno može da očekuje. Nije, međutim, bilo lako ispoštovati sve standarde koje postavlja Greenet, iako je bio svestan da od toga zavisi i uspeh u poslu. – Sve što smo uložili isplatilo nam se i vratilo.  Jedna od glavnih prednosti je to što nismo morali da razrađujemo posao, s obzirom da period razrađivanja novog ugostiteljskog objekta može da traje veoma dugo. U franšizi, ne morate da „izmišljate toplu vodu“ – neko je to već uradio za vas i to funkcioniše uspešno. Što bismo onda mi lupali glavu i nudili nešto „novo i neviđeno“ do sada? – objašnjava Kovačević.

Bilo je, kako kaže, dovoljno postaviti tablu ispred novog lokala, u kome još traju radovi, da je „Otvaranje Greenet kafeterije uskoro“, a prolaznici bi već počeli da kucaju i raspituju se kad će moći da kupe kafu ili moku. – Jak i prepoznatljiv brend šalje jasnu poruku. Nije bilo potrebno čak ni praviti velika otvaranja, vest o novom lokalu pod tako poznatim imenom se pročuje veoma brzo u komšiluku. Mušterije tačno znaju šta mogu da očekuju i šta će dobiti – kakav ambijent, izgled lokala, kakvu uslugu i ponudu. Većina gostiju i ne otvara karte pića u novootvorenom lokalu već poručuje iz glave ono što inače piju u bilo kom drugom Greenet-u. To je san svakoga ko je tek otvorio kafeteriju, zar ne? Naravno da ima nedostataka, u ovom slučaju, samo jedan – franšiza košta. Ipak, kad se sve sabere i oduzme na kraju meseca, mogu da kažem da je ovo bila najbolja odluka – kaže Kovačević.

Foto: Greenet Line

Sigurnost, stabilnost i poverenje najvažnija su podrška koju ima od davaoca franšize. Svi potencijalni problemi su zajednički i, kako kaže, nikada nije prepušten sam sebi. – Davalac franšize se pojavljuje u savetodavnoj ulozi. Greenet je na tržištu 25 godina i preležao je mnoge dečije bolesti tako da sigurno znaju kako da se ispliva iz neke problematične situacije – dodaje.

Ništa manje važna nije ni podrška u oblasti marketinga. Greenet se reklamira, pravi promocije, kampanje, organizuje nagradne igre, prateći uvek aktuelne događaje. Primalac franšize sve marketinške materijale dobija iz direkcije i svi Greenet lokali jednako učestvuju u akcijama. – To obezbeđuje stalne novine u lokalima, i ljudi vole da dolaze u kafeteriju koja promoviše popularne i lepe događaje. Greenet je tradicionalno vezan za značajne kulturne manifestacije u gradu i drago nam je da smo deo toga – objašnjava.

Velika prednost za primaoca je i što dobija gotove proizvode, naročito što ne mora sam da smišlja, u ovom slučaju, nove kafe i druga pića. – Potrebno je samo da ispoštujete recepturu i način serviranja – potvrđuje Kovačević.


Vesna Lapčić
saradnik