Za sreću treba dvoje

Borko Lazović, vlasnik fast food-a Giros Borko, isprva je i sam bio primalac franšiže. Nekoliko godina je prodavao peciva kompanije Fornetti. Uvidevši snagu koncepta, odlučio je da pokuša da razvije franšiznu mrežu, ali prodajući - giros.
– Nekoliko godina sam letovao u Grčkoj i giros mi se učinio primamljivim. Gotovo da se uopšte nije prodavao u Beogradu. Želeo sam giros da preselim iz Grčke u Srbiju – kaže Lazović.
Pre šest godina otvorio je sopstveni fast food lokal u centru Zemuna, a nakon četiri godine dao i prve franšize za dva lokala u Beogradu. Međutim, Lazović kaže da se nenadano brzo „opekao“ sa primaocima franšiza.
– Giros je specifičan i zahteva određenu umešnost pri pečenju. Ukoliko neko ko posluje pod mojim brendom, na primer, ne ispeče meso kako treba, može da nanese veliku štetu ugledu kompanije – kaže Lazović. U svakom slučaju, sa prva dva primaoca franšize poslovanje nije teklo kao što se očekivalo, i te dve radnje su zatvorene.
Lazović je od tada počeo da se bavi isključivo distribucijom mesa za druge restorane, mada ni jednog trenutka nije u potpunosti odustao od ideje širenja putem franšize. Lazović naglašava da sada postoje dve opcije za one koji žele da prodaju njegov giros: da posluju franšizno - pod njegovim brendom i uz podršku njegove kompanije; ili klasičnom distribucijom - da uzimaju meso za giros od njega, a da svoj brend razvijaju sami. Sam Lazović se i dalje radije odlučuje za drugu opciju, ali nije odustao od franšiza - za desetak dana bi trebalo da bude otvoren franšizni objekat u Omladinskih brigada na Novom Beogradu.
Spravljen po grčkoj recepturi, od pilećeg ili svinjskog mesa, giros Borko trenutno može da se proba u 15 fast food restorana koji se nalaze u Subotici, Sremskoj Mitrovici, Vranju, Novom Sadu i Beogradu.
– Vlasnici tih lokala girose naručuju od mene. Takođe, bez obzira što ne postoje striktne obaveze, pomažem im u opremanju lokala, nabavci opreme, savetujem ih na početku poslovanja ne bi li izbegli određene teškoće koje sam i sâm iskusio na početku – objašnjava Lazović i dodaje da je za pokretanje ovog biznisa potrebno oko 6.000 ili 7.000 evra u zavisnosti od opreme koja se nabavlja.
Mnogi davaoci franšize kažu da su veoma oprezni i da pažljivo biraju primaoce franšize, jer je očuvanje brenda u velikoj meri obaveza i primaoca franšize. Poslovanje, međutim, često ne ide željenim tokom, posebno kada su tržišta – kao srpsko – u razvoju, a time je i svest o obostranom interesu u franšiznom sistemu nedovoljno razvijena. I pored realnog izazova, ne znači da treba odustati od franšize kao koncepta – baš kao u slučaju Borka Lazovića. Odgovornost je pri tom veća za kreatora i davaoca franšize – da adekvatnom pripremom, kvalitetnom obukom i pažljivom selekcijom – često i uz stručnu pomoć sa strane – odabere dobre primaoce za svoj sistem.
POGLEDAJTE ČLANKE

Kako se od pilećih krilaca može napraviti dobar i profitabilan ugostiteljski biznis, a samim tim i perspektivna franšiza, objašnjava Zoran Videnović, vlasnik koncepta „Krilca i Pivce“ iz Niša
Američki lanac picerija Pizza Hut stiže u Hrvatsku, a u planu je otvaranje tri restorana u Zagrebu i Splitu.
Počelo je s proizvodnjom kraft piva. Danas je Točionica zaokružen ugostiteljski koncept. Osim što je poznata po pivu, burgerima i kafama, sada se pozicionira i kao sistem koji nudi franšizu.
Zagrebački fast-casual lanac Koykan World Food namerava da ubrza franšizni razvoj te kreće u kampanju prikupljanja sredstava putem FunderBeam platforme.
Nakon što se povukao iz profesionalnog sporta, jedan od najuspešnijih slovačkih tenisera Kamil Čapkovič postao je primalac franšize McDonald‘s-a. Šta ga je privuklo ovom brendu?
NAJČITANIJE

Franšiza je oblik saradnje između nezavisnih preduzetnika. Davalac franšize nudi svoj "know-how" i brend, a zauzvrat naplaćuje naknadu od primalaca franšize, koji tom naknadom stiču pravo i mogućnost da koriste dokazanu poslovnu ideju.
U Srbiju je stigla nova, inovativna franšiza – Vendobox prodavnice koje su otvorene 24 sata i u kojima se različiti proizvodi kupuju na vending mašinama.
Prodavnica odeće ima mnogo i sve one prodaju sličnu robu. Kako postići uspeh, kako da kupac kupuje baš u vašoj prodavnici, a ne kod konkurencije? U tome vam može pomoći merčendajzing (merchandising) - veština izlaganja i pozicioniranja robe.
Posao se ne može pokrenuti bez ulaganja, a franšiza po tom pitanju nije izuzetak. Koje se to investicije tretiraju kao obavezne – kao ulaganja bez kojih se franšizna saradnja ne može zamisliti?
LG Laundry Lounge, lanac samouslužnih perionica veša, uskoro će dobiti nove franšizne jedinice u Ljubljani, Pragu i Skoplju. Davalac franšize, uz to, savetuje svoje primaoce da se u vreme COVIDa-19 obavezno pridržavaju i određenih pravila.
POPULARNO NA FORUMU
Mikro franšiza na rate
Kako stupiti u kontakt za FRANŠIZU, zainteresovana,
Belgijska poslastica u Beogradu
koji su uslovi za dibijanje fransize
Franšiza s ukusom cimeta
dobar dan. Da li neko zna kako nabaviti fransizu Cinabona za Srbiju?
„Ukusne krofne“ u Sarajevu
Interesuje me fransiza za Tasty Donuts&Coffee u Srbiji i koji su uslovi. Hvala
Mikro franšiza na rate
Da li ga ima u Srbiji..???
Otvoreni za nova tržišta
Ovo je super
U Burger Kingu kraljuje franšiza
Extra clanak
Belgijska poslastica u Beogradu
Belgijski vafli su nesto u cemu uzivam kad god putujem i ne samo u Belgiju :). tako mi je drago da su od skoro i u Beogradu. Bicu redovan gost ovih barova i favorit su mi sa...